8. Systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením (Vymezení, legislativa, typy škol, komunikační přístupy ve vzdělávání, integrace, inkluze) Kateřina Blatná (350578) Vzdělávání neslyšících z legislativního pohledu · zákon č. 49/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání · vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. · cíl – poskytnutí stejné šance na odpovídajícího vzdělání Možností vzdělávání 1 · PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ · SRP pro SP · SPC pro SP (při ZŠ pro SP) · MŠ pro SP · MŠ běžného typu – integrace · MŠ pro jiný typ postižení – při souběžném postižení více vadami Možností vzdělávání 2 · ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ · ZŠ pro SP · ZŠ běžného typu – integrace · ZŠ pro jiný typ postižení – při souběžném postižení více vadami (např. ZŠ logopedická) · v ČR je 12 ZŠ pro SP · metody orální, bilingvální, totální komunikace · desetiletá PŠD Možností vzdělávání 3 · STŘEDNÍ (sekundární) VZDĚLÁVÁNÍ · SŠ · SOŠ (čtyřleté, ukončeno maturitou) · SOU (dvou či tříleté, výuční list) · OU (pro žáky s LMP, výuční list) · praktické školy pro SP (pro žáky s MP, jednoleté, dvouleté, popř. čtyřleté, závěrečné vysvědčení) · žákům se SP poskytují odbornou kvalifikaci, díky které lépe najdou uplatnění na trhu práce · IT, zubní technik, předškolní a mimoškolní pedagogika, gymnázium, elekrotechnika · nejčastější nabídka oborů: krejčí, dámská krejčová, kuchař, číšník, cukrář, zámečník, klempíř, čalouník, lakýrník apod. Možností vzdělávání 4 · VYSOKOŠKOLSKÉ (terciární) VZDĚLÁVÁNÍ · možnost studia jako student bez SP (TEIRESIÁS pomáhá studentům se specifickými nároky) · obory přímo pro studenty se SP Komunikační přístupy ve školách pro SP Orální metoda · formovat mluvenou řeč na základě hmatu a zraku, aktivizovat zbytky sluchu, sluchový trénink · použití sluchadel, KI k co nejlepšímu rozvinutí mluvené řeči Bilingvální metoda · přenos informací ve dvou jazykových kódech · ZJ neslyšících a mluvený jazyk většinové společnosti Metoda totální komunikace Slyšící a neslyšící pedagog · Slyšící pedagog: · vzor pro osvojení si mluvené řeči · má funkci socializační, integrační · zdůrazňuje využití psané podoby českého jazyka (čtení, psaní) · Neslyšící pedagog: · rozvoj ZJ, slovní zásoby, rozvoj myšlení a osobnosti · vzor pro neslyšícího žáka Integrace dětí a žáků se sluchovým postižením do běžných zařízení Integrované vzdělávání · integrované vzdělávání – přístupy a zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání (do běžných škol) · dle Vítkové (2003) je integrace společná výchova a vzdělávání dětí, žáků a studentů s postižením i bez něj · účastníci integrace: dítě se SP, rodina, učitel a spolužáci, ředitel, speciální pedagog · IVP je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka Integrace a žák se SP? (Janotová, Řeháková) · integraci do společnosti slyšících lze hovořit, pokud žák se SP: · komunikuje za využití sluchadel či KI · a jehož verbální projev je díky tomu sociálně přijatelný · důležitá ovšem není míra SV ale využití kompenzačních pomůcek, úroveň komunikačních kompetencí a schopnost vyrovnat se se svým postižením Výhody a nevýhody integrace? J Výukové programy pro neslyšící · www.eliska.cz · e-learningový výukový program MŠ a ZŠ pro SP v Brně a Labyrint, o.s. · www.tond.cz · Tlumočník očima neslyšícího dítěte, projekt ČKTZJ · www.weblik.cktzj.czom · Dětská internetová televize WEBlik, projekt ČKTZJ · http://www.vymolova.cz/#!ulita · Jazykové centrum Ulicentrum, ZŠ Výmolova v Praze · výuka jazyků (ČJ, AJ, ZJ) pro pedagogy školy, pro žáky, volnočasové aktivity · http://www.tableto.cz · interaktivní pohádková kniha pro neslyšící děti · http://old.ucjtk.ff.cuni.cz/cnes/index.php?key=produkce · produkce oboru čeština v komunikaci neslyšících Znakový jazyk v literatuře · Všeobecný slovník ČZJ, M. Potměšil · Znakování pro každý den, M. Růžičková · Než půjdeme do školy, M. Růžičková · Slovník znakové řeči, D. Gabrielová a kol. www.spreadthesign.com http://www.teiresias.muni.cz/termslovnik_videodb/index.php?content=view Znakový jazyk na CD-ROMU · HORÁKOVÁ, R. Znaková zásoba pojmů z oboru speciální pedagogika, Brno: MU, Rigorózní práce, 2005 · LANGER, J., PTÁČEK, V., DVOŘÁK, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk. Olomouc: UP PdF, 2004. ISBN 80-244-0846-5 · Lexikologie pro základní školy. Praha: FFUK, 2003 · VYSUČEK, P., MOTEJZÍKOVÁ, J. Specifické znaky. Praha: FF UK, Pevnost, 2003 · PROCHÁZKOVÁ, A. a kol. Slovník znakového jazyka pro obor pedagogika a psychologie. Hradec Králové: PedF, 1992 · Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé (Lorm, o.s.) · Taktilní znakový jazyk (Souralová, Langer, Horáková) · Znakování ruku v ruce (Olomouc) · Literatura · EVANS, L. Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum, 2001 · HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1.vyd. Praha: Portál, 2012. 159 s. ISBN 978-80-2620-084-0. · JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998. · POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003 · SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením,In VÍTKOVÁ, M.:Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2003.