Vzdělávání a profesní příprava osob se ZP Kojenecký věk - Aktivizace dítěte - Povzbuzování v pohybu - Důraz na samostatnost poznávání (různé druhy terénu) Předškolní období - Poznání většího prostoru (kaluže, bahno, písek) - Běh s průvodcem (jiný pohyb) - Potřeba neustálého popisu okolí - Potřeba upozornit na zvuky a jejich původce Školní věk - Samostatný pohyb po známém prostoru - Chůze po schodech - Překážky a jejich překonávání - Lokalizace směru zvuku — Z které strany se na to podíváme??? — Věkové hledisko ¡ MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK ¡ STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK ¡ ??????????? — Stupeň vzdělávání ¡ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ¡ STŘEDNÍ ŠKOLA, SPECIALIZAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ¡ VYSOKÁ ŠKOLA ¡ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Mladší školní věk nástup do školy: Mladší školní věk vhodná forma vzdělávání — speciální škola ÷ odlišnost školy, děti s podobným postižením, internát — integrace ÷ izolace ve skupině, úroveň kompetencí odlišná, od zdrav. spolužáků, sebeprosazení Starší školní věk sociální úkol – osamostatnění z vazby na rodinu a hledání vlastní identity ukončení puberty - volba povolání a diferenciace zájmů začlenění skrze volnočasové aktivity, oblékání puberta pro ZP náročnější – nedostatek kompetencí, revolta, trvalost handicapu vzdělávání v integraci – dobrý prospěch X špatný prospěch Adolescence Období vlastní identity a fáze přípravy na povolání Na konci období –zařazení mezi zdravé (pro některé nová situace → krize identity) Poslední šance uvolnění se z vazby na rodinu!!! ÷ vazba na skupinu stejně postižených (efekt similarity) ÷ vazba na skupinu zdravých (sociální strategie pro uspokojující vztahy) Volba povolání — odchod ze základní školy - eliminace rovnosti rolí žáka — přechod do zaměstnání ÷ plnoletost - sociální i právní mezník Hlediska pro výběr vzdělávání — složky školní zralosti — osobnostní rysy dítěte — vybavení školy (materiální i personální) — umístění školy — akceptace vady dítětem a rodinou Vzdělávání osob se ZP na základní škole (ZŠ) — druh a stupeň vady zraku — rámcový vzdělávací program pro základní školy — klíčové kompetence (k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské a pracovní) — specifické kompetence (práce s pomůckami, POSP, atd.) Základní škola pro zrakově postižené Vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami… — Učební plán základní školy pro zrakově postižené – speciální podpora — předměty speciální péče ÷ zraková stimulace ÷ speciální příprava psaní a čtení bodového písma ÷ práce s kompenzačními pomůckami — předměty psaní na počítači a práce na počítači — volitelné předměty — nepovinné předměty Integrované vzdělávání — podle Vyhlášky č. 73/2005 Sb. o přijetí rozhoduje ředitel školy se souhlasem zákonného zástupce — podpora speciálně pedagogického centra — faktory úspěšné integrace — týmová práce učitelů — žák s postižením — spolužáci — rodiče — ostatní odborníci Podpora a specifika při výuce žáka se ZP — informovanost učitele a spolužáků o problému postižení, sdělení samotného žáka — podmínky pro vypracování úkolů — správné osvětlení a optimální pracovní místo — začlenění do aktivit třídy, využití dramatu a dalších alternativních výukových metod — verbalizace, názornost, úprava textů, změna požadavků na zrakovou práci — Specifika výuky předmětů: Prostorová orientace a samostatný pohyb 1 – 3 ročník (1hod/týden) – nácvik základních dovedností: ÷ Chůze v přímém směru (15 metrů) ÷ Odhad vzdálenosti chůze (1 m, 5 m, 10 m, 20 m) ÷ Odhad úhlů (90° / 180° - VPRAVO / VLEVO) ÷ Nácvik orientace ve třídě včetně nejbližšího okolí => metoda: trailling ÷ Nácvik základního pohybu po budově školy ÷ Cvičí se prostorová paměť a prostorová představivost ÷ Pohybová a smyslová příprava 4 – 5 ročník (1 hodina/týden): ¡ Zvládnutí techniky bílé hole ÷ Metoda: Kluzná, Kyvadlová, Trojbodová ÷ Držení hole: Horní, Boční, Tužkové ¡ Důraz na správné užívání hole ve vztahu k pohybu ¡ Orientace v budově školy ¡ Další rozvoj smyslů + základních dovedností ¡ Dopravní, výtvarná, rozumová a morální výchova ¡ 6 – 7 ročník (2 x 2 hodiny/měsíc) ¡ Příprava na zvládnutí orientace na obtížné trase Důraz je kladen na: - Tělesnou výchovu - Zvýšení kondice a tělesného pohybu - Trénink svalové relaxace - Motivaci k samostatnému pohybu - Práce s tyflografickými pomůckami - Bezpečnost v silničním provozu - Údržba hole, výběr oblečení - Psychohygiena, ohleduplnost k okolí 8 – 9 ročník (2 x 2 hodiny/měsíc): - Orientace na složité trase - Nácvik až 5 tras různých délek a náročnosti - Nácvik orientace v neznámém terénu za použití speciálních pomůcek, městské hromadné dopravy … - Nácvik pohybu v neznámých budovách - Opakování všeho předešlého z minulých let Vzdělávání na střední škole a profesní příprava — Integrované vzdělávání — Speciální vzdělávání - Vyhláška č. 73/2005 ÷ SOU pro zrakově postižené ÷ OU pro zrakově postižené ÷ Praktická škola pro zrakově postižené ÷ Gymnázium pro ZP ÷ Střední odborná škola pro ZP ÷ Konzervatoř pro ZP Přehled vzdělávacích zařízení pro osoby se zrakovým postižením: — Gymnázium pro zrakově postižené a střední odborná škola pro zrakově postižené (Praha) – gymnázium, obchodní akademie a obchodní škola — Střední škola Aloyse Klara (Praha) - keramická výroba, kartáčnické a košíkářské práce, keramik, čalouník, knihař, rekondiční a sportovní masér, textilní výtvarnictví — Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené (Praha) – hudba, zpěv, ladění klavírů a hudebně kulturní činnost — Přehled vzdělávacích zařízení pro osoby se zrakovým postižením — Praktická škola při Škole Jaroslava Ježka — Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené (Brno) – obchodní akademie, sociální péče, masér sportovní a rekondiční masér, práce ve zdravotnických zařízeních, tkalcovské práce — třídy obchodní akademie při — Obchodní akademii Opava Vzdělávání dospělých — Vysoké školy ¡ Střediska pro pomoc studentům Rekvalifikační kurzy ¡ Telekomunikace ¡ IT ¡ Masérské kurzy ¡ Pomocné práce – košíkářství, keramika, kartonáž … Péče o dospělé se získaným postižením — Pobytové rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé Dědina ¡ Sociální rehabilitace ¡ Pracovní rehabilitace ¡ Sociálně terapeutické dílny ¡ Tyfloservis Tyflocentrum Tyflokabinet Další neziskové společnosti