Ciele, otázky, hypotézy Nevhodné výzkumné otázky •„Mají chlapci lepší vědomosti z matematiky v porovnání s dívkami?“ •„Která z vyučovacích metod je pro výuku anglického jazyka nejlepší“ Příklady otázek •Deskriptivní: „Jaké jsou postoje žáků k vyučovacímu předmětu biologie?“ •Vztahové: „Jaký je rozdíl v postojích k biologii s ohledem na gender respondentů?“ •„Jaký je vztah mezi vědomostmi a postoji respondentů k biologii?“ •Kauzální: „Jaká je účinnost implementace ICT na postoje žáků k biologii v porovnání se třídami, kde ICT nebylo aplikované?“ Úlohy hypotéz (vybrané) 1.Formulace 2.Nemůže se dokázat, jenom potvrdit (zamítnout) 3.Falešná hypotéza – nemůže se ani potvrdit ani zamítnout 4.Cyklický charakter Vyjádření hypotéz •Žiaci z vidieckeho prostredia majú pozitívnejšie postoje k biológii ako žiaci z mestského prostredia • •Medzi prospechom žiakov z biológie a ich postojmi k biológii je pozitívny vzťah • •Ak učiteľ zvýši používanie IKT v hodinách biológie, tak budú mať žiaci k biológii pozitívnejší postoj • Výrok vs. hypotéza •Výrok: Žiaci majú pozitívne postoje k biológii. •Hypotéza: Dievčatá majú pozitívnejšie postoje k biológii ako chlapci. • •Další chyba – hypotéza se nepotvrzuje částečně