Epistemologická východiska primárního vzdělávání (Filová) ^ ^ Stručná anotace předmětu (cíle, obsahové zaměření v podobě klíčových slov či témat) Epistemologie má v přípravě učitelů primární školy a vychovatelů propedeutický význam pro další disciplíny diagnostického a didaktického charakteru. Její zařazení v úvodu do studia (v 1. roč.) je motivováno především těmito argumenty: 1. v průběhu empirických sond do světa individuálního i kooperativního dětského poznávání budou studenti navazovat první profesionální kontakty s dětmi a ověří si svou profesní motivaci, 2. nastudované teoretické poznatky budou bezprostředně využívat v praktických aktivitách s dětmi, 3. na základě pochopení dětských kognitivních mechanismů se bude jejich pedagogické myšlení a individuální pojetí výuky od počátku formovat ve prospěch konstruktivistických přístupů a autentického učení. Klíčová slova: · kognitivní předpoklady, kognitivní procesy · myšlení, pojmové myšlení, myšlenkové operace, operační myšlení, operacionalizace · fakta, pojmy, generalizace, kauzalita · inteligence, tvořivost · kognitivní styl - styl učení (žáka) – (učitelův) styl výuky · kognitivní prekoncepce (miskoncepce) – jejich zdroje a práce s nimi · zkušenost, zkušenostní učení · konstruktivismus ( psychodidaktika) · diagnostika zvláštností dětského poznávání a učení - metody · prostor: geneze pojetí prostoru · čas: geneze pojetí času · hodnota: geneze pojetí hodnot · kauzalita: příčina, následek · číslo: geneze pojetí čísla · autentické učení · učební zadání (úlohy), kladení otázek · kritické myšlení: evokace – uvědomění si významu – reflexe · myšlenkové mapy Obsah 1. Jak děti myslí. Jak poznávají svět (psychol. základy pojmotvorného procesu – myšlení a řeč v procesu poznávání světa dítětem) 2. Jak dojde k tomu, že se člověk něco naučí (kognitivní předpoklady, zkušenosti, kognitivní styl a styl učení, ….). 3. Psychodidaktika. 4. Výzkumné metody zjišťující prekoncepce (naivní teorie dítěte) dětí mladšího školního věku (vývoj pojmů, generalizací, kauzality). Miskoncepce učiva. 5. Geneze pojetí prostoru (výzkum: kresba s komentářem, fenomenografický rozhovor, operační cvičení). 6. Geneze pojetí času - čas centrovaný (prožitkový) a decentrovaný (časová osa), čas historický (jednosměrný tok času, schopnost umístit se do libovolného místa na časové ose). 7. Geneze pojetí hodnot. 8. Geneze pojetí kauzality. 9. Autentické učení a jeho význam pro formování poznávání. Učení na vycházce – činnosti učitele, činnosti žáka. 10. Mentální mapování. Pojmové mapy. 11. Didaktická analýza vzdělávacích obsahů a konstrukce učebních úloh. 12. Některé výukové strategie jako aplikace psychodidaktického (konstruktivistického) přístupu v české škole: ITV (Integrovaná tematická výuka), RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) Seznam literatury BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. GFEN Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum, 1991. FISHER, R. Učime děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997. HEJNÝ, M.; KUŘINA, F. Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA,B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Model. Kroměříž: Spirála, 1995. KOZLÍK, J.. a kol. Směřování k základní škole zítřka. Praha: Fortuna, 1998. PROKOPOVÁ, A.; MACHALOVÁ, M. Psychologický prostor pro tvořivost ve vlastivědě. In: Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků. Sborník z konference PedF MU v Brně. Brno: Paido, 1997. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. PAŘÍZEK, V. Jak naučit žáky myslet. Praha: Karolinum, 2000. PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: SPN, 1970. ŠTECH, S. Škola stále nová. Praha: Karolinum, 1992. TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha: SVI PedF UK, 1991. THAGARD, P. Úvod do kognitivní vědy. Mysl a myšlení. Praha: Portál, 2001. ŠEBKOVÁ, A., VYSKOČILOVÁ, E. Chápání prostorových vztahů u dětí mladšího školního věku. Pedagogika, roč.XLVII, 1997, s. 10-17. VYSKOČILOVÁ, E. Pokus vyučovat žáky 2. ročníku chápání historického času na základě genealogie. Komenský, č. 9, 1974, s. 545-553. VYSKOČILOVÁ, E. Vytváření základů historického myšlení žáků 2. ročníku. Komenský, č. 4, 1976, s. 341-348. Úkoly pro tematické okruhy (1. část): 1. Dětské naivní teorie (prekoncepce) · Pokuste se shromáždit co nejvíce dětských otázek, které dokazují zvláštnosti jejich vidění světa. · Zaznamenejte některé dětské prekoncepce · Zadejte individ. úkol: Nakresli zeměkouli. Popiš, co jsi nakreslil(a). Nakresli lidské tělo zevnitř. 2. Pojetí prostoru · Nakresli autobus (domeček) a co je uvnitř. · Nakresli, jak je to ve vaší kuchyni. · …Děti hrají kolo kolo… · …Rybník pod hladinou · Nakresli svou cestu do školy. · Představ si, že jsi pták a letíš nad vaším domem. Co vidíš? Nakresli to. 3. Pojetí času Cyklické procesy · Ráno – v poledne – večer · Včera – dnes – zítra · Dny v týdnu Časová přímka: co bylo dříve, co později, mladší – starší apod. Genealogie a rodinné vztahy 4. Pojetí hodnot- morální dilemata: Kája cestou na oslavu narozenin uvidí svého kamaráda Honzu, který spadl z kola a potřebuje pomoc. Kája ale ví, že když se zastaví a pomůže, nestihne autobus a přijde o dort a zmrzlinu. Má Honzovi pomoci?