Islámská geokulturní sféra Arabský x Islámský svět pouhých 20% islámského světa tvoří Arabové, zbytek jsou černoší, Peršané, asiati Arabské státy - 22 zemí sdružených v LAS (Liga Arabských států) – asi 300 milionů obyvatel rozdělení – severní Afrika -Syrsko-palestinská oblast -Arabský poloostrov (patří sem i Somálsko, Džibuti a Komory !!) OIC (Organizace Islámské konference) – 57 států (LAS + subsaharská Afrika, JV Asie, Persie…) státy jiné kultury ale s obrovským množstvím číslem muslimů – Indie (130 mil.) a Čína (80 mil.) do OIC nepatří, kvůli státním ideologiím – Hinduismu a bolševismu Vznik Islámu slovo Islám znamená Odevzdání se… specifické přírodní podmínky v prostoru Arabského poloostrova specifické sociální podmínky: rodina-rod-klan-kmen-kmenový svaz = značná rodinná soudržnost = krevní msta *570 Mohamed, 610 první kázání je to v době společenské krize nomádské společnosti – dochází k prudké sociální stratifikaci, krevní msta se vymyká kontrole- proto se moralizující učení Mohameda rychle a účinně ujímá. Oproti celé řadě kazatelů a vizionářů přichází s propracovaným nábožensko-filosofickým systémem, nabízejícím řešení na většinu individuálních i společenských problémů. Mohamed pochází z klanu Hášimovců, ale nejsilnější klan v Mekce jsou Kurajšovci. Díky tomu že byl kupec a díky schopnostem byl asi charismatický řečník a vyjednavač 622 – Hidžra – odchod-útěk Mohameda do Mediny – počátek letopočtu a počátek rychlého šíření islámu. ještě před Mohamedovou smrtí se kodifikovalo 5 pilířů víry: - 1.šaháda – vyznávám že není boha kromě Boha a Mohamed je jeho prorok. 2.salát – 5x denně modlitba 3.sawm – držení půstu – Ramadán 4.zakát – almužna 5.hadždž – pouť do Mekky schizma Islámu Chalífa znamená náměstek, po roce 632 znamená Chalífa označení arabského státního útvaru po smrti Mohameda nadchází otázka – kdo bude nástupcem?? 1. stará arabská kmenová demokracie velela zvolit toho nejlepšího – tradicionalistické křídlo – Sunnité 2. musí to být někdo požehnaný, čili z rodiny Mohameda – Šííté (strana Alího) –za prvního chalífy jsou velké rozpory –za 2 a 3 chalífy dochází ke kodifikaci koránu v historii dochází ke třem velkým občanským válkám vyvolaným schizmatem. nakonec dynastický sunnitský princip vítězí sunnité tvoří 80% muslimů, šííté 20% radikalizace šíítů nastává po zavraždění Alího a Husejna – viz svátek v Íránu (7. stol) 9.-10.stol. vyvíjí se lidový islám – súfismus – zpěv, tance, přivolávání deště, chození po uhlících. Dnes tento mistický islám tmelí radikální muslimské skupiny. Bujení lidového islámu si vynutilo dát tomu rámec. A tak kromě Koránu je sepsána i Sunna. Korán totiž nemohl vyřešit všechny otázky. Sunna se skládá z jednotlivých výroků – Hadís. Když ani to nestačí, tvoří se lidská právní věda – Fikh – vychází se z Koránu, ze Sunny ale i z koncilů a svobodných právních úsudků – Fatev. A tak dnes v sunnitském světě existují 4 základní právní směry – tzv. mazhaby a dosti se odlišují. Např. v názoru na postavení ženy: žena plně neodpovídá za své činy a je rozvratný element, nemůže se pohybovat bez doprovodu… zdroje šaríi – Korán - Sunna (Hadítsy) - Fikh (fatwy) Korán náhled na Korán – svatá, zjevená kniha - historicky podmíněná kniha – 1.část – idilická – etická – Mekkánské období - 2.část - militantní – bojovné Medinské období Modlitba není přesně stanovená – je pouze závazný předpis jak ji provádět. Chudba – páteční kázání je nejdůležitější. vyvolávání muezina je vždy v arabštině (protože je to zároveň vyznání víry, jeden z pilířů islámu…) satanské verše – pod tlakem Mohamed slíbil Mekkáncům, že nebude zasahovat proti jejich pohanským bohům. Ve slabosti uznal i jiná božstva. Záhy rozpoznal smrtelné ohrožení monoteismu a zavrhl to. Bylo to Mohamedovi našeptáno padlým andělem. V Koránu mnohdy nové verše překrývají význam těch starších (viz bůžkové, viz alkohol…) Korán by neměl být překládán do jiných jazyků – je nepřeložitelný – viz krásná spisovná Arabština. Ale toleruje s to v rámci šíření víry.