Okruhy: Speciální pedagogika předškolního věku – kombinovaná forma 1. Pojetí speciální pedagogiky, terminologické vymezení (integrace/inkluze, dítě se SVP) 2. Postavení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín, speciální metody 3. Speciálně-pedagogická diagnostika 4. Legislativní rámec vzdělávání (vyhláška 73/2005, 72/2005, zákon 569/2005, NPIV) 5. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém (PPP, SPC, speciální pedagog, IPPP) 6. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání se zaměřením na žáky SVP 7. Individuální vzdělávací plán 8. Specifické poruchy učení a chování - pojmové vymezení a terminologie, klasifikace, systém vzdělávání 9. Deficity dílčích funkcí 10. Lehká mozková dysfunkce – ADD, ADHD 11. Somatopedie - klasifikace pohybových vad, DMO – formy, kombinované postižení, chronická onemocnění, školy pro žáky s tělesným postižením, kombinované postižení 12. Logopedie - narušená komunikační schopnost, klasifikace a charakteristika jednotlivých vad a poruch řeči, systém logopedické péče v ČR 13. Alternativní a augmentativní komunikace 14. Psychopedie - pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, charakteristika dítěte s mentálním postižením, LMP, systém péče, 15. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, charakteristika 16. Oftalmopedie – pojmové vymezení, dítě se zrakovým postižením 17. Dítě se sociálním znevýhodněním, přípravná třída základní školy Literatura: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3. BARTOŇOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum. Brno: MSD, 223 s. 2009. ISBN 978-80-210-5103-4 HÁJKOVÁ v., strnadová, i. inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-5070-7. HOBDAYOVÁ, A, Tvořivé činnosti pro psychoterapeutickou práci s dětmi. Praha, Portál, 2000 KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007 ISBN 978-80-1734-0 KOLLÁRIKOVÁ, Z, pupala.b. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál 2001 ISBN LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999 LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001 LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Pracovní listy. Praha: Portál, 2001 80-7178-585-7 SILBERMAN, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997 SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: IPPP, 1998 ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál. 1999 ŠULOVÁ, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha: UK 2004, ISBN 80-246-0877-4 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: 2005 Distanční texty: BARTOŇOVÁ, M, BAZALOVÁ, B.,PIPEKOVÁ, J Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido 2007 s. 159. ISBN 978-80-7315-140-8 ISBN 978-80-7315-140-9 BARTOŇOVÁ, M, VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido 2007 s.159. ISBN 978-80-7315-140-9 OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9. 123 s. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. 178 s. HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-7315-145-4. 125 s.