VYUČOVÁNÍ A UČENÍ •A/ •a/ cíle výuky •b/ klíčové kompetence •c/ výukové strategie učitele •d/ učební strategie žáka •e/ kritéria hodnocení •f/ reflexe výuky • • •B/ •a/průběh výuky •b/ učební styl učitele •c/ výukové metody •d/ formy vyučování •e/ individuální přístup k žákovi •Fú příznivé prostředí třídy • Příprava učitele na vyučování kompetence učitele 1. Didaktické - sleduje vývoj a způsoby uplatňování oborů v praxi - oborové znalosti přetváří ve vzdělávací cíle -ke vzdělávacím cílům vybírá a strukturuje vzdělávací obsah - 2. Metodické - vybírá metody, postupy vzhledem ke zvoleným vzděl. cílům - používá metody, které motivují k učení a přispívají k osobnostnímu rozvoji a aktivnímu zapojení žáka do výuky 3. Diagnostické evaluační - zjišťuje vzdělávací potřeby žáků, jejich individuální pokrok - stanovuje kritéria, pravidla a způsoby hodnocení žáků - reflektuje úspěšnost vyučování a učení žáků 4. Komunikační organizační - řídí a koordinuje činnosti skupin žáků i jednotlivců - formuluje jeho pravidla a vede žáky k jejich dodržování - řeší konflikty REFLEXE REALIZACE PŘÍPRAVA PLÁNOVÁNÍ VÝUKY TÉMA CÍL STRATEGIE VYUČOVACÍ PROCES -motivace -seznámení s učivem -upevňování učiva -opakování -aplikace, využití METODY KRITÉRIA PRO HODNOCENÍ ZKOUŠENÍ HODNOCENÍ POZNÁMKY -kázeň ve výuce PŘÍPRAVA předmět, ročník, datum D obohacování ostatními vlivy uvnitř a vně životního prostředí C citlivost zdrojů a objevování životního prostředí B uvolnění a ovládnutí osobních zdrojů A objevení vnitřních zdrojů 1.pozornost 2. smysly 3. obrazotvornost 4. fyzické já 5. řeč 6. city 7. intelekt REALIZACE poznání žákovy osobnosti KOGNITIVNÍ STYL STYL UČENÍ STRATEGIE UČENÍ METODY TECHNIKY UČENÍ VZTAH NAŠEHO VROZENÉHO ZPŮSOBU POZNÁVÁNÍ /KOGNITIVNÍHO STYLU/ K UČENÍ REALIZACE zapamatovat aplikovat porozumět tvořit hodnotit analyzovat Bloomova taxonomie kognitivních cílů REALIZACE MĚSTO DOPRAVA UBYTOVÁNÍ vlaková lodní státní osobní lokální mezinárodní POJEM POJMOVÁ MAPA kategorie věcí, myšlenek společné podstatné vlastnosti konkrétní abstraktní myšlenkový proces REALIZACE dosažení cíle procesu učení vědomosti dovednosti postoje hodnoty motivace expozice hodnocení fixace aplikace REFLEXE JAKÉ POŽADAVKY VYPLÝVAJÍ NA UČITELE Jak se změnil žák Nové požadavky na žáka Jak se změnil vztah s rodiči Jak se změnily vztahy s kolegy V čem se změnila moje práce Literatura: •Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. •Janík, T.,Maňák, J.,Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. •Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. •