103 VYHLÁŠKA ze dne 30. května 2014, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb., a vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 19 a § 121 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 333/2012 Sb.: Čl. I Změna vyhlášky č. 72/2005 Sb. http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif V § 1 odst. 5 větě páté vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb., se slovo "určitou," zrušuje a slova "se zdravotním" se nahrazují slovy "s lehkým mentálním". Čl. II Změna vyhlášky č. 73/2005 Sb. http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb., se mění takto: http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif 1. V § 3 odstavec 5 zní: http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif "(5) Žák se zdravotním znevýhodněním se výjimečně a pouze po dobu nezbytně nutnou pro vyrovnání jeho znevýhodnění může vzdělávat v základní škole nebo třídě základní školy pro žáky se zdravotním postižením, pokud při vzdělávání v základní škole nebo třídě základní školy pro žáky bez zdravotního postižení i při zohledňování individuálních vzdělávacích potřeb a uplatňování vyrovnávacích opatření podle § 1 odst. 2 celkově selhává a pokud to vyžaduje jeho zájem. Věta první se nepoužije, jde-li o školu či třídu pro žáky s lehkým mentálním postižením. Žáka lze zařadit podle věty první za podmínek § 9 odst. 1 a na základě písemného potvrzení odborného lékaře. Nejméně jedenkrát za školní rok školské poradenské zařízení posoudí, zda důvody pro vzdělávání žáka podle věty první trvají; pokud tyto důvody pominuly, navrhne zákonnému zástupci žáka nebo zletilému žákovi vzdělávat se ve škole nebo třídě pro žáky bez zdravotního postižení.". http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif 2. V § 9 se na konci odstavce 2 doplňuje věta "Diagnostický pobyt nelze vykonávat ve školách, třídách a studijních skupinách pro žáky s lehkým mentálním postižením.". http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif 3. V § 9 odstavec 3 zní: http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif "(3) Školské poradenské zařízení pravidelně vyhodnocuje, zda zařazení žáka do vzdělávacího programu upraveného pro žáky se zdravotním postižením, způsob vzdělávání podle § 3 odst. 1 a podpůrná opatření poskytovaná žákovi ve škole odpovídají jeho speciálním vzdělávacím potřebám. V případě žáka zařazeného do vzdělávacího programu základního vzdělávání pro žáky s lehkým mentálním postižením se vyhodnocení provádí nejpozději rok po zařazení; další vyhodnocení se provádí na konci třetího ročníku, pátého ročníku a posledního roku povinné školní docházky, ne však dříve než ve školním roce následujícím po prvním vyhodnocení. U ostatních žáků se zdravotním postižením se vyhodnocení provádí v termínu stanoveném školským poradenským zařízením. Školské poradenské zařízení vyhodnocuje skutečnosti podle věty první také po zjištění skutečností nasvědčujících změně speciálních vzdělávacích potřeb žáka nebo na žádost zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka.". http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif 4. V § 9 se doplňuje odstavec 4, který zní: http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif "(4) Dojde-li ke změně speciálních vzdělávacích potřeb žáka se zdravotním postižením, školské poradenské zařízení navrhne odpovídající úpravu ve vzdělávání žáka. V případě přeřazení do jiného vzdělávacího programu zařadí ředitel školy žáka do ročníku, který odpovídá dosaženým znalostem a dovednostem žáka.". http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif 5. V § 10 odst. 2 se slova "nebo se zdravotním znevýhodněním" nahrazují slovy ", v případě základního vzdělávání i se zdravotním znevýhodněním". Čl. III Přechodná ustanovení http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif 1. Doporučení zařazení dítěte, žáka nebo studenta do školy nebo vzdělávacího programu pro děti, žáky nebo studenty se zdravotním postižením, s výjimkou lehkého mentálního postižení, vydaná přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky a platná ke dni nabytí účinnosti této vyhlášky, jsou nadále platná po dobu odpovídající účelu doporučení. http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif 2. Děti, žáci a studenti bez zdravotního postižení, zařazení ke dni nabytí účinnosti této vyhlášky do školy, třídy nebo studijní skupiny zřízené pro děti, žáky nebo studenty se zdravotním postižením, se mohou vzdělávat podle dosavadních právních předpisů. Ředitel školy bez zbytečného odkladu projedná se zákonným zástupcem dítěte nebo žáka nebo se žákem nebo studentem, zda trvá na vzdělávání podle věty první; není-li tomu tak, ředitel školy poskytne součinnost a metodickou pomoc k zajištění nejvhodnějšího způsobu vzdělávání. Záznam o projednání podle věty druhé, podepsaný zákonným zástupcem dítěte nebo žáka nebo žákem nebo studentem, založí ředitel školy do dokumentace dítěte, žáka nebo studenta. Čl. IV Účinnost http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/tab.gif Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2014. Ministr: PhDr. Chládek, MBA, v. r. Výklad MŠMT na dotaz týkající se přechodného ustanovení k vyhlášce č. 103/2014 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb., a vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. V případě žáků s lehkým mentálním postižením (LMP) platí, že doporučení k zařazení žáka do školy nebo vzdělávacího programu pro žáky s LMP (jako výstup psychologické nebo speciálně pedagogické diagnostiky) je platné nejvýše po dobu jednoho roku (§ 1 odst. 5 věta pátá vyhlášky č. 72/2005 Sb.). Před nabytím účinnosti vyhlášky č. 103/2014 Sb., tj. před 1. zářím 2014, se omezená jednoroční platnost doporučení vztahovala na zařazení žáka do školy nebo vzdělávacího programu pro žáky s jakýmkoli zdravotním postižením (tj. nikoli jen s LMP); vzhledem k tomu, že po novele vyhlášky již v případě žáků s jiným zdravotním postižením než LMP jednoroční omezení platnosti doporučení neplatí, bylo třeba přechodným ustanovením upravit, jak bude na dříve vydané doporučení s omezenou platností nahlíženo. Pokud jde o doporučení k zařazení do vzdělávacího programu pro žáky s LMP, zde nebyla právní úprava změněna. Současně zůstává nedotčena i platnost dříve (před nabytím účinnosti novely) vydaných doporučení k zařazení do vzdělávacích programů pro žáky s LMP. Jinými slovy – doporučení k zařazení žáka do školy nebo vzdělávacího programu pro žáky s LMP vydaná před 1. zářím 2014 jsou platná nejvýše po dobu jednoho roku. Před skončením platnosti doporučení školské poradenské zařízení vyrozumí žáka nebo jeho zákonného zástupce o potřebě nové diagnostiky. V případě doporučení vydaných školskými poradenskými zařízeními žákům s jiným zdravotním postižením než LMP před 1. zářím 2014 již neplatí omezená jednoroční platnost těchto doporučení, ale školské poradenské zařízení posoudí, po jakou dobu by vydané doporučení mělo být platné (tak, aby odpovídalo svému účelu) a včas vyrozumí žáka nebo jeho zákonného zástupce o potřebě nové diagnostiky. Platné doporučení potřebuje žák, resp. jeho zákonný zástupce, který žádá o zařazení do školy nebo vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením. To znamená, že nové doporučení vydané po provedení nové diagnostiky potřebuje žák v případě, že by chtěl dosáhnout cíle, ke kterému bylo nyní již neplatné doporučení vydáno, tj. zařazení do školy nebo vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením. K tomu, aby mohl žák ve „speciálním vzdělávání“ setrvat, není nutné opatřovat si nové doporučení. Co se týče nového znění § 9 odst. 3 vyhlášky č. 73/2005 Sb., zde se jedná o pravidelné vyhodnocování, zda zařazení, způsob vzdělávání a podpůrná opatření odpovídají speciálním vzdělávacím potřebám žáka; dojde-li ke změně speciálních vzdělávacích potřeb, školské poradenské zařízení v souladu s § 9 odst. 4 vyhlášky č. 73/2005 Sb. navrhne odpovídající úpravu ve vzdělávání žáka. U žáků s LMP je výslovně vyhláškou stanoveno, v jakých intervalech má vyhodnocování probíhat, u žáků s jiným zdravotním postižením se vyhodnocení provádí v termínu stanoveném školským poradenským zařízením.