Výchova v rodině podzim 2014 Požadavky na zápočet: Aktivní účast na seminářích a plnění úkolů Vypracování seminární práce na téma (vyberte si jedno téma) ž Téma 1: Současné výchovné styly: Definice, Jaká je jejich funkčnost? ž Téma 2: Komunikace v rodině: Co vše komunikace obsahuje? Jaké jsou důsledky efektivní a neefektivní komunikace v rodině pro další vývoj dítě? ž Téma 3: Rodina: Proč je rodina stále důležitá? Jaké funkce dnes plní či neplní? ž Kritéria pro hodnocení: rozsah práce do 5 stran, citace z doporučené literatury (nejméně ze 3 knih), stylistická a gramatická správnost. ž Odevzdání práce do 12.12.2014 na e-mail: luciegruzova@seznam.cz ž Texty jsou ke stažení ve studijních materiálech. 24.9. Rodina jako systém, její struktura. Úkol: Vytvořte mentální mapu (sít konceptů), které jsou ve vaší mysli spjaty s pojmem rodina. Co vše na rodinu působí? K přečtení a porovnání: .I Možný, (2006) Rodina a společnost, Praha: Slon. S.13-25 Z.Helus, (2007), Sociální psychologie pro pedagogy, Praha: Grada, s. 87-92 1.10. Funkce rodiny. Havlík, Kota,(2002) Sociologie výchovy a školy, Praha: Portál, s. 67-79 8.10. praxe 15.10. Výuka odpadá – práce doma Výchovné styly. Rodiče určují hranice, J.U. Rogge, Praha: Portál, s. 12-86 Co děti nejvíce potřebují, Z. Matějček, s. 49-56 a s.79-100 Výzkum: Rabušicová,a kol. (2011) O mezigeneračním učení, Brno: Filozofická fakulta. Zamyslete se nad vašimi zkušenostmi s výchovnými styly a jejich pozitivními i negativními efekty na vás? Zpracujte ve formě myšlenkové mapy nebo autoportrétu, záleží na vás a přineste na lekci 30.10. 23.10. Reflexe praxe se Zorou syslovou Přinést: deník praxe, reflektivní listy 30.10. Členové rodiny jako vychovatelé. Diskuze o výchovných stylech. 5.11. Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte, vnitřní a vnější podmínky rodinné výchovy. 12.11. Komunikace v rodině Jak vychovávat děti, se kterými se dá žít, J. Raiser, Praha: Portál s.31-48 Respektovat a být respektován, Jaká pravidla má podle vás efektivní komunikace a jak funguje v praxi? 19.11. Nové jevy v současných proměnách rodinného života. Sociologie výchovy a školy, Havlík, Kota, Praha: Portál, s.25-42 Co ovlivňuje dnešní rodinu, s jakými problémy či radostmi se potýká? 26.11. Postavení dítěte v rodině Dítě a mateřská škola, S. Koátková, Havl. Brod: Grada, s.12-62 Jaké postavení má dítě v současné rodině? 3.12. Právní postavení rodiny. 10.12. Problémy v komunikaci mezi rodinou a mateřskou školou. Předškolní a primární pedagogika, Z. Kolláriková, B. Pupala, Praha: Portál, s.57-93 Škola a/versus rodina, Rabušicová a kol., Mu v Brně, s. 9-22 Představte si sami sebe střídavě v roli učitele roli rodiče. Pokaždé napište alespoň 3 věci, které by vám na vašem partnerovi v dialogu vadily.