Jeden svět Lucie Čajkovská Věra Janoušková Lenka Sklenářová Spot k novému webu Jednoho světa na školách • •http://www.youtube.com/watch?v=1oRYqQ9OMRg •www.jsns.cz http://www.jedensvet.cz/ow/2009/download/img/small/1849.jpg Jeden svět na školách •Vzdělávací program společnosti Člověk v tísni •Od roku 2001 •Důraz na praktickou využitelnost materiálů (vznikají ve spolupráci s učiteli) •Důležitá témata, konkrétní příběhy •Základem: audiovizuální lekce, „hotové výukové balíčky“ •Více než 110 audiovizuálních lekcí Témata lekcí •Lidská práva •Globální a rozvojové vzdělávání •Moderní československé dějiny •Sociální problematika •Občanská angažovanost •Mediální vzdělávání •Životní prostředí •Výuka cizích jazyků •Přírodní vědy Projekty •Příběhy bezpráví •Filmové kluby •Týmové projekty - Kdo jiný? a Příběhy bezpráví – z místa, kde žijeme •Studentské volby •Školní projekce •Soutěže •Semináře https://www.jsns.cz/data/cache/449.jpg https://www.jsns.cz/data/jsns/IMAGES/FILMOVE_KLUBY/logo-fk.jpg https://www.jsns.cz/data/jsns/IMAGES/KDO_JINY/logo-kj.jpg Práce s dokumentem „Komenský by promítal“ •Výhody využití dokumentů ve výuce: –Dokážou v žácích vzbudit velmi silné emoce a tím i zájem o probírané téma. –sepjetí dokumentárního filmu s reálným životem poskytuje jedinečnou informační, vzdělávací a osvětovou příležitost Doporučení pro práci s dokumentem 1.Stanovte si cíl lekce 2.Zhlédněte film předem 3.Nezačínejte kontroverzními tématy 4.Pozvěte si hosta na diskusi 5.Pozor na očekávání 6.Nepodceňujte přípravu 7.Zohledněte délku filmu 8. 8. 8.Nechte vyznít krátké spoty 9.Nezapomínejte na reflexi 10.Nenuťte všechny dělat všechno 11.Rozvíjejte filmovou gramotnost 12.Filmové kluby 13.Buďte svým žákům partnerem 14. Doporučení pro práci s dokumentem Zásady promítání •Zatemnit učebnu •Před začátkem hodiny zkontrolovat obraz, zvuk •Správně nastavit poměr stran filmu, aby nebyl deformován obraz •Promítání filmu vyzkoušet nejlépe ve třídě předem •Selže-li technika, udělat jen jeden pokus o obnovení projekce Ukázka práce s dokumentem a navržených lekcí AKTIVITA: Co mi chybí? •Co byste dělali, kdybyste vyhráli milion korun? •Jaké materiální věci potřebujete k tomu, abyste se ve skupině svých vrstevníků cítili dobře, abyste neměli pocit méněcennosti? •Film: Tak to vidím já: Pepa •Reflexe AKTIVITA: Mám na to? •Představte si, že jste úspěšně ukončili studia a se svou partnerkou/partnerem začínáte bydlet sami. Máte oba k dispozici 25 000 Kč ze mzdy a náklady a bydlení takové, jako uvádí tabulka. Rozhodnete se, že si do nového bytu, který máte v pronájmu pořídíte novou televizi za 10 000 Kč. Nemáte ale dostatek prostředků, tak si ji koupíte na měsíční splátky ve výši 2 000 Kč. •Práce s tabulkou • 1. bydlení, voda, energie, palivo 10 000 Kč 2. potraviny a nealkoholické nápoje 5 000 Kč 3. doprava 2 000 Kč 4. rekreace a kultura 2 000 Kč 5. alkoholické nápoje a tabák 2 000 Kč 6. odívání a obuv 1 500 Kč 7. pošta a telekomunikace 1 000 Kč 8. zdraví 500 Kč 9. vzdělávání 500 Kč 10. sport 500 Kč celkem 25 000 Kč splátky na novou televizi 2 000 Kč AKTIVITA: Co je domov •před projekcí filmu: •Napište si na papír pod sebe následující slova: BARVA, SYMBOL, ZVÍŘE, HRAČKA, (3) POJMY • •Představte si svou rodinu, místo, kde žijete, a zkuste k zapsaným slovům doplnit, co se vám při této představě vybaví. Svou volbu případně zdůvodněte (např. do závorky za slovo). •po projekci filmu: •Nyní se zamyslete nad stejnými slovy, ale z pohledu Pepy.