SP7BP_MTO1 Metodologie 1 Vyučující Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz Anotace Cílem předmětu je poskytnout studentům informační minimum nezbytné pro tvorbu akademického textu, potažmo bakalářské práce. Obsah kurzu sestává ze dvou na sebe navazujících celků. Prvním je základ práce s informacemi. V tomto bloku budou studenti seznámeni se strategiemi vyhledávání relevantních informací a jejich následnému zpracování do logického celku. Druhý blok pojednává o metodologii výzkumu v sociálních vědách. Studenti se seznámí s logikou kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Osnova 1. Volba tématu práce, informační prameny, informační instituce, jak hledat informace 2. Elektronické informační zdroje; databáze 3. Hodnocení informací a informační etika; citace, citační norma ČSN 690 4. Jak psát odborný text; struktur a bakalářské práce, pokyny děkana 5. Věda; Přírodní x sociální věda; Kvantitativní x Kvalitativní výzkum 6. Kvantitativní výzkum 7. Dotazník 8. Kvalitativní výzkum 9. Metody sběru kvalitativních dat 10. Alternativní způsoby sběru dat Podmínky absolvování předmětu: (1) Aktivní účast na přednáškách (možnost získat extra body) (2) Individuální příprava (3) Projekt (max. 35 b.) (4) Průběžné testy (max. 30 b.) (5) Zkouška (max. 35 b.) ad 1) Docházka a aktivní účast na seminářích a) Docházka povinná není. Zvažte ovšem náročnost probírané látky. b) V rámci speciálních úkolů na cvičení může získat extra body, které se vám připočtou k závěrečnému bodovému hodnocení ad 2) Individuální příprava a) Studentům budou poskytnut osnovy z přednášek a další studijní materiály v ISu. Studentům bude upřesněno, znalost kterých materiálů je nutná pro úspěšné absolvování předmětu. b) V pětičlenných týmech si budete navzájem kontrolovat průběžné plnění projektu. ad 3) Projekt Studenti vypracují projekt ke své bakalářské práci. Tento projekt pokládejte za cvičný, může a nemusí sloužit jako projekt, který skutečně odevzdáváte vedoucímu své bakalářské práce. Termín odevzdání: 14. 12. 2012 Parametry pro tvorbu (i hodnocení) projektu (a) Struktura: Úvod, Hlavní část, Závěr. (b) Přesvědčivost tvrzení: svá tvrzení podepřete odkazy na literaturu, příp. na další zdroje, vhodné je propojení teorie s praxí. (c) Forma odborného textu: držte se odborného jazyka a citačních pravidel (norma pro citování viz Pokyn děkana[1]). (d) Rozsah: 10 normostran (minimálně 1500 slov, nejvíce však 2000 slov). Bez odevzdaného projektu nelze udělit zápočet. Nevyhovující práce, ať již po formální stránce (citace neodpovídající normě, práce je příliš krátká či dlouhá, výběr literatury neodpovídá požadavkům) nebo obsahové stránce (rozsahem či fakticky nedostatečná argumentace), nebudou vraceny k přepracování a přebodování. ad 4) Průběžné testy Studenti v průběhu semestru složí dva bodované průběžné testy (a) První test se týká prvního bloku – práce s informacemi (b) Druhý test se týká pokynů děkana k tvorbě diplomových prací (c) Cvičící si vyhrazuje právo případně zařadit speciální test ad 5) Zkouška Zkouška se zaměřuje na informace z druhého bloku – metodologie. Na zkoušku nebudou připuštěni studenti bez odevzdaného projektu. Dalším kritériem pro připuštění ke zkoušce je ohodnocení projektu dvaceti a více body. Hodnotící stupnice Max 100 bodů • A: 92 a více • B: 84-91 b. • C: 76-83 b. • D: 68-75b. • E: 60-67 b. • F: 0-59 b. Literární inspirace: Základy kvantitativního šetření. Edited by Keith Punch, Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 150 s. ISBN 978-80-7367-381-9. info HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2. info Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info Úvod do pedagogického výzkumu. Edited by Peter Gavora. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6. info HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. 278 s. ISBN 80-246-0030-7. info Výzkumné metody v pedagogice :příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Edited by Peter Gavora. [1. vyd.]. Brno: Paido, 1996. 130 s. ISBN 80-85931-15-X. info Poznámka Změna sylabu je vyhrazena. Těším se na spolupráci. Mgr. Jarmila Matochová ________________________________ [1] http://is.muni.cz/do/1441/VPAN/pokdek/Pokyn_dekana_c._1-2010.pdf