HŘÍDELE, LOŽISKA, SPOJKY ÒPodle funkce a použití jsou hřídele: Ò- nosné, které jsou uloženy nepohyblivě v rámu stroje (nepřenáší kroutící moment). Ò- hybné, které jsou vždy otočné a slouží k přenosu otáčivého pohybu (přenáší kroutící moment). Ò Ò Ò Ò Ò Ò ÒPři návrhu hřídele je třeba přihlížet k normalizaci (pera, ložiska,..) skenovat0036.jpg ÒU nosných hřídelů jsou konce Òpevně ukotveny, nedochází k Òotáčení hřídele – viz. např. kladka. Ò ÒU náprav se uvažuje hřídel jako Ònosník s převislými konci. Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò skenovat0032.jpg ÒPři výpočtu se bere hřídel jako nosník na dvou podporách. ÒNosný hřídel je namáhán na ohyb a otlačení. Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò skenovat0033.jpg skenovat0034.jpg ÒZákladní případy jednoduchých namáhání. Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò skenovat0031.jpg ÒHybné hřídele mohou být namáhány na krut a ohyb. Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò skenovat0035.jpg ÒOtočné uložení je takové sestavení strojních částí, které umožňuje vymezit jejich vzájemnou polohu a zajistit jejich vzájemný otáčivý pohyb. ÒPodle schopnosti zachycovat síly mohou být uložení: Ò- radiální Ò- axiální. ÒNejběžnějším způsobem uložení ve strojích a zařízeních bývá uložení s ložiskem. ÒUložení může být: Ò- valivé (s valivými ložisky) Ò- kluzné (s kluznými ložisky). Ò Ò Ò Ò Ò ÒÚčel mazání: Ò- snížení tření a opotřebení Ò- snížení hlučnosti Ò- zvýšení korozivzdornosti Ò ÒDruhy maziv: Ò- tuhá maziva (grafit) Ò- plastická maziva (vazelína, molyka) ÒOba výše uvedené druhy maziv vhodné pro mazání obtížně dostupných míst. Ò- kapalná maziva (minerální oleje) Ò Ò Ò Ò Ò ÒZákladní charakteristikou olejů kinematická a dynamická viskozita. Platí, že viskozita klesá s rostoucí teplotou a roste s tlakem. Ò ÒSoučástí maziv mohou být aditiva (přísady) ke zlepšení: Ò- odolnosti proti stárnutí (oxidaci) Ò- odolnosti proti otěru Ò- zlepšení antikorozních vlastností Ò ÒK distribuci maziva se využívá mazacích soustav (průchozí nebo oběhové). Ò Ò Ò ÒOtočné uložení je zajištěno valivým třením pomocí valivých tělísek, která mají tvar koule, soudečku, kužele nebo jehly. Tyto valivá tělíska jsou součástí valivého ložiska. ÒRadiální ložiska Ò- kuličková, válečková, jehlová Ò Ò Ò Ò Ò ÒLožiska - jednořadá, víceřadá. Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò ÒAxiální ložiska Ò- kuličková soudečková Ò Ò Ò Ò Ò Ò ÒMateriál ložisek - ocel tř. 14, Cr-oceli. Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò ÒTypická provedení Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò skenovat0037.jpg ÒUžitné vlastnosti : Ò- zachycování radiálních a axiálních sil, podle druhu ložiska Ò- nejsou vhodná pro zachycování rázů Ò- vysoká účinnost ložiska Ò- jednoduchá výměna Ò- malé nároky na údržbu (mazání) Ò- výroba uložení: nároky na přesnost Ò- ložiska normalizována Ò ÒPoužití ložisek: stroje a zařízení, dopravní technika. Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò ÒKluzné uložení využívá vrstvy maziva (případně suchého tření) mezi kluznými plochami při jejich vzájemném pohybu. ÒPro kluzné otočné kluzné uložení se používají kluzná ložiska. ÒNormalizovaná pouzdra a pánve: Ò- kovová pouzdra Ò- bimetalická pouzdra Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò skenovat0038.jpg ÒKluzná ložiska je třeba mazat. ÒTypické provedení kluzného uložení s dělenou pánví. Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò skenovat0039.jpg ÒLožiskové materiály: Ò- slitiny Pb-Sn (kompozice) Ò- slitiny Cu a Sn, Pb (bronzi) Ò- slitiny Al Ò- ocel, litina, kovy zhotovené práškovou metalurgií Ò- plasty Ò ÒVlastnosti ložiskových materiálů: Ò= odolnost proti zadírání Ò= únavová pevnost Ò= otěruvzdornost, tvrdost, korozivzdornost Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò ÒUžitné vlastnosti: Ò- vhodné k zachycování radiálních i axiálních sil Ò- vhodné i pro dynamické (rázové) zatěžování Ò- klidný a tichý chod Ò- dobré rozložení sil (široké pánve) Ò- jednoduchá demontáž Ò- vyšší nároky na kvalitu mazání (čistotu oleje) Ò- vyšší náklady na provoz a údržbu Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò ÒUžitné vlastnosti: Ò- vhodné k zachycování radiálních i axiálních sil Ò- vhodné i pro dynamické (rázové) zatěžování Ò- klidný a tichý chod Ò- dobré rozložení sil (široké pánve) Ò- jednoduchá demontáž Ò- vyšší nároky na kvalitu mazání (čistotu oleje) Ò- vyšší náklady na provoz a údržbu Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò ÒHřídelové spojky jsou strojní součásti, jejichž funkcí je umožnit přenos kroutícího momentu z hnací hřídele na hřídel hnanou. Ò ÒPodle principu a přenosu Mk se spojky dělí na: Ò1) Mechanické spojky – pevné (např. kotoučové), pružné, ovládané hydraulicky, pneumaticky (zubové, třecí, ..). Ò2) Hydraulické spojky – s hydraulickým řízením. Ò3) Elektrické spojky – synchronní nebo asynchronní. Ò4) Magnetické spojky. Ò ÒSpojky pojistné – zvláštní varianty předchozích spojek, schopné přerušit Mk při překročení povolené hodnoty. Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò ÒSpojka trubková s kolíky – konstrukčně jednoduchá pevná spojka. Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò skenovat0040.jpg ÒKotoučová spojka –jednoduchá spojka tvořená přírubami (obr. vlevo), varianta pružné kotoučové spojky (obr. vpravo). Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò skenovat0042.jpg ÒPojistné spojky: Ò- s rozrušitelnými prvky Ò- vysmekávací Ò- prokluzovací Ò ÒSpojka s rozrušitelnými prvky Ò- funkce na principu střižného kolíku (pera) ÒPřekročením Mk dojde k přestřižení Òkolíku. K novému sepnutí je třeba Òkolík nahradit! Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò skenovat0043.jpg ÒSpojky volnoběžné – na principu třecích prvků umožňujících přenos kroutícího momentu pouze v jednom smyslu otáčení. Ò ÒSpojky v nejrůznějších strojích, automobilech a motocyklech (lamelová spojka), Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò ÒLiteratura: Ò[1] Stejskal, V. a kol. Mechanika 1. ČVUT, 1998, 163 s. Ò[2] Hosnedl, S., Krátký, J. Příručka strojního inženýra 1, Computer press, 1999, 313 s. Ò[3] Zelený, J. Stavba strojů, Cpress, 2007, 2. vydání, 157 s. Ò[4] Kletečka, J., Fořt P. Technické kreslení, 2007, 2. vydání, 252 s.