} } }Obsah: }1. 1 Jak chápat pojem kurikulum. }1. 2 Významy pojmu kurikulum (dle různých autorů). }1. 3 Podoby, složky a roviny kurikula. } } vKurikulum – angl. curriculum – pojem užívaný v zahraniční pedagogice; vVznikl ve 20.letech min. stol. v USA, - zakladatelé teorie kurikula - F. Bobbit, 1918; W. Charters, 1923; v Evropě od 60. let 20. století; vU nás do konce 80. let pojem téměř neznámý; vPůvod slova z latinského curre (běžet) a v podobě curriculum má původní význam – běh, oběh, závodiště, také závodní vozík….; vCurriculum vitae – životopis, běh života; vV pedagogickém smyslu – „pohyb, který doprovází vývoj dítěte“ (Opravilová). v } „V pedagogickém smyslu chápeme kurikulum jako plánovanou, záměrně vytyčovanou a nasměrovanou trasu, při jejímž absolvování získává dítě postupně zkušenost, a to v závislosti na svých schopnostech a zájmu.“ (Opravilová) PSměr a trasa může mít buď: } - tradiční podobu – nekompromisní příkaz směru jízdy se zákazem zastavení, povinně dodržovanou a nezpochybnitelnou trasu (normu) }- nebo jde o doporučený, použitelný a osvědčený model, v němž jsou odbočky, zastavení i malé návraty dovoleny (současné kurikulum) } } } (DLE RŮZNÝCH AUTORŮ) } Až do 80. let minulého století byly uplatňovány dva významy tohoto pojmu: vVzdělávací program, projekt, plán – zahrnuje škálu od programu jednotlivého kurzu nebo vyučovacího předmětu až po komplexní program vzdělávací instituce, tj. plán všech aktivit školy (A. V. Kelly, 1977). vPrůběh studia a jeho obsah – charakteristika vzdělávací dráhy a obsah zkušenosti, kterou žák získává v době studia (D. K. Wheeler, 1974). } v } Podle knihy A. Lewyho, 1991 jsou různé definice mnoha autorů, např.: vKurikulum je program a život školy. vKurikulum je plán obsahu vyučování. vKurikulum je plán učení. vKurikulum je veškerá zkušenost žáka získaná ve škole. vKurikulum zahrnuje učivo, vztahy učitele a žáků a prostředí. vKurikulum je plánovaná a řízená učební zkušenost. } } Pedagogický slovník (Průcha, 2001) rozlišuje 3 základní významy tohoto pojmu. vVzdělávací program, projekt, plán. vPrůběh studia a jeho obsah. vObsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, její plánování a hodnocení. v V Moderní pedagogice (2002) uvádí tentýž autor že: „Vzdělávací program, kterému v anglické terminologii odpovídá nejspíše termín national curriculum (národní kurikulum) nebo framework (rámec kurikula, rámcové kurikulum). } vObecná charakteristika kurikula (dle Walterové) vPROČ (smysl, hodnoty, funkce a cíle vzdělávání) vKOHO (které subjekty vzdělávání) vV ČEM (co, s jakým obsahem) vKDY (časový faktor, ve kterém věku, v jaké posloupnosti..) vJAK (vzdělávací strategie, učební situace, interakce…) vZA JAKÝCH PODMÍNEK (v jakém vzdělávacím prostředí – legislativní rámec, spolupráce, vybavení…) vS JAKÝMI EFEKTY (s jakými očekávanými výsledky – kritéria a nástroje hodnocení, způsoby sdělování výsledků..) } VZDĚLÁVAT? } } } Z výzkumů kurikula vyplývá, že i přes nejednotnost ve vymezení tohoto pojmu, považujeme } kurikulum, za komplexní jev, který zahrnuje proces, prostředí i prostředky pro dosažení stanoveného cíle. ¢ }Zobecněné roviny kurikula: } }Např. předepsané (RVP) vZamýšlené–plánované: } doporučené v vRealizované ve školním prostředí: (ŠVP, TVP) v vOsvojené žáky: to, co se žáci skutečně naučí. } }Nejčastěji rozlišované podoby kurikula: vDoporučené: dokument o základních koncepčních otázkách. vPředepsané: oficiální, závazný dokument. vRealizované: co skutečně učitel realizuje. vPodpůrné: učebnice, časové dotace, zaměstnanci školy, vzdělávání učitelů, vybavení školy, které podporuje realizaci předepsaného kurikula. vHodnocené: převedené do podoby testů, zkoušek a dalších nástrojů měření. vOsvojené: to co se žáci skutečně naučí. v }Další rozlišení kurikula: vFormální kurikulum, které zahrnuje komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků, organizace a realizace vzdělávání ve vzdělávacím procesu (ve výuce) a způsoby kontroly a hodnocení výsledků (výuky). vNeformální kurikulum, které zahrnuje aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole (podmínky; aktivity organizované školou, např. výlety, zájmové kroužky; úkoly a příprava žáků na vyučování). vSkryté kurikulum, které postihuje další souvislosti života školy, které nejsou obvykle explicitně vyjádřeny v programech a jsou obtížně postižitelné: etos a klima školy, vzdělávací hodnoty, vztahy mezi učiteli a žáky, pravidla chování ve třídě, ve třídě, sociální struktura třídy. v } } }Vzdělávací program vymezuje tyto složky kurikula: vKoncepce vzdělávání pro vzdělávací soustavu celé země nebo pro určitý druh školy; vCíle tohoto vzdělávání; vUčivo, resp. témata učiva v jednotlivých integrovaných předmětech; vCílové standardy, formulované např. jako požadavky na to, co se mají žáci naučit v určitém ročníku nebo stupni školy, popř. přímo jako evaluační nástroje; vImplementační plán, tj. seznam kroků, jimiž bude program uváděn do praxe. (dle Průchy) v ¢ }Současné kurikulární dokumenty }Dvoustupňový systém kurikulárních dokumentů }Státní úroveň (NPV;RVP) }Školní úroveň (ŠVP; TVP) üNárodní program vzdělávání formuluje požadavky na vzdělávání, které jsou platné v počátečním vzdělávání jako celku; üRámcové vzdělávací programy vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy (pro předškolní, základní, a střední vzdělávání). üRVP definují cíle vzdělávání } } } } }Děkuji za pozornost.