Environmentální vzdělávání SZ7BK_BiEV Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie, PdF MU, Poříčí 7, 603 00, Brno Dr. Vodová – kat. biologie (Poříčí 7., příz.) – Dr. Ptáček – kat. chemie (Poříčí 7, 2. p.) Prof. Navrátil – kat. fyziky (Poříčí 7, 1. p.) Doc. Kolejka – kat. geografie (Poříčí 7, 2. p.) Vyučující Harmonogram přednášek 2. Seminární skupina So 27.9. 18:30-19:20: Ekologie a environmentalistika, Dr. Vodová (Biologie) 19:20-20:10: Odpady a polutanty, Dr. Ptáček (Chemie) So 18. 10. 14:50-15:40: Energie a záření, Prof. Navrátil (Fyzika) 15:40-16:30: Životní prostředí a krajina, Doc. Kolejka (Geografie) Harmonogram přednášek 1.Seminární skupina Pá 19.9. 15:45-16:35: Ekologie a environmentalistika, Dr. Vodová (Biologie) 16:35-17:25: Odpady a polutanty, Dr. Ptáček (Chemie) Pá 24. 10. 14:50-15:40: Energie a záření, Prof. Navrátil (Fyzika) 15:40-16:30: Životní prostředí a krajina, Doc. Kolejka (Geografie) pPožadavky k ukončení: pUkončení předmětu: kolokvium p p1) Prověření znalostí a dovedností - test Ømaximum 20 b; Ø16 b a více (80 - 100%)- udělení kolokvia Ø15-11 bodů – ústní rozprava - dle rozpisu n – termíny budou zveřejňovány v Isu Ø10 a méně bodů – opakování testu n Rozpis studentů na rozpravu pKombinované studium (celkem 289 studentů): pstudenti s příjmením na A-Hop (včetně): Dr. Vodová pstudenti s příjmením na Hor-L (včetně): Dr. Ptáček pstudenti s příjmením na M – R (včetně): Prof. Navrátil pstudenti s příjmením na S-Ž(včetně): Doc. Kolejka p pOpakující studenti: p- řeší ukončení s loňským vyučujícím (má jejich test i seminární práci) Literatura Diner, V. a kol.: Ochrana životního prostředí. MŽP Praha, 1998. Ganguly, P.: Trvale udržitelný rozvoj. TUO 1997. Gore, Al: Země na misce vah. Argo Praha, 2000. Gore Al: Nepříjemná pravda. (Naše planeta v ohrožení – Globální oteplování a co s ním můžeme udělat). Argo Praha, 2007, 328 s. Gralla, P.: Jak pracuje životní prostředí. Unis Brno, 1995. Kol.: Národní strategie udržitelného rozvoje ČR. Praha 2001. Kopecká, V., Vanilová, D. (eds.): Seznam zvláště chráněných území ČR k 31. 12. 2002. Ústřední seznam ochrany přírody. AOPAK ČR, Praha, 2003. Literatura Kušková, P. (ed.): Česká republika 2003. Deset let udržitelného ? rozvoje. UK, Centr. Pro ot. ZP, 2003,72 s. Laštůvka, Z., Krejčová, P., 2000: Ekologie. Konvoj Brno, 185 s. Mackovčin, P. Sedláček, M. (eds.): Chráněná území ČR, sv. I - IX, AOPaK ČR a EkoCentrum Brno, Praha, 2002-2009. Meadows, D., Meadows, L.: The Limit sof Growth. New York, 1972. Meadows, D., Meadows, D.: Překročení mezí. Argo a nad. Eva Praha, 1995. Kol.: Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR, MŽP 2002 www.enviweb.cz Ekologie – věda o vzájemných vztazích mezi organismy a prostředím, ve kterém žijí (o struktuře a funkci přírody) Environmentalistika – věda o problematice životního prostředí a jeho praktických aspektech. Þvlivy techniky (vstupy, výstupy) Þsociální vztahy (celou problematiku lidské společnosti) Þ a společenské aspekty (ochrana přírody) - vychází z přírodních i sociálních věd TUR= trvale udržitelný rozvoj – rozvoj uspokojující potřeby současné lidské společnosti bez ohrožování potřeb generací budoucích Ekologie x environmentalistika = SPEVVO - odborným garantem EVVO je MŽP - spolu s MŠMT má MŽP podporovat osvětu, výchovu a vzdělávání v oblasti ochrany ŽP (= EVVO) => Cíl: zvýšit povědomí a znalostí obyvatel o ŽP (základ všeobecného vzdělání a výchovy ve školách) EVVO má vést k: • myšlení a jednání v souladu s principem TUR • k vědomí odpovědnosti za udržení kvality ŽP • k úctě k životu ve všech jeho formách Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR -nedostatečná odborná připravenost většiny pedagogů řešení: Ø systematická a komplexní implementaci environmentálních aspektů do vzdělávacích programů ve všech úrovních školství, včetně VŠ Ø naučit další generace žít podle principů TUR => EVVO nedílná součást všeobecného vzdělávání i odborné přípravy – začleněno do kurikulárních dokumentů (RVP a ŠVP) jako průřezové téma Situace ve školství s ohledem na EVVO • děti v předškolním věku (MŠ): o návyky zdravého životního stylu o kontakty s přírodou o vytváření pozitivního vztahu k ŽP • děti a mládež ZŠ, SŠ a VOŠ o znalosti, dovednosti a návyky pro ochranu ŽP o pochopení principů TUR • vysokoškolští studenti - studenti učitelství pro MŠ, ZŠ, SŠ • pedagogičtí pracovníci o učitelé MŠ, ZŠ, SŠ o pedagog. pracovníci připravující učitele pro EVV o pedagog. pracovníci v mimoškolní výchově o řídící pracovníci ve školství Cílové skupiny EVVO: EVVO v kurikulárních dokumentech Økurikulární dokumenty = pedagogické dokumenty vymezující legislativní a obsahový rámec potřebný pro tvorbu školního vzdělávacího programu (ŠVP) p Ø jsou vytvářeny a uplatňovány na dvojí úrovni: ØStátní úroveň → Národní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy Ø ØŠkolní úroveň → Školní vzdělávací programy Ø Ø Ø ŠKOLNÍ ÚROVEŇ STÁTNÍ ÚROVEŇ RVP PV RVP ZV příloha RVP ZV-LMP RVP G RVP GSP RVP ZŠS RVP ZUV RVP JŠ NÁRODNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ předškolní vzdělávání základní vzdělávání RVP SOV střední vzdělávání ostatní vzdělávání RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY ZPRACOVANÉ PODLE RVP ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY, PRO NĚŽ NEBYL VYDÁN RVP Zdroj: http://www.nuv.cz/file/215/ RVP obr EVVO v RVP ZV aktuální znění RVP ZV (platné od 1.9.2013) CO RVP ZV obsahuje: • pojetí a cíle základního vzdělávání (ZV) • klíčové kompetence • vzdělávací oblasti (celkem 9) a jejich vzdělávací obory • průřezová témata (celkem 6) Ø Osobnostní a sociální výchova Ø Výchova demokratického občana Ø Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Ø Multikulturní výchova Ø Environmentální výchova Ø Mediální výchova Průřezová témata • okruhy aktuálních problémů současného světa • jdou napříč předměty •formativní prvek základního vzdělávání => pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot • pZpracování průřezových témat v RVP ZV •Charakteristika průřezového tématu •Obsah •Realizace p p Rozpracování průřezových témat v RVP ZV pI. charakteristika průřezového tématu: ovýznam a postavení průřezového tématu v základním vzdělávání ovztah ke vzdělávacím oblastem opřínos pro rozvoj žákovy osobnosti (jak v doméně kognitivní: vědomosti, dovednosti, schopnosti, tak afektivní: postoje a hodnoty) Příklad: Charakteristika průřez. tématu Environmentální výchova Environmentální výchova vede jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí, tj. k pochopení nezbytnosti postupného přechodu k udržitelnému rozvoji společnosti a k poznání významu odpovědnosti za jednání společnosti i každého jedince. Umožňuje sledovat a uvědomovat si dynamicky se vyvíjející vztahy mezi člověkem a prostředím při přímém poznávání aktuálních hledisek ekologických, ekonomických, vědeckotechnických, politických a občanských, hledisek časových (vztahů k budoucnosti) i prostorových (souvislostí mezi lokálními, regionálními a globálními problémy), i možnosti různých variant řešení environmentálních problémů. Vede jedince k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňuje v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace životní styl a hodnotovou orientaci žáků. Na realizaci průřezového tématu se podílí většina vzdělávacích oblastí. Postupným propojováním, rozšiřováním, upevňováním i systematizací vědomostí a dovedností získávaných v těchto oblastech umožňuje Environmentální výchova utváření integrovaného pohledu. Každá z oblastí má svůj specifický význam v ovlivňování racionální stránky osobnosti i ve vlivu na stránku emocionální a volně aktivní. Ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět poskytuje průřezové téma ucelený elementární pohled na okolní přírodu i prostředí. Učí pozorovat, citlivě vnímat a hodnotit důsledky jednání lidí, přispívá k osvojování si základních dovedností a návyků aktivního odpovědného přístupu k prostředí v každodenním životě. V maximální míře využívá přímých kontaktů žáků okolním prostředím a propojuje rozvíjení myšlení s výrazným ovlivňováním emocionální stránky osobnosti jedince. Ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda zdůrazňuje pochopení objektivní platnosti základních přírodních zákonitostí, dynamických souvislostí od nejméně složitých ekosystémů až po biosféru jako celek, postavení člověka v přírodě a komplexní funkce ekosystémů ve vztahu k lidské společnosti, tj. pro zachování podmínek života, pro získávání obnovitelných zdrojů surovin a energie i pro mimoprodukční hodnoty (inspiraci, odpočinek). Klade základy systémového přístupu zvýrazňujícího vazby mezi prvky systémů, jejich hierarchické uspořádání a vztahy k okolí. Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost téma odkrývá souvislosti mezi ekologickými, technicko-ekonomickými a sociálními jevy s úrazem na význam preventivní obezřetnosti v jednání a další principy udržitelnosti rozvoje. Ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví se téma dotýká problematiky vlivů prostředí na vlastní zdraví i na zdraví ostatních lidí. V souvislosti s problémy současného světa vede k poznání důležitosti péče o přírodu při organizaci masových sportovních akcí. Ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie umožňuje průřezové téma aktivně využívat výpočetní techniku (internet) při zjišťování aktuálních informací o stavu prostředí, rozlišovat závažnost ekologických problémů a poznávat jejich propojenost. Komunikační technologie podněcují zájem o způsoby řešení ekologických problémů možností navazovat kontakty v této oblasti a vyměňovat si informace v rámci kraje, republiky i EU a světa. Vzdělávací oblast Umění a kultura poskytuje Environmentální výchově mnoho příležitostí pro zamýšlení se nad vztahy člověka a prostředí, k uvědomování si přírodního i sociálního prostředí jako zdroje inspirace pro vytváření kulturních a uměleckých hodnot a přispívá k vnímání estetických kvalit prostředí. Propojení tématu se vzdělávací oblastí Člověk a svět práce se realizuje prostřednictvím konkrétních pracovních aktivit ve prospěch životního prostředí. Umožňuje poznávat význam a role různých profesí ve vztahu k životnímu prostředí. •rozpracován do tématických okruhů a ty dále do témat •výběr témat a způsob zapracování do ŠVP závisí na škole •tématické okruhy jdou napříč vzdělávacími oblastmi a propojují vzdělávací obory => komplexní vzdělávání žáků, utváření integrovaného pohledu na věc + rozvíjení klíčových kompetencí Tématické okruhy průřezového tématu Environmentální výchova Ekosystémy (např. témata: les, pole, vodní zdroje, moře) Základní podmínky života (např. voda, ovzduší, půda, ochrana biologických druhů) Lidské aktivity a problémy životního prostředí (např. zemědělství a životní prostředí, doprava a životní prostředí, průmysl a životní prostředí atd.) Vztah člověka k prostředí (např. naše obec, náš životní styl, aktuální ekologický problém, prostředí a zdraví, nerovnoměrnost života na Zemi) II. Obsah průřezových témat (PT): Jednotlivá témata v les (les v našem prostředí, produkční a mimoprodukční významy lesa) v pole (význam, změny okolní krajiny vlivem člověka, způsoby hospodaření na nich, pole a jejich okolí) v vodní zdroje (lidské aktivity spojené s vodním hospodářstvím, důležitost pro krajinnou ekologii) v moře (druhová odlišnost, význam pro biosféru, mořské řasy a kyslík, cyklus oxidu uhličitého) v tropický deštný les (porovnání, druhová rozmanitost, ohrožování, globální význam a význam pro nás) v lidské sídlo – město – vesnice (umělý ekosystém, jeho funkce a vztahy k okolí, aplikace na místní podmínky) v kulturní krajina (pochopení hlubokého ovlivnění přírody v průběhu vzniku civilizace až po dnešek) Tématický okruh: Ekosystémy Jednotlivá témata v voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení) v ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás) v půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině v ochrana biologických druhů (důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů) v ekosystémy – biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a ochrana ve světě a u nás); v energie (energie a život, vliv energ. zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky) v přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí) Tématický okruh: Základní podmínky života vzemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství v doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace) v průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich působení, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti) v odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny) v ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek; právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí, zásada předběžné opatrnosti; ochrana přírody při masových sportovních akcích – zásady MOV) změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy); v dlouhodobé programy zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti Státní program EVVO, Agenda 21 EU) a akce (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.) Tématický okruh: Lidské aktivity a problémy životního prostředí v naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci - instituce, nevládní organizace, lidé) v náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí) v aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace) v prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví) v nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás). Tématický okruh: Vztah člověka k prostředí III. Realizace průřezových témat •povinná součást základního vzdělávání p => škola musí do vzdělávání na 1. i 2. stupni zařadit všechna průřezová témata (dále jen PT) uvedená v RVP ZV p • všechna PT nemusí být zastoupena v každém ročníku p • v průběhu základního vzdělávání musí škola žákům postupně nabídnout všechny tematické okruhy jednotlivých PT, jejich rozsah a způsob realizace stanovuje ŠVP. III. Realizace průřezových témat •PT je možné využít jako: ointegrativní součást obsahu vyučovacího předmětu osamostatné předměty, projekty, semináře, kurzy apod. n •Podmínkou účinnosti PT je: jejich propojenost se vzdělávacím obsahem konkrétních vyučovacích předmětů a s obsahem dalších činností žáků realizovaných ve škole i mimo školu. Kurikulární dokumenty – shrnutí: pTypy kurikulárních dokumentů •Národní program vzdělávání – jeden pro všechny •Rámcové vzdělávací programy (RVP) – 6 typů •Školní vzdělávací program – každá škola má svůj p •Základní vzdělávání upravuje RVP ZV •cíle, klíčové kompetence, vzdělávací obsah: •Vzdělávací oblasti – vzdělávací obory („předměty“) •Průřezová témata – tématické okruhy - témata §Zákon č. 17/1992 Sb o životním prostředí §Zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny § + prováděcí vyhláška č. 395/1992 §Zákon č. 123/1998 o právu na informace o životním prostředí §Zákon č. 242/2000 Sb. o ekologickém zemědělství §Zákon č. 100/2001 o posuzování vlivů na životní prostředí §Zákon č.185/2001 o odpadech a o změně některých dalších zákonů §Vyhláška č.352/2005 o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi §Zákon č.106/1999 o svobodném přístupu k informacím Dokumenty týkající se environmentální problematiky Zákony a vyhlášky §Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR § § Státní politika životního prostředí §Meziresortní dohoda o spolupráci v oblasti environmentální osvěty, vzdělávání a výchovy mezi MŽP a MŠMT Další dokumenty Schéma ekosyst = ekosystém Základy ekologie: Jedinci, populace, společenstva = strukturální celky = soubor všech jedinců téhož druhu (homotypický soubor) v určitém prostoru a čase včetně vývojových stádií - věda: populační ekologie = demekologie) Populace PICT2831_zm p= soubor všech populací, které sdílejí společný biotop p např. společenstvo lesa, louky p- věda: synekologie p=> Společenstva jsou heterotypické soubory p pPodle složitosti vazeb víceméně stálé se schopností autoregulace. p- komplexní společenstva (všechny organismy) - biocenózy pPrimární (přirozené) biocenózy pSekundární -společenstvo rostlin = fytocenóza -společenstvo živočichů = ? -společenstvo hub ? - p Společenstvo = geobiocenóza (Sukačev 1942 – biogeocenóza) - ekosystém = ekologický systém (Tansley 1935) - strukturální a funkční celek biosféry - příklady:………………………………………………………………………. Nezbytné složky: 1.biotop (stanoviště) = soubor abiotických faktorů včetně anorganických látek 2. producenti (produkce organických látek z anorganických a energie= fotosyntéza) => autotrofní organismy 3. konzumenti (příjem organických látek – výživa – jako zdroj energie)=> heterotrofní organismy 4. destruenti (reducenti, dekompozitoři = rozkladači) (mineralizace: rozklad organických látek na anorganické) Kde mineralizace probíhá? Kdo se jí účastní? Ekosystém - kde probíhá? - k čemu dochází? - kdo může fotosyntetizovat? - čím je rychlost fotosyntézy ovlivněna Souhrnná rovnice oxygenní fotosyntézy 6 CO2+ 12 H2O → C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O Zjednodušená rovnice fotosyntézy: 6 CO2+ 6 H2O + energie → C6H12O6 + 6 O2 Þ Energie sluneční se mění na energii chemickou (chem. vazeb) za současného rozkladu vody a uvolňování kyslíku Þ v rostlinách se tvoří cukry (zdroj energie, podílí se na syntéze dalších organických sloučenin) fotosynteza_natr Fotosyntéza = „vstupní brána“ energie do ekosystému potrava2 http://001.wz.cz/lesy%202/potrava.html P P K1 K2 D D D K3 D P….. producenti K1 …. konzumenti 1. řádu K2 …. konzumenti 2. řádu K3 …. konzumenti 3. řádu D ……dekompozitoři Potravní řetězec Na které trofické úrovni bude nejvíce jedinců? Na které nejméně? Proč? Ekologická pyramida pyramida_ekologicka = grafické vyjádření potravních vztahů v ekosystému => počet jedinců (hmotnost biomasy) na jednotlivých trofických úrovních - mezi jednotlivými úrovněmi se velká část energie se ztrácí - živočichové na každé trofické úrovni využívají asi 10 % energie a látek z úrovně předchozí Potravní síť 2012-10-17_182009 Potravní síť v půdě autor: Josef Štrefl http://biom.cz/cz/obrazek/obr-potravni-retezec-v-pude - vyjadřuje složité potravní (trofické) vztahy v ekosystému - čím složitější a propojenější vztahy, tím vyšší autoregulační schopnost a pružnost ekosystému (jednotlivé články nahraditelné) - prvky kolují v ekosystémech (biosféře) => biochemické cykly ANORG.L – AUTOTROFNÍ ORG. – TĚLA ROSTLIN – TĚLA ŽIVOČICHŮ-ORGAN. L. – DEKOMPOZICE- ANORGAN.L. - vstupy anorgan.l. činností producentů, max. 20 % (5 – 10 %) fytomasy pro živočichy (potravní závislosti) - zbytek do dekompozičních procesů, stejně i u živočichů - rozdílná rychlost dekompozicí (ovlivňuje rychlost koloběhu látek) Dekompozice 1)Humifikace = tvorba humusu 2)Mineralizace = úplný rozklad ORG.H. až na anorganické látky (uvolňuje se energie a CO2) nejdůležitější cykly: cyklus vody, uhlíku, dusíku, fosforu síry, draslíku, vápníku a hořčíku Koloběh látek, tok energie image010 http://www.thalikovo.xf.cz/geologie4.htm Koloběh vody na Zemi Čím je množství vody ovlivňováno? Kteří složky oběhu vodní bilanci navyšují a které snižují? Cyklus uhlíku CCdiagram-cesky (1) zdroj: http://kfrserver.natur.cuni.cz/globe/materialy/03Ruzne/CCdiagram-cesky.jpg pCO2 fotosyntéza biomasa mrtvá organická hmota C organický v půdě a sedimentech respirace uhlí ropa a zemní plyn C organický v metamorfovaných horninách Cyklus uhlíku (podle Stugrena, 1986, upraveno) Trvání: dny až tisíce let Trvání: milióny let kol S Přirozený cyklus síry (S) 7 88 40 Σ 135 mil. tun kol S antrop Antropogenně ovlivněný koloběh síry S 135 + 67 67 Přírodní produkce Antropogenní produkce S: bakterie (H2S) moře vulkanická činnost 88 40 7 spalování fosil. paliv (SO2) technologické procesy (SO2) 60 7 C (CO2): dýchání a vulkan. 72.10³ činnost spalování fosilních paliv 14.10³ Hlavní látkové zdroje S a C (v mil. t za rok) pSO2 a H2O -> H2SO4 Normální déšť – pH 5-6 pNOx a H2O -> HNO3 Kyselý déšť pH 3,5-4,5 p pZdroje: SO2 (viz výše) p NOx (přirozené: rozkladné procesy v půdě, požáry, el. výboje; antropogenní: spalování uhlí, výfukové plyny) p pDOPADY: p1) Okyselení půd: vyplavení nezbytných živin (Ca, Mg, Na, K) uvolnění Al (buněčný jed) z nerozpustných sloučenin ->otrava Al, blokace příjmu Mg=> chloróza (žloutnutí) jehlic => opad jehlic; + mělčí kořeny => náchylné vůči suchu, větru, mrazu p2) Okyselení jezer a potoků: hl. v horských oblastech - do vod se dostával toxický Al a srážel se na žábrách ryb Kyselé deště p= společenstva velkých oblastí Země s jednotnou fyziognomií (vytvořila se především díky klimatickým a edafickým podmínkám) p= vegetační pásy (zonobiomy, geobiomy), „přírodní krajiny“ p=> velkoplošně se vyskytující ekosystémy p pJaké typy biomů znáte? p Biomy tropické deštné lesy, tropické sezónní lesy (= střídavě vlhké lesy), savany, pouště a polopuště, stepi, vždy zelené tvrdolisté lesy středomořského typu, opadavé listnaté lesy mírného pásu (= temperátní opadavé lesy), boreální jehličnaté lesy = tajgy, tundry, mrazové pustiny biomy Země http://www.zatlanka.cz/vyukove-materialy/zemepis/prirodni_oblasti_zeme.html biomy_sveta biomy a t p= azonální biom p= společenstvo, které se odlišuje od normálu daného vegetačního pásu p=> vzniklo díky unikátním půdním nebo klimatickým podmínkám celek_pk Azonální společenstva moravska-sahara-008 skala_1 Znáte příklady takových společenstev z ČR? p= azonální biom p= společenstva vznikající v rámci 1 biomu v důsledku výškového a expozičního klimatu Þs měnící se nadmořskou výškou se mění společenstva biomu Výškové vegetační stupně narodni-prirodni-rezervace-habruvecka-bucina-4 source-Perialpidske-bazifilni-teplomilne-doubravy JAN205fe3_pro87911a 1280px-Vegetacni_stupne_CR Výškové vegetační stupně v ČR - Dle Zlatníka (1976) na území ČR celkem 8 vegetačních stupňů - pojmenovány podle převažujících dřevin: Výškové vegetační stupně v ČR 1.Dubový – 3 % ČR: nejsušší a nejteplejší oblasti, do 300 m n. m. (např. NPR Pouzdřanská step a Kolby, NPR Křivé jezero). 2. Bukodubový – 12 % ČR: teplé suché až mírně vlhké oblasti do 400 m n.m. (např. NP Podyjí, CHKO Křivoklátsko, CHKO Bílé Karpaty - komplexy karpatských květnatých luk) 3. Dubobukový – 18 % ČR: mírně teplé oblasti, 300 - 500 m n.m., (např. NPR Habrůvecká bučina v Moravském krasu, NPR Kohoutov v CHKO Křivoklátsko, údolní zářez Dyje v NP Podyjí) 4. Bukový – 36 % ČR: mírně teplé oblasti, 400 - 700 m n.m., (např. PR Sidonie v Bílých Karpatech, PR Pod Sýkořskou Myslivnou ve Svratecké hornatině) 5. Jedlobukový – 22 % ČR, 1. horský stupeň: chladné oblasti, 600-800 m n. m. (např. NPR Žákova hora ve Žďár. Vrších) 6. Smrkojedlobukový – 3 % ČR, vyšší polohy hornatin 900-1200 m n. m. (např. v NPR Boubín, NPR Žofínský prales) 7. Smrkový – 1 % ČR, vyšší polohy hornatin 900-1200 m n. m. (např. PP Trojmezná hora v NP Šumava, prales Bílá Opava v NPR Praděd v Hrubém Jeseníku) 8. Klečový - nejvyšší polohy Krkonoš, Králického Sněžníku a Hrubého Jeseníku, nad 1300 m n. m. (např. PR Prameny Labe a Prameny Úpy v Krkonoších) 9. Alpinský – nejvyšší polohy ČR (Krkonoše, Jeseníky, vrcholy nad 1500 m n. m) = biologická rozmanitost všech živých organismů na Zemi (Úmluva o biologické rozmanitosti) - zahrnuje: diverzitu v rámci druhů, mezi druhy i diverzitu ekosystémů => rozmanitost života ve všech jeho formách, úrovních a kombinacích - vztahujeme ji k určitému území – např. celosvětová biodiverzita, evropská biodiverzita, čeká biodiverzita apod. Čím je biodiverzita ovlivňována? - přírodními procesy - činností člověka (těžba surovin, rybolov, špatné hospodaření, nadměrný lov, průmyslová činnost, změny klimatu, degradace biotopů, zavlékání a rozšiřování nepůvodních druhů) Biodiverzita =>odhad úbytku biodiverzity díky činnosti člověka: 100 – 1000x rychlejší, než úbytek pouze přírodními procesy p p Mezi lety 1600 - 2000 vymřelo asi 500 druhů živočichů a asi 600 druhů rostlin. Popsáno je asi jen 10 % druhů, skutečný počet vyhynulých druhů činí asi 10 000. p p Dle Červeného seznamu IUCN je celosvětově asi 17 tisíc druhů ohroženo vyhynutím. nZ toho je 21% savců, 12 % ptáků, 31 % plazů, 30 % obojživelníků a 37 % ryb n V Evropě je to dle evropského červeného seznamu ohroženo 23 % obojživelníků, 19 % plazů, 15 % savců a 13 % ptáků. n p Rozloha tropických deštných pralesů a mokřadů: nna počátku 20. století 16 milionů km2 a 8,9 milionů km2. nDnes je jejich rozloha menší než poloviční. nKaždoročně ztrácíme asi 0,4 % tropických deštných pralesů a 0,2 % mokřadů. Zdroj dat: ekologický institut Veronica = schopnost ekosystému přetrvávat i za působení rušivého vlivu a reprodukovat své podstatné charakteristiky -disturbance: § přírodní – vichřice, záplavy, požáry, sopečná činnost, přemnožení oragnismů, ničení vegetace organismy § antropogenní – těžba surovin, znečištění půd, vod a ovzduší, terénní zásahy, regulace toků, odvodňování, požívání pesticidů, vypalování vegetace, pastva, vysazování cizích druhů => Rušivý faktor působí jednorázově, opakované, trvale Stabilita ekosystému Projevy stabilního ekosystému: 1) během působení rušivého vlivu nedojde k žádné nebo minimální změně 2) jakmile změna ustane ekosystém se vrátí do původního stavu v 1972: Konference OSN o lidském prostředí ve Stokholmu -> Program OSN na ochranu životního prostředí (UNEP) v v 1984 -> Světová komise pro trvale udržitelný rozvoj: studium příčin špatného vývoje ŽP, předsedkyně: norská premiérka Dr. Gro Harlem Brundtlandová v v 1987 zpráva komise "Naše společná budoucnost„ -> TUR v v 1992: Konference OSN o ŽP = "Summit Země„ v Riu de Janeiro => 1) rámcová konvence o změnách klimatu 2) Konvence o biologické rozmanitosti 3) Agenda 21 (= akční plán pro TUR): 40 kapitol ve 4 částech – rozpracování do podmínek států, regionů, obcí 1997: zasedání v New Yorku – výsledky v oblasti ŽP za 5 let 2002: Světový summit o TUR v Johannesburgu TUR – trvale udržitelný rozvoj I. Vznik pojmu TUR – Konference OSN výsledky: ü pokles znečištění v zemích OECD ü globální oteplování pokračuje => je třeba stabilizovat množství CO2 nejlépe na úroveň před prům. revolucí nebo na úroveň roku 1990 =>snížit o 50 % X vývoj ukazuje na růst (2x více CO2 ) ü ztráty v biologické rozmanitosti: - každý den vyhyne kolem 50 druhů! Příčina: využívání půdy=> měření pomocí „ekologické stopy„ (Země OECD ø ekolog. stopa 4 ha/obyv., nestačí uspokojovat potřeby => do méně zalidněných zemí, na uspokojení 6 miliard "stop" zemí OECD bychom potřebovali minimálně dvě planety Země => je třeba omezit stopy minimálně na polovinu) konference ani zprávy OSN nebyly schopny zpomalit nepříznivý vývoj ŽP = takový rozvoj, který uspokojuje potřeby současnosti bez ohrožování možností budoucích generací. Definice v českém právním řádu: rozvoj, který současným i budoucím generacím zachovává možnost uspokojovat jejich základní životní potřeby a přitom nesnižuje rozmanitost přírody a zachovává přirozené funkce ekosystémů (§ 6zákon 17/1992 Sb.) TUR představuje proces změn Ø využívání zdrojů Ø vývoj technologií Ø transformace institucí TUR – trvale udržitelný rozvoj III. Definice harmonické zvyšování současného i budoucího potenciálu uspokojování lidských potřeb a aspirací. => Tendence: základní vzdělání celé lidské populace TUR – trvale udržitelný rozvoj III. Hlavní ekologické problémy -vymezila je Konference OSN roku 1972 pZnečišťování díky produkci odpadů: plynné (emise), tekuté (odpadní vody), tuhé (toxické a radioaktivní a jiné látky) p pZměny přirozených planetárních systémů: nHydrologický cyklus nÚplný klimatický systém (interakce atmosféra – oceán) natmosféra: změny složení (znečištění atmosféry), skleníkový efekt, ozónová vrstva ve stratosféře, n pNadměrné čerpání neobnovitelných i obnovitelných zdrojů p pZměny v pedosféře: zvýšená eroze, zasolování, desertifikace, degradace půd p p Ohrožení biodiverzity: počet druhů, ekosystémů, genová základna p Složení vzduchu: N2 78%, O2 20,9%, Ar 0,9%, O3 0,000 002-7%, CO2 0,03%. -znečišťování atmosféry (smog, skleníkový efekt, ozónová díra). § § Smog –> „smoke“ + „fog“ Změny v atmosféře Zimní „londýnský“ smog Letní „losangelský“ = fotochemický smog -> v zimě v podmínkách inverzního zvrstvení atmosféry -> v létě (vysoká teplota, sluneční záření) - spalování fosilních paliv - automobilová doprava - na okolí má redukční účinky na okolí má oxidační účinky - SOx, tuhé částice NOx, CO, O3, nespálené uhlovodíky - dráždí dýchací cesty a sliznice - slzení, dýchací obtíže, snížení imunity Skleníkový efekt – přirozený jev, podmínka života (bez něj by průměrná teplota na Zemi byla o 33 °C nižší cca – 18°C) Skleníkové plyny: • vodní pára – nejvýznamnější, ale člověk její množství neovlivňuje • CO2 (60 % - podíl na růstu sklen. efektu) • CH4 (15 %) • N2O (5 %) • O3 (troposférický ozón; 8 %) • freony (12 %) http://www.esrl.noaa.gov/gmd/outreach/carbon_toolkit/basics.html greenhouse1 Růst koncentrace CO2 - počátek 20.století 280 ppm - spalování fosilních paliv a biomasy,+ ničení lesů nárůst na 360 ppm => oteplování zemského povrchu povrchu + tání polárních ledovců => zvýšení hladiny oceánů => záplavy přímořských oblastí (Nizozemsko) Prognóza klimatologů pro rok 2080 : - bezsněžné Alpy – srážky pouze v podobě dešťů - z toho rezultují problémy celé jižní Evropy s pitnou vodou - Skandinávie: největší producent citrusových plodů (!Golf. proud) http://vytapeni.tzb-info.cz/ochrana-ovzdusi/6123-emise-co2-v-souvislostech 006123o1 Důležitější: změny klimatu (aridizace a desertifikace střední Evropy) ozon d - množství ozónu: D.U. - Dobsonova jednot. - 1 DU= jako 0,01 mm silná vrstva sloupce ozonu vytvořená ozonem za standardních podmínek (teplota 0 °C a tlak 1013 hPa). - množství ozonu 250-380 D.U., ø 300 D.U. - význam: zachycuje UV-A a UV-B zář. - úbytek ozonosféry – rozklad ozonu ( díky FREONŮM)→ ozónová díra → nemoci - FREONY= fluorované uhlovodíky 2 typy: úplně halogenované freony - CFC neúplně halogenované freony HCFC zdroj: hnací plyny, chladicí zařízení, hasicí pr. - ČR úbytek ozonu o 4-5 % http://www.geology.cz/mujkousekzeme/veda/dira-do-sveta/skodlive-latky § Narušení ozónové vrstvy „ozonová díra“ 6400238 Cl + O3 -> ClO + O2 ClO + O -> Cl + O2 O3 -> ozonosféru (ve stratosféře, max 20-25 km) http://www.gmes-atmosphere.eu/pressroom/MACC_ozone_hole_1.png MACC_ozone_hole_1 Změny v hydrosféře aral_sea_2006 pvysychání Aralského jezera Příčiny: zavlažování pouště vodou z řek Amudarja a Syrdarja (plán: pěstování bavlny – na vývoz; důsledky: rozpad jezera na 3 části, pokles hladiny i rozlohy, růst koncentrací solí (100g/l), změna mikroklimatu – horká a prašná léta, mrazivé zimy); do malého jezera na severu obnoven přítok (úsilí kazašské vlády) pHospodaření vodou -odhad zásob: populaci uživí dalších padesát let -nedostatkem trpí každý 3. člověk Hospodaření v lesích -spotřeba roste redukce tropického deštného lesa (ve prospěch půdy) - mimoprodukční funkce lesa: důležitost pro ovzduší, vodu, ochranu půdy, pro organismy, sociální život člověka aj.). Drancování Amazonie * 80 % dřeva těženo ilegálně * selektivní těžba: těžba 10 - 40 % stromů poškodí dalších 14- 50 %. * až 70 % vytěžené dřevní hmoty končí jako odpad * V letech 1995-2004 vytěženo 589 tisíc km2 pralesa (rozloha Francie). * celkem odlesněno, poškozeno a osídleno 47 % původní Amazonie Nehospodárné využití zdrojů -na různé úrovni -základní globální problém - dle Evropské agentury pro životní prostředí je ohroženo: 52 % sladkovodních ryb 42 % savců 45 % motýlů a plazů - hlavní příčina: přímý lidský vliv (používání pesticidů nebo hnojiv, urbanizace, znečištění půdy, meliorace, změny kultivační praxe, rozvoj a infrastruktura, zemědělství a lesnictví a další) Snižování biodiverzity Účel zákona: udržení a obnova přírodní rovnováhy v krajině, ochrana rozmanitosti života a přírodních hodnot, šetrné hospodaření s přírodnímu zdroji (§ 1) Ochrana přírody a krajiny = vymezená péče státu o: volně žijící organismy, jejich společenstva, nerosty, horniny, geologické celky, ekosystémy a krajinu vůbec (§ 2) Ochrana přírody a krajiny v České republice Zákon o ochraně přírody a krajiny - Z. 114/1992 Sb. Zajišťování ochrany přírody a krajiny 1) ochranou a tvorbou ÚSES (územního systému ekologické stability) ÚSES = vzájemně propojený soubor přirozených i pozměněných, avšak přírodě blízkých ekosystémů, které udržují přírodní rovnováhu - vytváření ÚSES je veřejným zájmem, podílejí se na něm vlastníci pozemků, obce i stát. http://www.mzp.cz/www/dav.nsf/rocenka_06/b5.htm b5_0401 Dle biogeografického významu rozlišujeme: místní (lokální), regionální a v Biocentra = biotopy nebo soubory biotopů, které svým stavem a velikostí umožňují trvalou existenci přirozeného či pozměněného, avšak přírodě blízkého ekosystému v v Biokoridory – lineární úseky krajiny, které propojují biocentra a umožňují migraci, šíření a vzájemné kontakty organismů v Interakční prvky – zprostředkují příznivé působení biocenter a Biokoridorů na okolní méně stabilní krajinu http://www.casopis.ochranaprirody.cz/zvlastni-cislo/aktualizace-vymezenych-skladebnych-casti-uses.h tml 003984_05_015244 Skladebné části ÚSES: v Biocentra v Biokoridory v Interakční prvky nadregionální úroveň ÚSES ÚSES na území Brna - Magistrát města Brna – Odbor životního prostředí -Oddělení ochrany a tvorby zeleně - Rozložení biocenter koreluje s polohami maloplošných ZCHÚ, nejčastějšími biokoridory jsou okolí potoků a řek. 2) obecnou ochranou volně žijících organismů a zvláštní ochranou vzácných či ohrožených druhů => všechny druhy rostlin a živočichů jsou chráněny před zničením a poškozováním, ohrožené nebo vzácné druhy jsou chráněny zvlášť (§ 5) => vyhlášeny jako zvláště chráněné a to ve 3 kategoriích: kriticky ohrožené (KO) silně ohrožené (SO) ohrožené (O) - seznam a stupeň ohrožení zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů stanoví MŽP - viz vyhláška 395/1992 Sb. Ad zajišťování ochrany přírody a krajiny Skupina KO SO O Celkem Brouci 16 14 23 53 Motýli 8 18 8 34 Ostatní bezobratlí 14 10 5 29 Bezobratlí celkem 38 42 36 116 Kruhoústí, ryby 2+4 0+4 0+10 20 Obojživelníci 6 12 1 19 Plazi 6 4 1 11 Ptáci 35 58 30 123 Savci 12 11 3 26 Obratlovci celkem 65 89 45 199 Živočichové celkem 103 131 81 315 Rostliny cévnaté 246 142 92 480 Houby 27 13 6 46 Přehled zvláště chráněných organismů dle vyhlášky 395/1992 Sb. 3) ochranou vybraných nalezišť nerostů a geologických jevů 4) ochranou dřevin rostoucích mimo les 5) tvorbou sítě zvláště chráněných území (ZCHÚ) Ad zajišťování ochrany přírody a krajiny Velkoplošná qNárodní park (=NP) qChráněná krajinná oblast (CHKO) Maloplošná q Národní přírodní rezervace (NPR) q Přírodní rezervace (PR) q Národní přírodní památka (NPP) q Přírodní památka (PP) = rozsáhlá území jedinečná v národním nebo mezinárodním měřítku s málo ovlivněnými ekosystémy - vyhlašovány Parlamentem ČR formou zákona - v ČR celkem 4: NP Krkonoše (36 300 ha, -> 17.5.1963) NP Šumava (68 064 ha, -> 20.3.1991) NP Podyjí (6 259 ha, -> 20.3.1991) NP České Švýcarsko (7 900 ha, -> 1.1.2000) - ? výhledově snad také Křivoklátsko Velkoplošná zvláště chráněná území I. Národní parky (NP) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/56/Dyje2.JPG/1280px-Dyje2.JPG 1280px-Dyje2 http://www.novinky.cz/cestovani/169759-narodni-park-ceske-svycarsko-se-jako-prvni-pysni-titulem-ede n.html 169131-gallery1-1sy23 = rozsáhlá území s harmonicky utvářenou krajinou a významným podílem přirozených ekosystémů lesních a trvalých travnatých porostů - vyhlašovány nařízením vlády - v ČR celkem 25: II. Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Beskydy Bílé Karpaty Blaník Blanský les Broumovsko České Středohoří Český kras Český ráj Jeseníky Jizerské hory Kokořínsko Křivoklátsko Labské pískovce Litovelské Pomoraví Lužické hory Moravský kras Orlické hory Pálava Poodří Slavkovský les Šumava Třeboňsko Žďárské vrchy Železné hory Český les (2005) http://www.ceskehory.cz/morava/img-n-macocha-4.html n-macocha-4 CHKO+NP_Czech_map Zdroj: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/CHKO%2BNP_Czech_map.png = menší území mimořádných přírodních hodnot s významnými ekosystémy jedinečnými z národního či mezinárodního hlediska vázané na přirozený reliéf - vyhlašovány MŽP vyhláškou -v ČR celkem 110 - přehled NPR Maloplošná zvláště chráněná území I. Národní přírodní rezervace (NPR) Příklady: Adršpašsko-teplické skály Boubínský prales Božídarské rašeliniště Broumovské stěny Býčí skála Černé a Čertovo jezero Čertoryje Dářko Děvín-Kotel-Soutěska Habrůvecká bučina Hádecká planinka http://www.isumava.cz/storage/200910201336_Cerne%20jpg.jpg 200910201336_Cerne jpg = přírodní útvar menší rozlohy, naleziště vzácných a ohrožených druhů (nebo nerostů) ve fragmentech ekosystémů s národním nebo mezinárodním ekologickým, vědeckým, či estetickým významem (i formované člověkem) - vyhlašovány MŽP vyhláškou -v ČR celkem 113, přehled NPP II. Národní přírodní památka (NPP) Příklady: Babiččino údolí Bozkovské dolomitové jeskyně Hojkovské rašeliniště Hojná voda Jeskyně Na Pomezí Jeskyně Pekárna Komorní hůrka Kozákov Zlatý vrch http://cs.wikipedia.org/wiki/Hojn%C3%A1_voda_(n%C3%A1rodn%C3%AD_p%C5%99%C3%ADrodn%C3%AD_pam%C3%A1tk a) Národní_přírodní_památka_Hojná_voda_(01) = menší území soustředěných přírodních hodnot s ekosystémy typickými a významnými pro příslušnou geografickou oblast - mimo území NP, CHKO (včetně ochranných pásem) a mimo vojenské újezdy je vyhlašuje rada kraje a to formou nařízení -v ČR celkem 809, přehled PR III. Přírodní rezervace (PR) Příklady: Amerika Babí lom Dívčí kámen Divoká Šárka Dřínová Údolí Brtnice Údolí Doubravy Údolí Říčky Velký a Malý Kamýk http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Divok%C3%A1_%C5%A0%C3%A1rka,_sout%C4%9Bska_D%C5%BEb%C3%A1n_02.j pg 1280px-Divoká_Šárka,_soutěska_Džbán_02 = přírodní útvar menší rozlohy, naleziště vzácných nerostů a ohrožených druhů ve fragmentech ekosystémů s regionálním významem - mimo území NP, CHKO (včetně ochranných pásem) a mimo vojenské újezdy je vyhlašuje rada kraje a to formou nařízení - v ČR celkem 1347, přehled PP IV. Přírodní památka (PP) Příklady: Borová lada Brožova skála Černá Desná Dominova skalka Holásecká jezera Hora Říp Koryto řeky Ostravice Labská soutěska Malinská skála http://www.mistopis.eu/mistopiscr/zapadoceske_lazne/hornoslavkovsko/dominova_skalka.htm image014 Zvláště chráněná území v ČR - přehled Kategorie Počet Výměra [ha] Podíl na území ČR [%] Národní park 4 119 489 1,51 Chráněná krajinná oblast 25 1 086 737 13,77 Národní přírodní rezervace 110 28 138,5 0,35 Národní přírodní památka 113 4 522 0,05 Přírodní rezervace 809 41 021 0,52 Přírodní památka 1 347 26 619 0,33 ZCHÚ celkem 2 408 1 254 565,7 15,88 Zdroj dat: http://drusop.nature.cz/ost/chrobjekty/sumarizace/index.php?frame 6)účastí na tvorbě lesních hospodářských plánů, na ochraně půdního fondu, ovlivňováním územního plánování, vodního hospodaření 7) 7) Obnovou a vytvářením přírodně hodnotných ekosystémů 8) Ochranou krajiny pro ekologicky vhodné formy hospodaření, rekreace a turistiky Ad zajišťování ochrany přírody a krajiny - cíl: ochrana krajinného rázu s významnými soustředěnými estetickými a přírodními hodnotami - zřizuje: orgán ochrany přírody (krajský úřad) vyhláškou, ve které omezují využití, které by vedlo ke zničení, poškození anebo rušení stavu tohoto území - předchůdce: klidové oblasti Přírodní park Další kategorie územní ochrany Příklady: Balinské údolí Halasovo Kunštátsko Řehořovo Kořensko Bohdalovsko Česká Kanada Javořická vrchovina Králický Sněžník Rakovecké údolí Svratecká hornatina http://www.dedictvivysociny.cz/priroda/natura_2000-12/?id=639 dsc_0103 = velkoplošné chráněné území vyhlašované v rámci programu MAB (Man and Biosphere) Člověk a biosféra pod patronací UNESCO -cíl: vytvořit celosvětovou síť rezervací, která by zahrnovala reprezentativní ukázky krajin jednotlivých biomů Biosférická rezervace http://www.sevcikphoto.com/velky_tisy_2_trebonsko.jpg.html velky_tisy_2_trebonsko ČR: 6 biosférických rezervací: Křivoklátsko (1977) Třeboňsko (1977) Pálava (1986) Šumava (1990) Krkonoše (1992) Bílé Karpaty (1996) = soustava chráněných území evropského významu - vytváří ji: jednotlivé státy EU na svém území - tvorba se ve všech státech řídí stejnými pravidly Cíl: zabezpečit ochranu živočichů, rostlin a typů přírodních stanovišť, které jsou z evropského pohledu nejcennější, nejvíce ohrožené, vzácné či omezené svým výskytem jen na určitou oblast (endemické) Natura 2000 Zdroj loga: http://www.nature.cz/natura2000-design3/sub-text.php?id=2102 natura_2000_logo -východiska - 2 právní předpisy: 1) směrnice 2009/147/ES o ochraně volně žijících ptáků („směrnice o ptácích“) => na základě této směrnice vyhlašovány ptačí oblasti = PO, účel: ochrana ptáků 2) směrnice 92/43/EHS, o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin („směrnice o stanovištích“) => na základě této směrnice vyhlašovány evropsky významné lokality = EVL účel: ochrana přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin Tvorba soustavy Natura 2000 natura_2000_logo Ptačí oblasti a evropsky významné lokality společně vytváří soustavu chráněných území Natura 2000. Zdroj loga: http://www.nature.cz/natura2000-design3/sub-text.php?id=2102 - spolupráce Agentury ochrany přírody a krajiny s Českou ornitologickou společností => dle počtu a rozšíření druhů uvedených v příloze II ke směrnici navrženo 41 ptačích oblastí -2004 – novela zákona ochraně přírody a krajiny (samostatný zákon č.218/2004 Sb.) => PO novou kategorií chráněného území PO jsou zřizovány nařízením vlády - ptačí oblasti navrhovány pro tyto druhy I.Ptačí oblasti (PO) natura_2000_logo Zdroj loga: http://www.nature.cz/natura2000-design3/sub-text.php?id=2102 Zdroj: http://kvmuz.cz/typ/priroda-karlovarska/coje-natura-2000-a-ptaci-oblasti 364-original-mapka-ptacich-oblasti-v-cr Ptačí oblast: Střední nádrž Vodního Díla Nové Mlýny (CZ0621030) 1.047,17 ha Popis: Střední nádrž vodního díla Nové Mlýny leží na soutoku tří jihomoravských řek: Dyje, Svratky a Jihlavy. Přestože stavbou nádrže došlo k nenávratnému zničení rozsáhlých lužních biotopů, lokalita se postupně stala cenným územím pro hnízdění, tah a zimování některých druhů ptáků v ČR. Střední nádrž VDNM je nejvýznamnějším hnízdištěm rybáka obecného (Sterna hirundo), zrzohlávky rudozobé (Netta rufina) a racka chechtavého (Larus ridibundus) v ČR, zároveň i jediným pravidelným hnízdištěm pro racka černohlavého (Larus melanocephalus), racka bělohlavého (Larus cachinnans) a racka bouřního (Larus canus) v ČR. Ještě donedávna představovala i největší hnízdiště pro husu velkou (Anser anser - do r. 1995), a v první polovině 80. let také jediné hnízdiště kormorána velkého (Phalacrocorax carbo) v ČR. Početně zde hnízdí také běžnější druhy našich kachen. Je třeba také zdůraznit význam lokality jakožto tahové zastávky a zimoviště vodních ptáků. Tato nádrž představuje největší pravidelné zimoviště morčáka bílého (Mergus albellus), husy polní (Anser fabalis), husy běločelé (Anser albifrons) a orla mořského (Haliaeetus albicilla) v ČR. Početnost obou druhů severských husí i orla mořského dosahuje evropského významu. Příklad ptačí oblasti - EVL chrání: evropsky významná stanoviště evropsky významné druhy - princip: 1) mapování druhů rostlin, živočichů a stanovišť => 2) seznam navržených lokalit = národní seznam 3) projednání Evropskou Komisí: po schválení zápis do evropského seznamu evropsky významné lokality v ČR – celkem 1082 lokalit II. Evropsky významné lokality (EVL) natura_2000_logo Zdroj loga: http://www.nature.cz/natura2000-design3/sub-text.php?id=2102 CZ0113050 – Lochkovský profil Rozloha: 34,3074 ha Navrhovaná kategorie ochrany: NPP národní přírodní památka Biogeografická oblast: kontinentální Souřadnice středu: 14°20'7'' v.d., 50°0'3'' s.š. Nadmořská výška: 274-350 m n. m. Poloha: Na J-JZ okraji Prahy, na levém břehu Radotínského potoka západně od městských částí Lochkov a Radotín. Ekotop: Geologie: Klasický geologický profil dokumentující vývoj pražské prvohorní pánve ve svrchním siluru a spodním devonu, tvořený převážně hlíznatými vápenci pražského souvrství, významné naleziště zkamenělin. Geomorfologie: Jižní okraj Pražské tabule při hranicích s výběžkem Hořovické pahorkatiny. Reliéf: Prudké skalnaté svahy zahloubeného údolí Radotínského potoka a dvou jeho drobných levobřežních přítoků a okraje plošiny nad ním. Pedologie: Převážně rendziny, při toku potoka glej, v nejhořejších partiích místy arenická kambizem. Krajinná charakteristika: Převážně jižně orientované svahy s četnými skalními výchozy a teplomilnými společenstvy od společenstev skalní stepi po formace teplomilných keřů. Příklad popisu evropsky významné lokality CZ0113050 – Lochkovský profil Biota: Xerotermní travinná a křovitá společenstva charakteru skalní stepi vzniklá dlouhodobým hospodařením (pastvou) na stanovišti odpovídajícím šípákovým doubravám. Kvalita a význam: Nejrozsáhlejší stepní porosty na území hl. m. Prahy situované na plochém terénu, významné refugium teplomilného hmyzu. Zranitelnost: Lokalita je především ohrožena zarůstáním, v minulosti představovala ohrožení těžba vápence v blízkém okolí. Management: Udržování stávajícího charakteru lokality - prořezávka vyšších náletových dřevin. Možné střety zájmu: Neuvedeno Stanoviště: Příklad evropsky významné lokality - 29 chráněných území (rozloha 373 ha - 1,5% rozlohy města): • zasahuje CHKO Moravský Kras • 2 přírodní parky: Baba a Podkomorské lesy • 2 NPP: Stránská skála (vyhlášeno 23.3.1978) 16,6 ha – vápencové bradlo, teplomilná květena Červený kopec (24.11.1970) 0,6 ha – čtvrtohorní profil spraší •7 PR: Bosonožský hájek (21.12.1985):46,8 ha – chráněné rostliny, houby Brenčák (10.12.1987):28,1 ha – lesoskalní společenstva Černovický hájek (28.7.1977):11,7 ha – lužní les Kamenný vrch (23.3.1978):13,9 ha – teplomilná stepní květena Krnovec (10.12.1987):8,5 ha – suťový lipový les Babí doly (27.3.1997):0,8 ha – niva s rybníčky, obojživelníci Velký Hornek •1 přechodně chráněná plocha: Mahenova stráň Chráněná území města Brna Zdroj dat : http://www.brno.cz/sprava-mesta/magistrat-mesta-brna/usek-rozvoje-mesta/odbor-zivotniho-prostredi/o chrana-prirody/zvlaste-chranena-uzemi-ve-meste-brne/ •20 PP: • Augšperský potok (20.4.1989):1,8 ha – vlhké louky, vstavače Bílá hora (28.11.1991):0,7 ha – vápencový podklad s teplomilnou květenou Holásecká jezera: 2,2 ha – slepá ramena Svitavy,obojživelníci Jelení žlíbek (10.12.1987): 12 ha – bukový porost Junácká louka (20.4.1989):5 ha – luční společenstva Kavky: 6,4 ha – lada s teplomilnou květenou Kůlny (20.4.1989):10,4 ha – rozvolněná doubrava Medlánecké kopce (10.12.1987):10,3 ha – lada s teplomilnou květenou Na skalách (28.11.1991):0,7 ha – vápencový výchoz s teplomilnými rostlinami Netopýrky (10.12.1987):1,9 ha – stepní lada Medlánecká skalka (1.10.1998): 0,3 ha – starý lom s teplomilnou květenou Mniší Hora (11.2.1950):25 ha – dubohabřina Obřanská stráň (8.10.1987):1,2 ha – stepní lada Pekárna (20.4.1989):59,6 ha – dubohabrový les s bylinným podrostem Skalky u přehrady (20.4.1989):1,3 ha – skalnaté svahy s teplomilnou květenou Soběšické rybníčky: 1,3 ha, niva s rybníčky, obojživelníci Údolí Kohoutovického potoka (10.12.1987): 3,3 ha – údolní zářez Žebětínský rybník (21.12.1985): 4,4 ha – trdliště obojživelníků Rájecká tůň (27.3.1997): 0,3 ha – tůň v polní krajině, obojživelníci Velká Klajdovka (10.12.1987):10,6 ha – lesostepní lada Zdroje obrázků a tabulek phttp://kfrserver.natur.cuni.cz/globe/others-CZ.htm phttp://001.wz.cz/lesy%202/potrava.html phttp://beckotc.webnode.cz/prirodoveda/spolecenstva-lesu/ phttp://leccos.com/index.php/clanky/pyramida-ekologicka phttp://biom.cz/cz/obrazek/obr-potravni-retezec-v-pude phttp://001.wz.cz/lesy%202/potrava.html phttp://www.thalikovo.xf.cz/geologie4.htm phttp://kfrserver.natur.cuni.cz/globe/materialy/03Ruzne/CCdiagram-cesky.jpg phttp://www.nature.cz/natura2000-design3/sub-text.php?id=2102 phttp://www.mistopis.eu/mistopiscr/zapadoceske_lazne/hornoslavkovsko/dominova_skalka.htm phttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Divok%C3%A1_%C5%A0%C3%A1rka,_sout%C4%9Bska_D%C5%BEb%C3%A1n_02. jpg phttp://www.casopis.ochranaprirody.cz/zvlastni-cislo/aktualizace-vymezenych-skladebnych-casti-uses. html phttp://www.mzp.cz/www/dav.nsf/rocenka_06/b5.htm phttp://www.zatlanka.cz/vyukove-materialy/zemepis/prirodni_oblasti_zeme.html phttp://cs.wikipedia.org/wiki/Hojn%C3%A1_voda_(n%C3%A1rodn%C3%AD_p%C5%99%C3%ADrodn%C3%AD_pam%C3%A1t ka) phttp://www.isumava.cz/storage/200910201336_Cerne%20jpg.jpg phttp://www.novinky.cz/cestovani/169759-narodni-park-ceske-svycarsko-se-jako-prvni-pysni-titulem-ed en.html phttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/56/Dyje2.JPG/1280px-Dyje2.JPG phttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/CHKO%2BNP_Czech_map.png phttp://www.ceskehory.cz/morava/img-n-macocha-4.html phttp://www.sevcikphoto.com/velky_tisy_2_trebonsko.jpg.html phttp://www.dedictvivysociny.cz/priroda/natura_2000-12/?id=639 phttp://kvmuz.cz/typ/priroda-karlovarska/coje-natura-2000-a-ptaci-oblasti phttp://www.nature.cz/natura2000-design3/web_lokality.php?cast=1805&akce=karta&id=1000068557 phttp://www.gmes-atmosphere.eu/pressroom/MACC_ozone_hole_1.png phttp://biom.cz/cz/obrazek/obr-potravni-retezec-v-pude phttp://www.esrl.noaa.gov/gmd/outreach/carbon_toolkit/basics.html