i Sylaby: Literatura 3 (Učitelství pro mateřské školy, KS) Sylaby vymezují základní témata ke studiu a samostudiu. Některá z témat představují opakování středoškolského učiva, rozšířeného o aspekt literatury pro děti a mládež. Přípravu je vhodné kombinovat s vlastní četbou a samozřejmým předpokladem úspěšného zvládnutí látky je obeznámenost s českými a světovými dějinami daných období (přibližně od sklonku 18. století do současnoti) na úrovni střední školy. Pro samostudium je zadána literatura v IS (doporučuji nahlédnout i do slovníkových publikací uváděných u předmětu Literatura 1); rozhodně není vhodné čerpat z internetových zdrojů, z cizích výpisků a kolektivně zpracovávaných témat!!! Není zapotřebí přetěžovat paměť konkrétními daty vydání jednotlivých děl, ale předpokládá se orientovanost v chronologii literárního vývoje s přesností odpovídající periodizaci literárních dějin (k periodizaci na úrovni SS viz například Panorama české literatury) -tedy přibližně třetiny století (u 19. století a 1. pol. 20. stol.) a desetiletí (u literatury po r. 1945). 1. Počátky a vymezení evropské literatury pro děti a mládež, specifika literárního vývoje v českém prostředí ^---Počátky literatury pro děti a mládež ^^První autorské pohádky (Perrault, Mme ďAulnoy) ^ ^ Pedagogický román (Fénelón, Rousseau) / ^Přínos anglického osvícenství - Předpoklady pro rozvoj české literatury pro děti a mládež v 1. polovině 19. století (J. Dobrovský, J. Jungmann, V. M. Kramerius, K. A. Vinařický, F. Doucha, M. D. Rettigová) - Žánrová diverzifikace v průběhu 2. poloviny 19. století (adaptace folklorních pohádek - K. J. Erben, B. Němcová; poezie - J. V. Sládek, K. V. Rais, J. Kožíšek; dívčí román - E. Krásnohorská; reflexe českých dějin - A. Jirásek) - Folklorní pohádka a její pozice v četbě dětí • Viz literatura zadaná v IS k předmětu + díla slovníkového charakteru (viz odborná literatura k předmětu Literatura 1). • Tématu bude rovněž věnována část konzultace s vyučující. 2. Vývoj moderní autorské pohádky v 19. a 20. století jako nosného inspiračního proudu pro současnou kulturu - W. Hauff, H. Ch. Andersen, O. Wilde, Lewis Carroll, Carlo CoIIodi, J. M. Barrie, A. A. Milné - Konjunktura autorské pohádky v české literatuře meziválečného období: K. Čapek, J. Čapek, J. Mahen, O. Sekora, J. Lada, V. Nezval, V. Vančura, K. Poláček • Samostudium viz literatura v IS a vlastní četba. 3. Prvek hry, žánrová kontaminace, nonsens v literatuře pro děti druhé poloviny 20. století O. Hofman a jeho prózy určené dětem (Hodina modrých slonů, Lucie a zázraky, Pan Tau a tisíc zázraků, Chobotnice z Čertovky aj.) O. Hejna, D. Mrázková, H. Franková, M. Macourek, O. Černá - Různé podoby humoru v dětské literatuře (jazyková komika, situační humor) • Samostudium viz literatura v IS a vlastní četba. 4. Příběhová próza s dětským hrdinou, její proměny a představitelé v české literatuře po roce 1945 do konce 80. let 20. století - A. Lindgrenová (tvorba pro děti, žánrové přesahy, idylický svět dětství, temnější stránky lidského bytí v autorských pohádkách) - Příběhová próza s dětským hrdinou v kontextu české literatury pro mládež po r. 1945 (vývojové změny v důsledku proměn společensko-politické situace, změna v žánrové skladbě - pozice dobrodružné a dívčí četby, B. Říha, J. Ryska) - 60. léta 20. století - nové impulzy v české literatuře pro děti a mládež (autoři tzv. nové vlny - O. Hofman, J. Procházka, H. Franková) - Normalizační dvacetiletí a další autorské generace (M. Zinnerová, M. Drijverová, V. Plívová-Simková) • Samostudium viz literatura v IS a vlastní četba (kontextové souvislosti lze čerpat i z Dějin české literatury 1945-1989, 4 díly, kapitoly věnované literatuře pro děti a mládež). 5. Vývojové mezníky české poezie pro děti od počátku 19. století do současnosti - 19. století (v kontextu literatury pro dospělé): K. A. Vinařický, J. V. Sládek, K. V. Rais, J. Kožíšek, 20. století: V. Nezval, F. Hrubín, F. Halas, J. Zahradníček, I. Blatný, J. Seifert, Z. Kriebel, J. Kainar, J. Žáček, P. Šrůt, J. Hanzlík, J. Vodňanský, M. Lukešová, J. Havel. • Samostudium viz literatura v IS a vlastní četba.