Veřejná správa Veřejná správa (VS) •VS je správa veřejných záležitostí uskutečňovaných jako projev výkonné moci ve státě. •VS je správou ve veřejném zájmu a subjekty, které ji vykonávají, ji realizují jako právem uloženou povinnost. •Úkolem VS je zajištění její legality na všech jejích stupních. • Orgány VS •Orgány VS plní výkonné funkce, které se projevují především jako rozhodnutí. •Činnost orgánů VS je zakotvena v Ústavě a v navazujících právních normách. • Členění VS •VS dělíme na výkon státní správy a výkon samosprávy. •Státní správa a samospráva vykonává činnost: •Podzákonnou •Výkonnou •Nařizovací • Státní správa •Vykonávána prostřednictvím státních orgánů: •Vlády •Ministerstev a ost. ústředních správních orgánů •Odborných územních správních úřadů •Veřejných sborů •Prostřednictvím samosprávných orgánů formou přenesené působnosti. Další dělení státní správy •Odborná – např. finanční úřady •Všeobecná – to, co je vykonáváno formou přenesené působnosti Veřejné sbory •uskutečňují výkon státní správy především ve věcech správního dozoru •ozbrojené - Policie ČR, Celní správa ČR a Vězeňská služba ČR •neozbrojené – Hasičský záchranný sbor ČR • Funkce veřejné správy •mocenská • ochranná •organizační •regulační funkce •funkce služeb veřejnosti Mocenská funkce •Nejvýznamnější •Schopnost autoritativně rozhodovat o právech a povinnostech subjektů •Rozhodnutí z moci veřejné není závislé na vůli subjektu, o kterém je rozhodováno •Prvotním nositelem veřejné moci je vždy stát, který však může některé činnosti delegovat na jiné orgány Ochranná funkce •úkolem veřejné správy je zajistit •veřejný pořádek a bezpečnost (vnitřní ochrana) •a ochránit stát před hrozbami zvenčí (vnější ochrana) Organizační funkce •veřejná správa •organizuje státní záležitosti (členění státu na menší územní celky – regiony, kraje, okresy, obce) •vytváří organizační struktury dle obsahu činností (např. správa obrany státu, správa soudů, správa katastrů) •organizuje zdravotní a vzdělávací služby a služby sociálního zabezpečení • Regulační funkce •vytváření takového systému řízení, společnosti, který se zakládá na politickém pluralismu, vzájemné komunikaci, solidaritě a toleranci a umožňuje trvalá nebo dočasná sdružení občanů a jejich shromažďování Funkce služeb veřejnosti •Sociální •Finanční •Pečovatelské •Hospodářské… • Princip subsidiarity •Subsidiarita předpokládá, že stát více zpřístupní služby veřejnosti tím, že jejich výkon bude delegovat na co nejnižší orgány státní správy a samosprávy, ale pouze tam, kde je to technicky, personálně a kvalitativně možné. • Samostatná působnost •Subjekt hospodaří a nakládá se svým majetkem samostatně a taktéž samostatně rozhoduje o svých záležitostech – je samosprávný •Stát smí do samostatné působnosti zasahovat jen výjimečně, a to jen způsobem, který je stanoven zákonem •Rozhodovací pravomoc ve věcech samostatné působnosti náleží zastupitelstvu samosprávného orgánu • Přenesená působnost • Znamená plnění úkolů státní správy, které byly státem svěřeny samosprávným orgánům (krajům, obcím) a pro jejichž výkon je poskytován příspěvek ze státního rozpočtu •Nejtypičtějším příkladem je územní nebo stavební řízení a jiná správní řízení v ochraně přírody a krajiny. • Samospráva 1.Územní: •Obce •Kraje •hl.město Praha 2.Profesní, zájmová Profesní, zájmová samospráva •Profesní komory •Právnické osoby, nejsou podřízeny státním orgánům •Sdružují příslušníky regulovaných povolání •Členství: povinné, pouze fyzické osoby, členem se stává každý po splnění podmínek daných zákonem •Komory s nepovinným členstvím – hospodářské komory Profesní komory •V Brně: •Exekutorská komora •Komora daňových poradců •Komora patentových zástupců •Komora veterinárních lékařů •V Olomouci: •Lékařská komora Profesní komory - pokračování •V Praze: •Advokátní komora •Komora architektů •Komora auditorů •Komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě •Notářská komora složená z krajských notářských komor •Lékárnická komora •Stomatologická komora Územní samospráva •Obce a města •Statutární města • •Hl. město Praha • •Kraje • Obec •Územní společenství občanů •Občanem obce je ten, kdo je v ní hlášen k trvalému pobytu •Celé území ČR je rozděleno mezi obce •Ekonomická samostatnost •Obec má právo na samosprávu •Právnická osoba – veřejnoprávní korporace, jejím hlavním úkolem je realizace veřejných zájmů Správa obce •Zastupitelstvo •Rada •Starosta/ primátor •Obecní/ městský úřad/magistrát Zastupitelstvo •Voleno v obecných, rovných, přímých a tajných volbách •Samosprávný, nejvyšší orgán obce •Volí ze svého středu starostu, zástupce starosty a radu obce •Vydává usnesení o záležitostech obce nadpoloviční většinou všech členů •Jednání jsou min. 4 krát ročně, jsou veřejná • Usnesení zastupitelstva •Zastupitelstvo zejména schvaluje: •Rozpočet a vyúčtování hospodaření obce •Obecně závazné vyhlášky •Program rozvoje obce •Zřizování (rušení) příspěvkových organizací •Zřizování (rušení) obecní policie •Vyhlášení místního referenda •Členství obce ve svazcích obcí •Účast v obchodních společnostech • • Rada •Volena zastupitelstvem •V obci od 15ti členů zastupitelstva •Výkonný orgán obce •Složení: starosta, zástupci starosty, ostatní členové rady •Jednání rady jsou neveřejná Kompetence rady •Zabezpečuje hospodaření obce podle schváleného rozpočtu •Uzavírá nájemní smlouvy •Vykonává funkci valné hromady, kde je obec jediným akcionářem •Připravuje návrhy pro zastupitelstvo •Rozhoduje ve věcech jí svěřených usnesením zastupitelstva •Rozhoduje o personalistice Starosta •Zastupuje obec navenek •Svolává a řídí schůze rady a zastupitelstva •Zodpovídá za svoji činnost zastupitelstvu •Může pozastavit výkon usnesení rady obce, má-li za to, že je nesprávný Obecní úřad •Zabezpečuje administrativní a odbornou podporu samosprávě •Zabezpečuje výkon státní správy v přenesené působnosti •V čele stojí starosta •ve větších obcích/městech, kde se úřad dělí na odbory, stojí v čele tajemník úřadu Obecní úřady •Magistrát hl.města Prahy •Magistráty statutárních měst •Městské úřady •Obecní úřady •Úřady městských obvodů a městských částí Statutární města •Územní členění dané statutem •V čele stojí primátor •Brno, Ostrava, Plzeň, České Budějovice, Havířov, Hradec Králové, Jihlava, Karlovy Vary, Kladno, Liberec, Most, Olomouc, Opava, Pardubice, Ústí nad Labem, Zlín • • Statutární města •Vykonávají přenesenou působnost, která je zákonem svěřena pověřeným obecním úřadům a obecním úřadům s rozšířenou působností •Mohou tuto přenesenou působnost statutem určit na městský obvod (městskou část) •Rozhodnutí městských obvodů či částí přezkoumává magistrát Městské obvody, městské části •Mohou mít statutem svěřeno zejména: •Schvalování programu rozvoje •Schvalování rozpočtu •Správu svěřeného majetku •Výkon přenesené působnosti • Podle rozsahu přenesené působnosti •Obce (obce1. stupně) •Obce s pověřeným osobním úřadem (obce 2. stupně) •Obce s rozšířenou působností (obce 3. stupně – větší města) Obce I. a II. stupně •Obec I. Stupně – každá obec •Obec II. Stupně – zpravidla matriční a stavební úřad (většinou jsou to města) Obce III. stupně •Mezičlánek mezi obcemi a krajskými úřady •Slouží pro více obcí tzv. správní obvod •Zejména tyto agendy přenesené působnosti: •evidence obyvatel •„občanky“, pasy, řidičské průkazy • sociální péče •evidence vozidel Hospodaření obcí •Obec je povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku •Záměr prodeje, pronájmu, darování či směny majetku musí být zveřejněn nejméně 15 dnů předem •Obec musí zajistit přezkoumání hospodaření za uplynulý kalendářní rok na své náklady – zpravidla auditorem Příjmy obce •Daňové výnosy •- Podíl z celostátního hrubého výnosu •- Daň z nemovitosti v 100% výši •Poplatky ( psi, komunální odpad…) •Vlastní příjmy (pronájmy, prodeje,..) Rozpočet obce •Vychází z platného státního rozpočtu a vlastního rozpočtového výhledu •Návrh rozpočtu musí být vyvěšen 15 dnů před schvalováním •Pokud není rozpočet obce schválen před 1. lednem rozpočtového roku, stanoví zastupitelstvo obce rozpočtové provizorium až do doby schválení rozpočtu • Rozpočet pokračování •Změny rozpočtu po jeho schválení – rozpočtová opatření •Důvody: 1.Organizační změny 2.Metodické změny 3.Věcné změny Reforma veřejné správy •Od počátku roku 1990 – snaha oddělit výkon státní správy a samosprávy •Okresní úřady •1997 – zákon o vytvoření územních samosprávných celků - I. Fáze reformy •II. Fáze – zánik okresních úřadů v roce 2003 •2012 – novela zákona o rozpočtovém určení daní Jednotky NUTS •NUTS I. – celá ČR •NUTS II. – 8 regionů soudržnosti: Praha, Střední Čechy, Jihozápad, Severozápad, Severovýchod, Jihovýchod, Střední Morava, Ostravsko •NUTS III. – VÚCS •NUTS IV. – 77 bývalých okresů •NUTS V. – obce •