VÝUKA ČESKÉHO JAZYKA NA SŠ PRO SLUCHOVĚ POSTIŽENÉ Zuzana Pulcová ¨Uvítání ¨Představení školy ¨Výuka češtiny ¨Učebnice ¨Produkce psaného textu ¨Recepce psaného textu ¨Maturitní zkouška ¨Diskuze ¨ SŠ pro sluchově postižené a OU ¨Název školy: Střední škola pro SP a Odborné učiliště, Brno, Gellnerova 1 ¨Sídlo školy: Gellnerova 1, 637 00 ¨Webová adresa: www.ssbrno.cz ¨ Obory ¨Informační technologie ¨Podlahářské práce ¨Prodavačské práce ¨Operátor skladování ¨ ¨15 učitelů (z toho 3 SP) ¨2 asistenti pedagoga/tlumočníci ¨ostatní pracovníci školy ¨ ¨Složení tříd: žáci s různým postižením (SP, MP, PAS, PCH) ¨ ¨ Výuka češtiny ¨dva odlišné přístupy k výuce českého jazyka ¤čeština jako první jazyk ¤čeština jako druhý jazyk ¤ ¨výuka vedená slyšícím učitelem (+ asistent pedagoga/tlumočník) ¨bilingvální výuka (slyšící a neslyšící učitel) ¨ Učebnice češtiny pro neslyšící ¨HRONOVÁ, A., ŠTINDLOVÁ, B. Učíme se (nejen) česky: učebnice češtiny pro neslyšící děti. Praha: Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, 2011, 267 s. ¨ ¨MACUROVÁ, A. a kol. Umíme číst a psát česky. Učebnice češtiny pro neslyšící. Praha, Divus 1998. ¨ ¨MACUROVÁ, A., HUDÁKOVÁ, A. Rozumíme česky: učebnice pro neslyšící. Vyd. 1. Praha: Divus, 2003, 168 s. ¨ ¨MACUROVÁ, A. a kol. Čeština pro neslyšící: Zvýšení kompetence neslyšících ve čtené a psané češtině. [CD-ROM] Praha : FRPSP, 2007. Učebnice češtiny pro cizince ¨HOLÁ, L. Czech step by step: a basic course in the Czech language for English speaking foreigners. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2000, 288 s. ¨ ¨HOLÁ, L., BOŘILOVÁ, P., MALÁ, Z. Česky krok za krokem 2: Czech step by step 2. Tschechisch Schritt für Schritt 2. Češskij šag za šagom 2. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2009. ¨ ¨KESTŘÁNKOVÁ, M., ŠNAIDAUFOVÁ, G., KOPICOVÁ, K. Čeština pro cizince: úroveň B1 : [vhodná pro všechny národnosti]. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 2 sv. ¨ ¨a další Produkce psaného textu ¨narušeny jsou všechny jazykové roviny: ¨ ¤Fonologická nkvantita hlásek nkomolení slov (vynechávání, přidávání, přehazování hlásek) naj. ¤ ¤ ¤ ¨ ¤ ¤Morfologická nnadměrné používání podstatných jmen, sloves, přídavných jmen, nméně zájmen, příslovcí nzáměna slovních druhů nchyby v důsledku neznalosti rodu nnedodržení předložkových vazeb nneznalost deklinačních paradigmat nchyby ve stupňování naj. ¨ ¤lexikální npřidávání nadbytečných slov nvynechávání slov nzáměna slov nkomolení slov nmálo abstrakt naj. ¤ ¨ ¤syntaktická nkrátké, jednoduché věty nvěty v souvětí většinou jen ve slučovacím poměru nčasové věty vyjadřovány pomocí „potom“, „pak“ nchyby ve slovosledu nnaučené větné vzorce nneznalost valence sloves naj. ¨ Specifické chyby v psaném projevu neslyšících ¨interference – vliv ČZJ na český jazyk ¨ ¨Komorná (2013): ¨záměna sloves být a mít (přítel je hodně kamarádi) ¨vypouštění sponového být (ty opravdu hodná) ¨vyjadřování absolutního záporu pomocí výrazu vůbec (pracoval v dílně vůbec) ¨vyjadřování příčiny pomocí „důvod“ (Vloni strom spadla důvod už starý.) ¨nerozlišování důsledkových a důvodových vztahů (dětem nerozumějí učitele, proto neuměji skutečně znakovým jazyk) ¨vyjadřování časových a podmínkových vztahů pomocí výrazu „potom“ (Bude dělám zapojit dobře, potom žárovka svítí) ¨specifický slovosled (manžel bije dětem, budeš dělat co?) ¨ ¨doslovný přenos větných struktur používaných ve znakovém jazyce (ptam jsi byla odmalicka KI) ¨citace orálního komponentu (rodiče i učitelka fifi učí dětí slovo) ¨lexikální vyjadřování času, otázky, vidu ¨(Minulý chodit na vánoce. Ptám se můžete ve čtvrtek. bude možná koupit motorku) ¨ ukázka textů ¤Mám rada modelky,když přehladka na módu a další, taky herečku mám rada aktivní. ¤ ¤Zaleží na situaci, když mě moc baví s práci a málo peníze, zaleží jak žiju s byt a finanční peníze. ¤ ¤Taky hodně lidi neznají o kulturě neslyšíci život. ¤ ¤Můj dobrý kamarád je velmi srandovný, co díky němu se mi dává vždycky dobrou naládu. ¤ ¤Ano mám zájem na dovolenou do zahraničí. ¨ ¤Nakonec zustanu chodit do školy. ¤ ¤sama vypočítat mesíc hodin práce ¤ ¤Náš maturnitní večírek bude spokojené, připijeme a pokecáme si. ¤ ¤Já by si vybral turistický pobit, protože rád chodím po skále nebo prozkoumám staré památky. ¨ popis obrázku ¨To je koupaliště s tobogány. ¨Je pěkně počasí. ¨Je tam velkou skála s mála vodopádu, stromy… ¨Matka hlídá své děti na bazéně. ¨Jedni páni sedí na skále a opaluje. ¨Jsou tam málo lidí, děti hrají na malou vodu na bazéně. ¨Před start tobogány je tam plavčík a hlídá před tobogány lidí postupně sklouzat na tobogány. ¨ ¨ ¨Svoje oblíbené jídlo ¨ ¨Postup: ¨10 kusů oloupené brambory a poumývají si vody a vyčistit. Nakrájíme si dlouhý obdélník. Pánvi dejte si oleje plné, a zahřeje. Až kým už horké zahřeje a dejte si do pánve. Asi 10min, zaleží brambory vidět a ochutnejte si, jestli dost nebo ještě trochu. Dokud hotovo, příprav si mísa na hlubokou dejte ubrousky a do mísy dat brambory a posypat sůl. DOBRU CHUT! ¨ ¨MOJE NEJLEPŠÍ DOVOLENÁ ¨ ¨V roku 2008 v říjnu jsem byla v Tunisku s skupinami tancem “lidový tanec ze školy” s dvěma vedoucí a žáci asi 10, místo blízko SOUSSE. ¨ ¨Tam bylo krásně počasí a jsme naplno toho užili bez chyb. Přijeli jsme do hotelu a hotel bylo pěkný spíš luxusní, dovnitř několik muži s námi zahráli a my odmítali a k tomu jsme mysleli že to cizí muži kteří chtěli nás zahrát když jsme krásně holky. Pozdě jsme zjistili že to nejsou cizí muži ale zorganizují v hotelu a jsme vůbec smály že co jsme odmítaly aby s námi zahráli. Organizovaní muži všimli nás že jsme neslyšící a přijeli po nás, nás hodně vyptavovali a jsme řekli že jsme “NESLYSICI” a oni vyjasnili chápali jsme neslyšící a věděli dobře jak vztah mezi neslyšícími a s námi byli srandy, bavili. Uměli se snažit pochybovat s tělem a snažit znakovat “mimika,gesta,…” To bylo úžasné city! Tam dlouho asi 8dnů. Poslední den jsme balili věci do kufry a odnesli jsme dolů na vrátnice a organizovaní byli moc smutní a chtěli aby nás zůstali co nejdelší. Objímali jsme společně a rozloučili i slzy. Odešli jsme busem do města SOUSSE, přiletěli jsme domů na Slovensku do Bratislavy. 8 dnů bylo krásně počasí a žádné ošklivé počasí, porad svítili slunce. ¨ Recepce psaného textu ¨Motejzíková (2012): ¨problémy týkající se slovní zásoby ¤malá slovní zásoba ¤špatné porozumění významu slov ¤nedostatečná znalost pojmů ¤neschopnost propojit význam s pojmem ¤neznalost významových vztahů uvnitř lexikálního subsystému ¤slovní zásoba abstraktní povahy a frazeologie ¨nedokonalé zvládnutí gramatiky českého jazyka ¤nedostatečné zvládnutí deklinačních a konjugačních paradigmat ¤neznalost valenčních vazeb, slovosled ¤aktuální větné členění ¤komunikační funkce výpovědi ¨problémy spjaté s povědomím o světě Maturitní zkouška ¨Model maturitní zkoušky pro rok 2015 ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨Zdroj: nova.maturita.cz ¨ Maturitní zkouška pro SP ¨Žáci v kategorii sluchové postižení jsou rozděleni do tří skupin. ¨ ¨Skupina 1 ¤mluvená čeština ¤nemají obtíže (nebo jen mírné) ¨Skupina 2 ¤mluvená čeština + komunikační systémy odvozené od češtiny ¤vážnější obtíže ¨Skupina 3 ¤český znakový jazyk ¤modifikovaná zkouška ¤tlumočník Uzpůsobení podmínek konání MZ a hodnocení ¨Skupina 1 ¤stejná zkouška jako žáci intaktní ¤navýšení čas. limitu o 50 % ¤kompenzační pomůcky ¤vyloučen je poslech z cizího jazyka ¤hodnocení podle stejných kritérií jako u žáků intaktních ¤ Uzpůsobení podmínek konání MZ a hodnocení ¨Skupina 2 ¤stejná zkouška jako žáci intaktní ¤navýšení čas. limitu o 100 % ¤formální a obsahové úpravy ¤kompenzační pomůcky ¤možnost využití služeb tlumočníka nebo asistenta ¤vyloučen poslech z cizího jazyka ¤ ústní zkouška z cizího jazyka může být modifikována do písemné podoby. ¤hodnocení dle posudku vystaveného školským poradenským zařízením (symptomy napříč jazykovými rovinami) Uzpůsobení podmínek konání MZ a hodnocení ¨Skupina 3 ¤jako u skupiny 2 ¤modifikovaná zkouška z českého a cizího jazyka – Český jazyk v úpravě pro neslyšící (ČJN) ¤tlumočení do českého znakového jazyka ¤ČJN je koncipována jako zkouška z jazyka cizího. ¤podle SERR úroveň B1(B2) ¤hodnocení podle odlišných kritérií hodnocení Maturitní zkouška z českého jazyka a literatury ¨Maturitní zkouška se skládá ze tří částí SP 2 ¨Didaktický test ¨Písmenná práce ¨Ústní zkouška SP 3 ¨Didaktický test ¨Písmenná práce ¨Ústní zkouška Literatura ¨MOTEJZÍKOVÁ, J. Ještě pár poznámek ke čtení…Info-Zpravodaj, 2012, roč. 20., č. 2, s.12–14. ¨KOMORNÁ, M. Psaná čeština neslyšících. Přednáška MU, Teiresiás. 2013. ¨ ¨www.novamaturita.cz ¨ ¨ ¨ ¨ ¨Děkuji za pozornost