Okruhy: Speciální pedagogika předškolního věku – prezenční forma SPSMP-SPSP 1. Pojetí speciální pedagogiky, terminologické vymezení (integrace/inkluze, dítě se SVP) 2. Postavení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín, metody ve speciální pedagogice 3. Speciálně-pedagogická diagnostika 4. Legislativní rámec vzdělávání (vyhláška 73/2005, 72/2005, zákon 561/2005 Sb. ve znění dalších předpisů) 5. Poradenské služby (PPP, SPC, SVP, speciální pedagog, školní psycholog IPPP) 6. Individuální vzdělávací plán 7. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání se zaměřením na žáky SVP 8. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání se zaměřením na žáky SVP 9. Specifické poruchy učení a chování - pojmové vymezení a terminologie, klasifikace, systém vzdělávání 10. Raná intervence (pojetí, cíl, úkoly, organizace služeb, týmová práce, spolupráce s rodinou) – zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách 11. Deficity dílčích funkcí 12. Lehká mozková dysfunkce – ADD, ADHD 13. Somatopedie - klasifikace pohybových vad, DMO – formy, kombinované postižení, chronická onemocnění, školy pro děti, žáky s tělesným postižením, souběžné postižení více vad 13.Logopedie - narušená komunikační schopnost, klasifikace a charakteristika jednotlivých vad a poruch řeči, systém logopedické péče v ČR 14.Alternativní a augmentativní komunikace 15. Surdopedie- klasifikace, chrakteristika jednotlivých vad, dítě se sluchovým postižením 16.Psychopedie - pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, charakteristika dítěte s mentálním postižením, LMP, systém podpory 17.Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, charakteristika 18.Oftalmopedie – pojmové vymezení, dítě se zrakovým postižením 19.Dítě se sociálním znevýhodněním, přípravná třída základní školy Literatura: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3. BARTOŇOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum. Brno: MSD, 223 s. 2009. ISBN 978-80-210-5103-4 BYTEŠNÍKOVÁ. I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno : MU 2007. ISBN 978-80-210-4454-8 HÁJKOVÁ v., strnadová, i. inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-5070-7. HOBDAYOVÁ, A, Tvořivé činnosti pro psychoterapeutickou práci s dětmi. Praha, Portál, 2000 KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007 ISBN 978-80-1734-0 KOLLÁRIKOVÁ, Z, pupala.b. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál 2001 ISBN LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001 LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Pracovní listy. Praha: Portál, 2001 80-7178-585-7 SILBERMAN, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997 SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: IPPP, 1998 ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál. 1999 ŠULOVÁ, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha: UK 2004, ISBN 80-246-0877-4 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: 2005 Distanční texty: BARTOŇOVÁ, M, BAZALOVÁ, B.,PIPEKOVÁ, J Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido 2007 s. 159. ISBN 978-80-7315-140-8 ISBN 978-80-7315-140-9 BARTOŇOVÁ, M, VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido 2007 s.159. ISBN 978-80-7315-140-9 BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9. 123 s. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. 178 s. HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-7315-145-4. 125 s.