Specifické výchovné problémy dospívajících v dnešní společnosti

Z naznačených témat v této kapitole si již můžeme udělat představu, s jakými problémy se musí dospívající v našem kulturním prostředí potýkat. Langmeier a Krejčířová (2006) tyto problémy shrnují do čtyř základních bodů.

Rozpor mezi fyzickou a sociální zralostí – sekulární akcelerace posunuje dolní hranici dospívání, zatímco složitost společenských požadavků
a nároky na profesionální vzdělání oddalují dosažení sociální zralosti. Výrazné je to v oblasti sexuální aktivity. Adolescent se na ni již cítí zralý
a touží po ní, ale ze společenských důvodů ji musí odkládat

Rozpor mezi rolí a statusem – sociální status je soubor práv a povinností, které určují postavení jedince ve společenské hierarchii, zatímco
sociální role jsou očekávání druhých, jak se bude příslušník dané skupiny chovat, případně co bude prožívat. V jednoduchých společnostech se obvykle status a role rovnají, nebo vhodně doplňují. V složité dnešní společnosti však dochází často k rozporům (např. poměrně jasně vymezený status vysokoškolského studenta x sociální role studenta tak, jak ho vidí většinová společnost).

Rozpor mezi hodnotami mladé a starší generace – převratné technické a společenské změny s sebou nesou rozdíly v názorech, hodnotách
a postojích. Starší generace lpí na svých hodnotách, mladá generace si hledá nové, což je do jisté míry přirozené. Je ale otázka, zda současný
vývoj např. v informačních technologiích nerozdělil hodnoty generace příliš (průměrný věk uživatelů Facebooku x průměrný věk odpůrců Facebooku).

Rozpor mezi hodnotami rodiny a vnější společnosti - rozpor mezi charakterem citových vztahů v rodině je během celého vývoje, v dospívání je však kritický. Dospívající již není vázán na normy a postoje svých rodičů, přemýšlí o věcech samostatně, je ovlivněn vrstevníky, kritizuje, revoltuje. Zvlášť výrazný bývá tento rozpor, pokud primární rodina sama je příslušníkem nějaké menšiny a dítě se snaží před většinovým vlivem „chránit“ (např. rodina Svědků Jehovových).