Obecné rysy výchovy Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky •Výchova •záměrné působení na osobnost jedince s cílem dosáhnout změn v různých složkách osobnosti intencionální (přímá) – působení pedagoga funkcionální (nepřímá) – adaptované prostředí • •Vzdělávání •proces záměrného a organizovaného osvojování poznatků, dovedností, postojů aj., typicky realizovaný prostřednictvím školního vyučování • •Vzdělání •dlouhodobá, institucionalizovaná a legislativně vymezená specifická edukace, výsledek vzdělávání • •Vzdělanost •úroveň dosaženého vzdělání • •Vzdělavatelnost •schopnost vzdělávat se • • • • •naše současná výchova je historicky podmíněný model, odpovídající podmínkách české demokratické společnosti •chápeme ji jako jeden z významných činitelů rozvoje společnosti vedle činitelů ekonomických, morálních a kulturních Základní dělení rysů výchovy •Permanentní charakter • • •Univerzální charakter • • •Mnohostranná orientace • •Permanentní charakter •výchova je dlouhodobým, celoživotním cyklem, kterým prochází vychovávaný jedinec •začíná narozením jedince a končí jeho smrtí •skladba výchovy tomu odpovídá – preprimární, primární, sekundární, terciární, celoživotní výchova a vzdělávání (andragogika), univerzita třetího věku (gerontagogika) •předpoklad propojit dvě základní formy výchovy - výchovu druhým jedincem (heteroedukaci) a sebevýchovu (autoedukaci) • •Univerzální charakter •výchova je určená všem (zdravý, postižený, nadaný jedinec) •výchova orientována na problémy globální povahy a překonávání uzavřenosti – internacionalizace a globalizace (mezinárodní dohody, projekty, výměna učitelů ad.) •pluralita výchovných cílů a obsahů, výchovných forem, metod a prostředků •důležitá integrace dílčích výchovných procesů → zdůrazňuje se při spolupráci školy a rodiny •Mnohostranná orientace •výchova se snaží připravit jedince pro základní sociální role •rozvíjí zároveň základní fyzické a psychické kvality jedince •mnohostranně orientovat znamená rozvíjet jedince v jednotlivých oblastech kultury •rozvoj v mnoha složkách výchovy (světonázorová, tělesná, jazyková, estetická, technická, morální ad.) • Další dělení rysů výchovy •permanentní charakter •propojení autoedukace a heteroedukace •dynamičnost a cykličnost - univerzální a komplexní charakter •internacionální a globální charakter •mnohostrannost výchovy •pluralita a integrace •hodnotová orientace •Dynamičnost a cykličnost •výchova je otevřená a vychází co se průběhu týče z předchozích výsledků, které se v další edukační činnosti projevují • •Pluralita a integrace •možnost volby vlastní vzdělávací cesty, ale i slučování, dílčích výchovných procesů • •Hodnotová orientace •hodnotový obsah výchovy v závislosti na historické etapě, v které se výchova nachází Literatura •HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJEP, 2004. •JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. •POSPÍŠIL, R. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno : MU Brno, 2009. http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/index.html •PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. •SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007. •