Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole Výchovný poradce v systému poradenských služeb ZŠ Rosice nPostavení výchovného poradce vyplývá z organizačního řádu školy nČinnost výchovného poradce je dána náplní práce nNáplň práce vyplývá z platné legislativy a z potřeb školy nHlavní oblasti činnosti jsou zakotveny ve statutu školního poradenského pracoviště (statut ŠPP) nKonkrétní činnosti výchovného poradce jsou na každý školní rok v plánu práce školního poradenského pracoviště, tento plán popisuje činnosti všech členů v jednotlivých oblastech, přílohou plánu je minimální preventivní program (plán práce ŠPP) nVýchovný poradce píše na konci každého školního roku závěrečnou zprávu o činnosti školního poradenského pracoviště, ta se stává součástí závěrečné zprávy o činnosti školy (závěrečná zpráva ŠPP) Organizační diagram Organizační struktura školy nZačlení školního poradenského pracoviště do norganizační struktury školy: n nVEDENÍ ŠKOLY Ředitel školy Zástupce ředitele pro 1. stupeň Zástupce ředitele pro 2. stupeň Výchovný poradce a vedoucí ŠPP Organizační diagram ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ Výchovný poradce Školní speciální pedagog Školní speciální pedagog - logoped Školní metodik prevence Školní psycholog Výchovný poradce (žáci s SVP + nadaní) Podmínky pro práci výchovného poradce: nvedení školy má zájem o vytvoření fungujícího systému výchovného poradenství, je ochotno delegovat práva a povinnosti na VP a vytvářet mu podmínky pro jeho práci, podporovat jeho činnost (dávat důraz na plnění úkolů v této oblasti) nVP je členem vedení školy, kde informuje o činnosti v oblasti výchovného poradenství a podílí se na řešení nastalých problémových situací, některé řeší ve vlastní kompetenci n npřesně formulované požadavky ŘŠ na VP – přesně stanovená pracovní náplň VP nmateriální zabezpečení činnosti VP – samostatná pracovna, prostor pro jednání se žáky, rodiči i učiteli, počítač, tiskárna nodborná, pedagogická a osobnostní erudovanost výchovného poradce n Problémy, se kterými jsem se potýkala: nprosazování nových postupů v učitelském sboru, zajištění aby byl přístup učitelů k řešení zásadních problémů jednotný + zápisy z jednání nvysvětlovaní novinek rodičovské veřejnosti nstále větší časová náročnost práce nstále větší nároky na vedení administrativy nčasté změny v legislativě – nárůst počtu metodických pokynů, vyhlášek a nový školský zákon, časté novelizace n Základní škola Rosice Statut školního poradenského pracoviště nHlavní oblasti činnosti: 1.výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami 2.péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem 3.problémy se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence 4.kariérní poradenství – profesní orientace žáků 5.prevence a řešení závadového chování a sociálně patologických jevů 1. Oblast - výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami nzajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb → koordinace vyšetření žáků ve školských poradenských zařízeních – vydávání dotazníků, kontrola jejich vyplnění, evidence, zajištění odeslání, evidence došlých zpráv, uložení hlavních závěrů do databáze, předání kopie zprávy z vyšetření TU – souhlas poskytnutí informací o dítěti, databáze nmetodická pomoc při přípravě IVP pro integrované žáky – sledování vývoje legislativy, příprava podkladů pro tvorbu IVP – formulář a „kuchařka“ jak plán vytvořit – struktura IVP, podklady IVP, metodické materiály pro učitele nkontrola a evidence hotových IVP, vedení spisové dokumentace npodíl na projednávání IVP s rodiči nvyhodnocování efektivity – zpětná vazba od rodičů, třídních učitelů, případně učitelů jednotlivých předmětů i žáků, na základě vyhodnocení péče návrh odměn za péči o integrované žáky dotazník rodiče n n nprůběžnou péči o tyto žáky zajišťují speciální pedagog a školní psycholog nvšechny postupy a pravidla péče o žáky s SVP popisuje školní legislativa: n 1. Vnitřní předpis ZŠ Rosice k integraci a n vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími n potřebami (VP – integrace) n 2. Vnitřní předpis ZŠ Rosice ke slovnímu n hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími n potřebami (VP – slovní hodnocení) n 2. Oblast - péče o nadané žáky a žáky s neprospěchem nkoordinace vyhledávání žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a přípravy návrhů na další péči o tyto žáky → vyhodnocování podnětů od TU, závěrů pedagogických rad nstále větší pozornost je věnovaná mimořádně nadaným žákům – integrace mimořádně nadaných žáků a práce podle IVP nu žáků s neprospěchem hledání příčin – nejčastěji nechuť žáků pracovat a plnit zadané úkoly – jako velmi účinné se ukázalo společné projednání problému za přítomnosti třídního učitele, vyučujícího problémového předmětu a zákonného zástupce za přítomnosti žáka njednání má povinnost vyvolat třídní učitel na konci 1. a 3. čtvrtletí pokud je žák z nějakého předmětu hodnocen 5 nebo 4 – 5, z jednání je vždy pořízen zápis, který podepíší všichni účastníci jednání (zápis – školní neprospěch) nvýchovný poradce pouze eviduje zápisy z jednání a zasáhne pouze na žádost TU – např. pokud se současně projednává kázeňský problém npokud je příčinou jiný problém – např. rodinné problémy, špatné postavení v třídním kolektivu, nediagnostikované poruchy učení nebo chování apod. - pomáhá VP společně s třídním učitelem, případně zákonnými zástupci žáka, hledat řešení n nvšechny postupy a pravidla péče o žáky v této oblasti popisuje školní legislativa - Vnitřní předpis ZŠ Rosice k zajištění péče o žáky neprospívající a žáky mimořádně nadané (VP – neprospívající a nadaní) n