hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Komunikace hluchoslepých Barbara Havlíčková 435196 hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Hluchoslepota •„Člověk je považován za hluchoslepého, způsobuje-li mu kombinace jeho zrakové a sluchové vady potíže při komunikaci, v přístupu k informacím a při orientaci v prostoru.“ • •„Hluchoslepota je jedinečné postižení, vzniklé kombinací zrakového a sluchového poškození, které způsobuje potíže v přístupu k informacím, komunikaci a mobilitě.“ • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Osoby s hluchoslepotou jsou rozlišovány do 4 základních skupin: •osoby se souběžným postižením zraku a sluchu od narození nebo raného dětství •nevidomí od narození nebo raného dětství se získaným postižením sluchu •neslyšící od narození nebo raného dětství se získaným postižením zraku •osoby se získaným postižením zraku a sluchu během života, které má významný funkční dopad • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Komunikační systémy osob s hluchoslepotou •Mluvená řeč •Psaná forma •Znakový jazyk •Taktilní znakový jazyk •Lormova abeceda •Braillovo písmo •Tiskací písmena psaná do dlaně •Prstová abeceda (daktylotika) •Daktylotika do dlaně •Tadoma •Odezírání • • • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Taktilní znakový jazyk hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Lormova abeceda hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Braillovo bodové písmo do dvou prstů hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Tiskací písmena psaná do dlaně hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Prstová abeceda (daktylotika) hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Daktylotika do dlaně hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Tadoma •https://www.youtube.com/watch?v=u7zLNBtHTdc hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png První kontakt s hluchoslepou osobou •Vyvarujte silných projevů soucitu nebo naopak poznámek, které hluchoslepého podceňují nebo zpochybňují jeho schopnosti •V úvodu kontaktu s hluchoslepou osobou vždy upozorněte na svoji přítomnost •Kdykoliv vstoupíte do místnosti, ve které se hluchoslepá osoba nachází, představte se •K hluchoslepému nepřistupujte náhle a zbrkle, aby se nevylekal. •Během oslovení se jemně dotkněte jeho paže nebo ho oslovte jménem, aby hluchoslepý věděl, že pozdrav patří jemu •V komunikaci s hluchoslepou osobou buďte trpěliví a pamatujte na ztíženou možnost kompenzace jednoho smyslu druhým •Při konverzaci se nebojte používat slova typu vidět, dívat se, prohlédnout si, číst si •Při odchodu nezapomeňte upozornit hluchoslepého, že místnost opouštíte hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Komunikace s HS •Používá-li hluchoslepá osoba ke komunikaci mluvené slovo, hovořte vždy s přirozenou intonací, neslabikujte. Vyslovujte pomalu a zřetelně, nezvyšujte hlas. •Nelze-li se dorozumět s hluchoslepým verbálně, pokuste se najít jiný způsob komunikace (písemná forma, abecedy do dlaně apod.), který zvládáte vy i hluchoslepý. •Mějte na paměti, že hluchoslepá osoba s vrozenou hluchotou může mít nedostatečnou slovní zásobu. Při písemné komunikaci pište jednoduché krátké věty, příp. výstižná slova v 1. pádě. •Při konverzaci se vyhýbejte cizím slovům, složitým výrazům či ironii. •Účastní-li se vaší konverzace průvodce hluchoslepého či jeho rodinný příslušník, jednejte výhradně s hluchoslepou osobou. Komunikace se třetí osobou je nepříjemná a dochází zpětně k mylným interpretacím. •Během komunikace je důležitá zpětná vazba. Chcete-li vědět, zda vám hluchoslepá osoba dostatečně porozuměla, neptejte se, zda vám rozumí, ale co vám rozumí. • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Videa a odkazy •Dokument o škole pro hluchoslepé v Olomouci (2005) •http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096066178-televizni-klub-neslysicich/205562221800011#CTPlay er-1 hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Videa a odkazy •Video tadoma a znakování •https://www.youtube.com/watch?v=u7zLNBtHTdc •Dokument http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096066178-televizni-klub-neslysicich/213562221800011/#CTPlay er-1 •Filmy – vychovatelka nebo Divotvůrkyně z roku 1962 •https://www.youtube.com/watch?v=bLTFr_KqVLE • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Zdroje •http://www.lorm.cz/cs/hluchoslepi/definice-hluchoslepoty.php •http://www.lorm.cz/cs/hluchoslepi/komunikacni-systemy-osob-s-hluchoslepotou.php •http://www.lorm.cz/download/HMN2/obsahCD/brozura/index.html •http://ruce.cz/clanky/1086-finske-sdruzeni-hluchoslepych-kuurosekeat# •http://ruce.cz/neslysici/hluchoslepi • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png •LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 80-7183-255-1 •SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000, 78s. ISBN 80-7183-226-X. • •