PORADENSTVÍ- OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky PORADENSTVÍ Systém poskytování poradenských služeb  Poradenské služby ve školách 1. Výchovný poradce 2. Školní metodik prevence 3. Školní psycholog 4. Školní speciální pedagog  Školská poradenská zařízení 1. Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) 2. Speciálně pedagogické centrum (SPC) 3. Střediska výchovné péče (SVP) Národní ústav pro vzdělávání • Od 1.7.2011; IPPP + VÚP + NUOV • Vzdělávání všeobecné, odborné, umělecké a jazykové • Poradenství pedagogicko-psychologické, výchovné a kariérové • Další vzdělávání pedagogických pracovníků I. PORADENŠTÍ PRACOVNÍCI VE ŠKOLÁCH  školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění zákona č. 472/2011 Sb.  vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. VÝCHOVNÝ PORADCE  Činnosti: příloha č. 3 k vyhl. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb.  Většinou pedagogové, na všech školách 1. Poradenské činnosti:  Kariérové poradenství  Vyhledávání a orientační posuzování žáků, kteří vyžadují zvláštní pozornost  Zajišťování/zprostředkování spec.ped.dgn.  Příprava podmínek pro integraci žáků postižením ve škole  Zajišťování spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními 2. Metodické a koordinační činnosti  Předávání informací, metodická podpora, zprostředkování nových metod, … ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE  Koordinace aktivit v oblasti prevence sociálně patologických jevů  vytváří strategii prevence zneužívání návykových látek→minimální preventivní program školy  vyhledávání a orientační vyšetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování PORADENSTVÍ- OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky  standardní činnosti: příloha č. 3 k vyhl. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. (metodické a koordinační, poradenské, informační) ŠKOLNÍ PSYCHOLOG  Standardní činnosti: příloha č. 3 k vyhl. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. 1. Diagnostika a depistáž o Spolupráce při zápisu do 1.třídy o Diagnostika výukových a výchovných problémů (depistáž SPU) o Depistáž a diagnostika nadaných dětí 2. Konzultační, poradenské a intervenční práce o Péče o integrované žáky (sestavování IVP) o Prevence školního neúspěchu o Kariérové poradenství o Krizová intervence o Problematika sociálního klima třídy/školy 3. Metodická práce a vzdělávací činnosti ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG  Standardní činnosti: příloha č. 3 k vyhl. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. 1. Depistáž o Vyhledávání žáků se spec.vzd.potřebami a jejich zařazení do spec.ped.péče 2. Diagnostické a intervenční činnosti  Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáků  Stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy i mimo ni, vytyčení hlavních obtíží  Realizace intervenčních aktivit  Úprava prostředí školy  Realizace speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukačních činností  Kariérové poradenství  Vytváření IVP s třídním učitelem 3. Metodické a koordinační přípravy II.ŠKOLSKÁ PORADENSKÁ ZAŘÍZENÍ Pedagogicko-psychologická poradna (PPP)  Upravuje školský zákon č. 561/2014 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb.  Pracovníci: speciální pedagog, psycholog, sociální pracovník  zjišťuje pedagogicko – psychologickou připravenost na povinnou školní docházku  návrh podpůrných a vyrovnávacích opatření  SPU, PCH (prevence rizikového chování) PORADENSTVÍ- OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky  podklady pro integraci  preventivní programy  doporučení k IVP  spolupráce se školou (metodik prevence), s rodinou, s SVP Speciálně pedagogické centrum (SPC)  Upravuje školský zákon č. 561/2014 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb.  Pro žáky se zdravotním postižením (vždy dle typu postižení)  Standardní činnosti: o Aktivní depistáž o Komplexní diagnostika o Přímá práce s žákem o Dohled nad postupem výchovně-vzdělávacího procesu o Kariérové poradenství o Tvorba IVP  Speciální činnosti: o Odvíjí se od zaměření jednotlivých center o Logopedická péče (NKS) o Nácvik prostorové orientace (ZP) o Augmentativní kom. Systémy (SP) o Nácvik čtení, psaní, i na počítači (TP) o Rozvoj hrubé, jemné motoriky, senzomotorika (MP) o Volba vhodného vzdělávacího programu a kompenzačních pomůcek Středisko výchovné péče (SVP)  Upravuje zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o znění dalších zákonů (novela 333/2012 Sb.)  Vyhláška 458/2005 Sb. , kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče  Jednou z forem sociálně výchovné pomoci dětem, mladistvým, rodinám  Klienti: porucha chování, ještě nenastal důvod k nařízení ÚV či uložení OV)  školní, rodinné, psychické problémy, zneužívání návykových látek, gamblerství, projevu asociality  Režimy: ambulantní, celodenní, internátní Služby: a) diagnostické b) preventivně výchovné c) poradenské Zdroje: PORADENSTVÍ- OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky  Vyhláška č. 72/2005 Sb. O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. MŠMT, 9. 2. 2005.  PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010, 3., přepracované a rozšířené vyd. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0.  ZÁKON č. 561/2004 Sb. Ze dne 24. Září o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění