20.10.2014 1 FORMA ZPRACOVÁNÍ VÝZKUMNÉ SEMINÁRNÍ PRÁCE. Připravujeme výzkum P.Gavora: Úvod do pedagogického výzkumu j0280731 20.10.2014 2 STRUKTURA SEMINÁRNÍ PRÁCE ¡OBSAH ÚVOD naznačení situačních řešení konstatování významu problematiky vlastní zkušenosti perspektivní předpoklady popis sledovaného subjektu : druh školy velikost specifická zaměření personální skladby odborné vybavení edukátorů podklady z agendy školy (př. Výroční zprávy apod.) 20.10.2014 3 TEORETICKÁ ČÁST ¡student má prokázat adekvátní znalost vědeckých produktů na dané téma ¡vyhledávat i řešitelská srovnání, např. místní, regionální, republiková ¡inspirace v mezinárodním měřítku 20.10.2014 4 HYPOTETICKÉ PŘEDPOKLADY ¡ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ potvrzení hypotéz vyvrácení hypotéz výzkumné nástroje 20.10.2014 5 VYHODNOCENÍ ¡ZÁVĚR SEZNAM LITERATURY OBSAH PŘÍLOHY 20.10.2014 6 PŘÍPRAVA A ORGANIZACE VYZKUMU ¡Etapy výzkumu ¡Stanovení výzkumného problému V úvodní fázi si výzkumník stanoví i koho chce zkoumat, kdy a v jakých situacích ho chce zkoumat 20.10.2014 7 Informační příprava výzkumu ¡Studium informačních zdrojů (knih, článků, výzkumných zpráv, dizertací), ¡ale i konzultace se zkušenějšími odborníky, ¡účast na diskusích a seminářích mu pomohou zbavit se nejistoty a dají mu pevnou ruku při výzkumu. 20.10.2014 8 Příprava výzkumných metod ¡Musíme si vybrat vhodnou výzkumnou metodu (metody) a v rámci ní výzkumný nástroj. 20.10.2014 9 PŘÍKLAD VÝZKUMNÝCH METOD ¡POZOROVÁNÍ ¡ŠKÁLOVÁNÍ ¡( PŘEDSTUPEŇ MĚŘENÍ V UŽŠÍM SLOVA SMYSLU – VĚTŠÍ-MENŠÍ, ČASTO-OBČAS-NIKDY),od kpojmů kvalitativních ke kvantifikacipořadových dat. Ped.slovník, 221 ¡DOTAZNÍK ¡INTERVIEW ¡METODA VERBÁLNÍ VÝPOVĚDI ¡PROJEKTOVÁ METODA ¡EXPERIMENT 20.10.2014 10 KVANTITATIVNĚ A KVALITATIVNĚ ORlENTOVANÝ VÝZKUM ¡Jak je z názvu zřejmé, ¡ kvantitativní výzkum pracuje s číselnými údaji. ¡Zjišťuje množství, rozsah nebo frekvenci výskytu jevů, resp. jejich míru (stupeň). ¡Číselné údaje se dají matematicky zpracovat. Je možno je sčítat, vypočítat jejich průměr, vyjádřit je v procentech nebo použít další metody matematické statistiky (vyjádřit směrodatnou odchylku, korelační koeficient, statistickou významnost rozdílu mezi dvěma anebo více výsledky apod.). 20.10.2014 11 SROVNÁVACÍ TABULKA kvantitativnÍ výzkum kvalitativn výzkum ¡filozofická východiska ¡pozitivizmus fenomenologie ¡ ¡existence reality ¡ jedna realita více realit ¡ ¡cíle výzkumu ¡ ¡vysvětlení jevů ověřování teorie porozumění smyslu jevů budování nové teorie ¡ ¡ ¡přístup ¡ ¡číslo význam, slovo ¡zkoumá velké skupiny lidí zkoumá malé skupiny lidí ¡ směřuje ke zevšeobecnění jedinečnost ¡odstup od zkoumaného vcítění se, ponoření se ¡do situace ¡ ¡Fenomenologie:je kritikou matematizujícího přírodovědného přístupu k člověku a světu. Od fáze nazíravě popisné se vyvíjí k výkladu smyslů. (Ped.slovník) ¡ ¡ ¡ 20.10.2014 12 Formulace hypotéz naznačují, jakým způsobem se bude hypotéza potvrzovat ¡Změňte výroky tak, aby vyjadřovaly rozdíly, vztahy nebo následky: ¡ ¡Chlapci mají dobrý vztah k fyzice. ¡Žáci, kteří bydlí na sídlišti, mají rozvinuté záliby. ¡U starších učitelů je typický efekt vyhasínání (burn-out effect). ¡Žáci, kteří sledují televizi, málo čtou. ¡Učitelé se chovají vůči druhému pohlaví rozdílně. ¡Podávání mléka žákům ve škole pomáhá jejich zdraví. ¡Image školy vytváří ředitel. ¡Zvláštní školy jsou dobře vybaveny učebními pomůckami. ¡Pomoc rodičů škole na venkově je vysoká. ¡Výcvik zaměstnanců, který probíhá na pracovišti, je úspěšný. 20.10.2014 13 UKÁZKY ¡Vraťme se k už použitému příkladu a analyzujme ho: ¡ ¡H1 ¡U učitele základní školy, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci pozitivnější postoj k jeho vyučovacímu předmětu než u učitele, který má direktivní styl vyučování. ¡ ¡H2 ¡ U učitele základní školy, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci méně vědomostí než u učitele, který má direktivní styl vyučování. 20.10.2014 14 HYPOTÉZA – tvrzení, které vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými. ¡Vyjádření rozdílů – více, častěji, silněji… ¡ ¡ Skupinová výuka zvyšuje výkon žáků. 20.10.2014 15 HYPOTÉZA ¡Vyjadřující vztahy mezi proměnnými – pozitivní, negativní, neutrální … ¡ ¡ Mezi vzděláním rodičů a inteligencí dítěte je pozitivní vztah. 20.10.2014 16 HYPOTÉZA ¡Vyjadřující následky mezi proměnnými – jak –tak, čím-tím. ¡ ¡ Čím větší je aktivizační potenciál výukových metod, které učitel používá, tím větší je zájem žáků o výuku (předmět). 20.10.2014 17 VÝZKUM A JEHO PŘÍPRAVNÉ PLÁNOVÁNÍ ¡KONKRETIZACE VÝZKUMNÉHO PROJEKTU ¡Volba FORMY výzkumu ¡Terénní realizace výzkumného záměru spolu se zpracováním a interpretací výsledků ¡Zpracování výzkumné zprávy ¡Projektová prezentace ¡ 20.10.2014 18 CÍL VÝZKUMU ¡Volit takovou metodu, aby pomocí ní výzkumník zjistil to, co má. ¡V zásadě stanovujeme primárně výzkumný cíl a potom adekvátní výzkumnou metodu ¡Někdy výzkumný nástroj vstupuje do popředí – ověřování nových metod ¡ 20.10.2014 19 VALIDITA ¡Znamená schopnost výzkumného nástroje zjišťovat, co zjišťovat má. ¡Validita má svoje stupně – více či méně validní výzkumný nástroj ¡Vybrat nejvhodnější validní nástroj ¡Př. nástroje : krejčovský metr.(Krejčovský metr je vysoce validní nástroj na ??????????, ale na určování ????????má nulovou validitu) 20.10.2014 20 RELIABILITA ¡Znamená přesnost, spolehlivost výzkumného nástroje ¡Výzkumné nástroje s vysokou i nízkou reliabilitou ¡Př. sluneční a digitální hodiny ¡ 20.10.2014 21 ZÁVĚR ¡Potvrzení, vyvrácení položených hypotéz ¡Sumarizace hodnot a jejich výsledný efekt ¡Zhodnocení přínosu pro vlastní práci ¡Zamyšlení nad doporučením ve smyslu vlastních opatření 20.10.2014 22 Chce-li pedagogika člověka úspěšně vychovávat, musí ho především úspěšně poznat. UŠINSKIJ Konstantin Dmitrijevič 1824-1870