SP4MP_SPE3 Specializace: E Etopedie 3 Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz · Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz> Konzultace: via e-mail (středa 14:00 – 15:00) Anotace kurzu Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy k dětem a žákům v riziku a s poruchami chování. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech. Platformou pro téma je teorie resilience a inkluzivního vzdělávání. Studenti budou nahlížet danou problematiku v podmínkách inkluzivní i segregované edukace v kontextu současných změn paradigmatu etopedie na národní úrovni a ve srovnání se zahraničními příklady z výzkumů a z praxe oboru. Osnova kurzu · Sociálněprávní ochrana dítěte v kontextu nejlepšího zájmu dítěte v praxi České republiky a v kontextu teoretických konceptů etopedie a praxe speciálněpedagogické práce, · Etopedie v kontextu inkluzivní teorie a praxe · Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň · Přístupy k dětem s PCH - 3P verzus 3R · Historický vývoj přístupů k dětem s poruchami chování · Koncept resilience a inkluze v intervenci dětí v riziku, s problémy, s poruchami chování · Problematika klasifikace poruch chování · Internalizované poruchy chování, Extrenalizované poruchy chování, ADHD, ADD · Systém školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím · Systém pomáhajících organizací a zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím · Kvalita života jedince s poruchami chování – příprava na život, profesní orientace, provázení · Vedení případu perspektivní orientace – případová konference, individuální plán rozvoje, holistický přístup · Expresivní terapie v etopedii Literatura VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 VOJTOVÁ, Věra, ČERVENKA, Karel et al. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Brno: MU, 2012 ISBN 978-80-210-6053-1 ČERVENKA, K. a V. VOJTOVÁ, et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 111 s. ISBN 978-80-210-6617-5. Studie o právech dítěte. -- 1. vyd. -- Brno: Česko-britská o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0377-9 (brož.) KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0818-3. LABÁTH, V. (ed.) Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 157 s. ISBN 80-85850-66-4. Mareš, J. Posttraumatický rozvoj člověka / -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3007-3 (brož.) ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. VEČERKA, K. Ohrožená mládež mezí prevencí a represí 1. vyd. -- Praha : Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2011. ISBN 978-80-7338-118-9 (brož.) Ševčík, D. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence Vyd. 1. -- Praha : Portál, 2011. -- 192 s.ISBN 978-80-7367-690-2 (brož.) CHROMÝ, Jakub. Kriminalita páchaná na mládeži / Jakub Chromý. -- 1. vyd. -- Praha : Linde, 2010. ISBN 978-80-7201-825-3 (brož.) RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8 Bechyňová, Věra: Případové konference : praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou / Věra Bechyňová. -- 1. vyd. -- Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0181-6 (brož.) Výstupy kurzu jsou: (1) seminární práce – odborná kniha – samostatná práce (2) seminární práce – reflexe stáže v instituci pro výkon UV, OV. (3) účast na blokové výuce expresivní terapie (4) písemná zkouška Informační zdroje seminární práce: Ad 1 Odborná literatura – monografie: Šolcová, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti článek: PRESOVÁ, Jana. Teorie resilience jako zdroj edukačních strategií v etopedii. In VOJTOVÁ, V., ČERVENKA, K. (et al.). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Brno: Masarykova univerzita, 2012. Zpracovat esej na téma: a) faktory resilience v dětství a jejich využití pro posilování dětí v riziku/problémy/poruchami chování b) resilience jako cesta k sebepodpoře dětí v riziku/problémy/poruchami chování; Termín odevzdání do odevzdávárny v isu je 1.12.2015. Rozsah práce je 7-10 stran. S tématem budeme pracovat 16. 12. 2015. Práci přineste v tištěné formě. Ad 2 Seminární práce formou reflexe na základě aktuálního zadání po stáži. Termín 10.1.2015 Ad 3: Termín bude sdělen. Informace k odevzdání seminární práce: Práci odevzdávejte skrze Odevzdávárnu IS. Nevyhovující práce, ať již po formální (nedostatečné citace, práce je příliš krátká či dlouhá, výběr literatury neodpovídá požadavkům) nebo obsahové stránce (rozsahem či fakticky nedostatečná argumentace), budou vráceny k přepracování.