Problémy a specifika pedagogiky Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky •Předškolní výchova a vzdělávání •dva modely mateřských škol rodinný model (řazení nezávisle na věku) školský model (řazení dle věku dětí) • •Primární a sekundární nižší výchova a vzděl. •primární vzdělávání (1. – 5. ročník), sekundární nižší vzdělávání (6. – 9. ročník) •kvalita škol – úroveň vesnice x město •velikost tříd – větší x menší třídy •efektivita učení – dle skupin: stejnorodé x různorodé • •Sekundární vyšší výchova a vzdělávání •kvalita a kvantita středních škol – možnost uplatnění •soukromé střední školy • •Terciární výchova a vzdělávání •první stupeň (Bc., Mgr.), druhý stupeň (Ph.D.) •poměr počtu zájemců vůči kapacitám vysokých škol • • • •Výchova a vzdělávání dospělých •nízký zájem dospělých •většinou zájem o jazyky a rekvalifikaci • •Uplatnění na trhu •žádanost oborů není rovnoměrná •populární obory společenské, menší popularita oborů technických Problémy pedagogiky •Terminologie •nepřesná, nejednotná •v zahraničí pojímána různě • •Autorita •moc uplatňovaná v souladu s hodnotami •nutná nebo nadbytečná pro učitele •Emoce •citová vazba mezi učitelem a žákem klíčová • •Pozornost •schopnost učitele udržet si pozornost žáka • •Funkční gramotnost •vybavenost pro realizaci různých aktivit •problém rozvojových zemí, u nás max. 3% •příčinou faktory pedagogické x socioekonomické a sociokulturní • •Spolupráce rodiny a školy •nutná komunikace a kooperace, protože obě vzdělávají a vychovávají •realita – odmítání spolupráce a komunikace • •Alternativní a inovativní školy •pedagogická specifičnost na rozdíl od běžné školy (Waldorf, Montessori, Dalton) •podstatné systémové změny v cílech, metodách a organizaci vyučování •problém – financování a jeho efektivita •Multikulturní výchova •vzdělávací program zabezpečující žákům z etnických, rasových, náboženských minorit učební prostředí a vzdělávací obsahy přizpůsobené specifickým jazykovým, kulturním potřebám žáků •zda vytvářet speciální a specifické programy pro tyto žáky •klást důraz na potlačování rasistických a xenofóbních projevů vůči žákům jiných ras a etnik • • •Evropská dimenze ve vzdělávání •zavádět do školního kurikulula témata umožňující žákům a studentům osvojovat si vědomosti o jiných evropských národech a etnicích •výměna studentů (ERASMUS, TEMPUS ad.) •předsudky při přijímání studentů z jiných zemí (rasismus, xenofobie, snižování možností našich studentů na přijetí na VŠ) • •Kázeňské problémy •častý jev na ZŠ a SŠ •nejčastěji se vyskytující kázeňské problémy lehčího charakteru (vyrušování, absence domácích úkolů, pozdní příchody do školy) •nutnost odhalení a řešení • •Environmentální výchova •vedení k co nejšetrnějšímu chování k přírodě a jednání ve smyslu nutnosti nepoškozovat přírodu •nevhodná medializace ekologické a environmentální problematiky Literatura •CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. •HORKÁ, H. Výchova k 21. století. Brno: Paido, 2000. •JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. •KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. •POSPÍŠIL, R. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno : MU Brno, 2009. http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/index.html •PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. •SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007. •