TERÉNNÍ DENÍK – výstup z terénních praxí KGE Odborná část Přípravná fáze: - Popis plánované trasy tras společně s mapovou přílohou, počtem kilometrů, převýšením a stručným nárysem komplexní geografické charakteristiky navštívených míst. Realizační fáze: - Vedení poznámek k trase, pořizování fotodokumentace. - Zastávkové a zajímavé body na trasách – atraktivity cestovního ruchu, dominanty, orientační body a jejich stručný popis. - Charakteristika krajiny na trase podle návodu k hodnocení a rozpoznání struktury krajiny. Nejprve obecný popis, pak zkonkretizovaný na základě studia dalších zdrojů. (Např.: nacházíme se na vyvýšeném místě, ze kterého je pohled na mírně zvlněnou leso-hospodářskou krajinu, v pozadí je vidět městská aglomerace. Upřesnění: nacházíme se ve vrcholové partii Českomoravské vrchoviny ve střední části Jihlavských vrchů a z vyvýšeného místa jsou vidět klesající svahy k městu Telč… ) o Struktura krajiny § Přírodní neboli primární struktura krajiny – vzniká působením přírodních faktorů a procesů a sestává ze systému synergeticky propojených složek (komponenty: voda, vzduch, horniny a zeminy, reliéf, energie, půda a biota) a dílčích územních jednotek vykazujících zákonité stavy v prostoru a v čase. § Ekonomická neboli sekundární struktura krajiny – představuje antropogenní nadstavbu tvořenou mozaikou forem využití ploch (land use, resp. land cover), jejíž podstatu dokládají prostorově uspořádané plochy lesa, orné půdy, luk a pastvin, zástavby různého určení, trvalých kultur a mnoha dalších, ovšem vždy diferencované kvality. § Humánní neboli terciární, resp. sociální struktura krajiny – reprezentovaná rozmanitými v prostoru lokalizovanými společenskými a individuální zájmy, limity a rozvojovými motivy, ale také i demografickými a sociálními parametry území. § Duchovní (spirituální neboli kvartérní) strukturu – symbolický prostorový vzor, emocionálně přijímaný jako "genius loci" krajiny daný jak imaginárními, tak skutečnými událostmi (bojiště, pobyty významných osobností, pověsti, hudba, pohádky apod. (propojení FG a SG aspektů – FG charakteristika krajiny ve vazbě na hospodářské činnosti v krajině s využitím lokalizačních faktorů) – Vypracování zadaných úkolů (zadaných na konkrétní praxi). – Vedení zadaných dnů odborně i technicky. Technická část · Pokud je k dispozici GPS, exportovat prošlou trasu a její výškový profil trasy – korekce skutečně projeté trasy oproti plánované trasy · Dopravní obslužnost místa, jízdné – jak se orientovat v IDS, ceny jízdného apod. · Cena a hodnocení kvality ubytování a dalších služeb · Hodnocení vedoucího dne Didaktická část Závěrečná fáze · Pro který ročník by bylo možné realizovat podobně koncipovanou výuku – samostatný pohyb v terénu, samostatné plnění různých úkolů zaměřených na pozorování krajiny, vyhledávání, zpracování a interpretaci informací? · Rozhodněte, jaké výhody a nevýhody s sebou nese, když skupina žáků (žák) pracuje samostatně, pouze na základě pokynů učitele. · Co by si podle vás měli žáci 2. stupně ZŠ z takto koncipované praxe odnést? (vědomosti, prožitky apod.) · Jak bys se měl/a na podobnou výuku se žáky učitel jako vy připravit (co musí vědět, zajistit, na co si dát pozor apod.)? · Jak byste mohli využít získaných poznatků ve vaší výuce? Reflexe realizované terénní praxe z pohledu studenta · Co vás na terénní praxi zaujalo? Byla pro vás přínosem? Co byste naopak změnili? · Jak byste hodnotili organizaci garantů daného dne? Po návratu: Doladění terénního deníku, tvorba prezentace jednotlivých dnů. Reportáž z cesty. Pozn. Terénní deník se může lišit pro jednotlivé praxe. Toto je základní osnova, kterou si každý z vyučujících může upravit.