OKRUHY KE ZKOUŠCE SPECIALIZACE: LOGOPEDICKÁ INTERVENCE U JEDINCŮ S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ 1 1. Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd, mezioborová spolupráce. 2. Logoped – základní úkoly logopeda, příprava logopedů v ČR i v zahraničí. Profil vysokoškolsky vzdělaného logopedického asistenta. Profesní a zájmové organizace v oboru logopedie. 3. Proces lidské komunikace – charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazyk, řeč. 4. Ontogeneze dětské řeči. Podmínky správného vývoje řeči. Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. 5. Jazykové roviny v ontogenezi řeči (charakteristika lexikálně-sémantické, morfologicko-syntaktické, foneticko-fonologické, pragmatické roviny) 6. Systém poskytované logopedické intervence v ČR (charakteristika jednotlivých rezortů). 7. Speciálně pedagogická centra pro žáky s vadami řeči – funkce, hlavní úkoly SPC, personální obsazení. 8. Raná intervence. 9. Historie péče o osoby s poruchami komunikačních schopností v ČR i v zahraničí. Významné osobnosti logopedie. 10. Logopedická prevence – primární, sekundární, terciární. 11. Přístroje a pomůcky, využívané v logopedické praxi. 12. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). 13. Ovlivňování přirozeného vývoje řeči, výchova ke správné výslovnosti. Přípravná cvičení – dechová a fonační cvičení, rozvoj fonematického sluchu, rozvoj hrubé a jemné motoriky, motoriky mluvních orgánů, rozvoj grafomotoriky. Průpravná cvičení ke správné výslovnosti všech hlásek. 14. Narušená komunikační schopnost, vymezení narušené komunikační schopnosti, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 15. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Ortofonie, ortoepie. 16. Narušený vývoj řeči – vymezení NVŘ, etiologie, kategorie NVŘ. 17. Opožděný vývoj řeči - příčiny opožděného vývoje řeči, možnosti ovlivňování vývoje řeči. 18. Vývojová dysfázie - specificky narušený vývoj řeči, etiologie, projevy, péče o dysfatické jedince. 19. Dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. 20. Metodika reedukace dyslalie. 21. Balbuties – současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s koktavostí. 22. Tumultus sermonis - etiologie, symptomatologie, poskytování logopedické intervence. 23. Poruchy zvuku řeči - huhňavost, palatolalie. 24. Orofaciální rozštěpy - etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče o jedince s orofaciálními rozštěpy.