nOdevzdáno 23 dotazníků nStruktura posluchačů: n - 19 základní školy, 2 střední školy, n 2 speciální školy a zařízení n - 11 začínajících výchovných poradců n - 7 vykonávají funkci méně než 2 roky n - 5 funkci nevykonává n Vyhodnocení odevzdaných dotazníků: nOčekávání: ¨Možnosti zlepšení mé práce, IVP, práce asistentů, spolupráce s PPP, SPC ¨Řešení konkrétních situací, komunikace s rodiči, tvorba IVP ¨Udělám si pořádek v zákonech a neučím se je využívat, podklady k výuce předmětu volba povolání – nasměrování žáků 8. a 9. třídy, správné čtená zpráv z PPP, poskytnutí co nejvíce studijních materiálů ¨Nasměrování VP podle aktuálních trendů, které vycházejí z potřeb žáků, jejich rodičů a škol, vyvarování se chyb, přednáška o kariérním poradenství v co nejbližší době ¨Lepší orientace v legislativě, nové nápady, zkušenosti od kolegů, řešení problémů se žáky s poruchami chování ¨ ¨ ¨ n ¨Posílení výchovně-poradenského sebevědomí ¨Upevnění znalostí legislativy, spolupráce s ostatními VP, sdílení problémů a jejich řešení ¨Jak hledat sociálně znevýhodněné ¨Zachovat při výuce uvádění praktických příkladů řešení problémových situací ¨Orientace v pojmech, legislativě, správnost vedení dokumentace, vědět, kam se obrátit pro odbornou pomoc ¨Orientace v problematice kariérového poradenství, práce s integrovanými žáky, spolupráce s asistentem pedagoga ¨Výměna zkušeností, příklady dobré praxe ¨Zjistím, co dělám dobře a co špatně ¨Velmi důležité jsou zkušenosti od kolegů, zefektivnění funkce VP ¨Pravomoci VP, orientace v zákonech ¨ ¨Ujasnění si pozice VP ve škole, utřídění si získaných znalostí a zkušeností, získání sebedůvěry pro jednání s rodiči ¨Jak evidovat veškeré dokumenty, jak nejlépe a nejefektivněji jednat s rodiči a se žáky a zůstat klidný ve vypjatých situacích ¨Motivace do další práce ¨Jak vybudovat školní poradenské pracoviště ¨ Zvýšení časové dotace na poradenství ¨Očekávám získání zkušeností a inspirací, jak dělat práci výchovného poradce dobře ¨Očekávám praktické rady, výměnu zkušeností s kolegy z ostatních škol apod., předpokládám, že studium mi v mé práci pomůže a některé věci třeba i zjednoduší ¨ Poradenské služby poskytované školou podle vyhlášky 72/2005 Sb. – výsledky práce ve slupinách a) Prevence školní neúspěšnosti nSledování potenciálně ohrožených žáků – žáci neprospívající, žáci s problematickým postavením v třídním kolektivu, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, žáci z jiného sociokulturního prostředí, žáci s vysokou absencí, noví žáci ve škole (přistěhovaní) – zajištění souladu vzdělávacích programů, apod. nAktivity pro žáky ØIndividuální přístup a pomoc při řešení problému, který způsobuje školní neúspěch – naslouchání, společné hledání řešení problému ØPodpora motivace při řešení problému – pochvala za dílčí úspěch ØPřípadně doučování, doporučení spolupráce s institucemi mimo školu nAktivity pro učitele ØVzájemná komunikace o potenciálně ohrožených dětech a o navrhovaných a přijatých opatřeních ØPodpora spolupráce všech učitelů na řešení problému ØNabídka metodických podpůrných opatření pro práci s neúspěšným žákem ØZprostředkování diagnostiky ØSpolupráce s mateřskými školami ØSledování dětí při přestupu z 1. na 2. stupeň nAktivity pro rodiče ØVčasná vzájemná komunikace při výskytu problému ØInformovanost o pravidlech řešení některých problémů – neprospěch, neomluvená absence, apod. Ø n b) Primární prevence sociálně patologických jevů nAktivity pro žáky ØPráce se třídou, diagnostika klimatu třídního kolektivu, nastavování pravidel pro chování žáků ØRealizace preventivních programů ve spolupráci s externími institucemi ØSeznámení s volnočasovými aktivitami, zprostředkování kontaktů a nabídek středisek volného času ØJednotná pravidla pro řešení přestupků souvisejících se sociálně patologickými jevy a jejich důsledné dodržování Ø nAktivity pro učitele ØPravidelná komunikace o situaci ve třídních kolektivech ØPomoc při řešení aktuálních problémů v třídních kolektivech ØMetodická podpora třídním učitelům při přípravě aktivit na třídnické hodiny ØNabídka vzdělávání v oblasti primární prevence ØSpolupráce při jednání třídních učitelů s rodiči a žáky při řešení problémů souvisejících s touto oblastí nAktivity pro rodiče ØOsvěta – informace o nástrahách, které číhají na jejich děti, o příznacích, pokud se problém vyskytne ØNabídka pomoci při řešení problému ØZprostředkování kontaktu na instituce mimo školu n c) Kariérové poradenství nAktivity pro žáky ØDotazníková šetření ØNabídka středních škol ØExkurze na Úřad práce ØExkurze do firem a podniků – uplatnění v praxi ØTermíny a návštěvy dnů otevřených dveří ØBurzy a veletrhy středních škol ØPředmět „Volba povolání“ nAktivity pro rodiče ØInformace o organizaci podávání přihlášek na SŠ ØPomoc při odvolacím řízení ØIndividuální konzultace a volbě střední školy a budoucím povolání dítěte nAktivity pro učitele ØProstupnost informací – úzká spolupráce s třídními učiteli vycházejících žáků ØVyužití mezipředmětových vztahů – projekty představující jednotlivé profese ØVýuka předmětu „Svět práce“ – pomoc při tvorbě učebních plánů a přípravy aktivit do jednotlivých hodin n d) Odborná podpora při integraci a vzdělávání žáků se SVP nAktivity pro žáky ØVčasná diagnostika při problémech ØPříprava IVP a práce podle něj ØVyužívání speciálních pomůcek ØVyužívání speciální vyučovacích metod ve vyučování ØDoučování a individuální podpora ØPráce s asistentem pedagoga nAktivity pro učitele ØEfektivní předávání informací o žácích se SVP, závěrech vyšetření , apod. ØMetodická pomoc při tvorbě IVP a jeho realizaci ØMetodická pomoc při práci se žáky se SVP ØZprostředkování konzultací s pracovníky PPP, SPC Ø Ø nAktivity pro rodiče ØProjednání závěrů z vyšetření v PPP nebo SPC – domluva na podpůrných nebo vyrovnávacích opatřeních pro jejich děti + podílu rodičů na řešení problému ØPodíl na přípravě IVP – seznámení se základní legislativou, podání žádosti, projednání a připomínkování IVP, vyhodnocování IVP ØPoskytnutí metodické pomoci pro práci s dětmi doma – doporučení literatury, pracovních listů, organizace domácí přípravy, apod. n e) Péče o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků nAktivity pro žáky ØZajištění diagnostiky ØMožnost vypracování IVP ØNabídka nadstandardních aktivit do vyučování – speciální pracovní listy a úkoly, role asistenta učitele, pomoc méně nadaným spolužákům ØMožnost akcelerace – přeřazení do vyššího ročníku v některých nebo ve všech předmětech ØMožnost navýšení časové dotace v některém předmětu ØMotivace k zapojení do soutěží a olympiád, k reprezentaci školy ØMožnost využívání speciálních pomůcek – tablety, encyklopedie Ø nAktivity pro rodiče ØPravidelné konzultace a vyhodnocování práce žáka ØDomluva na nastavení speciálních aktivit pro žáka – prevence proti jeho přetěžování ØV případě potřeby „krocení“ přehnaných ambicí rodičů nAktivity pro učitele ØMetodická podpora a konzultace k přípravě na vyučování, náslechy v hodinách, nabídka osvědčených aktivit pro práci s nadanými žáky ØPodpora motivace učitelů k práci s těmito žáky – úzká spolupráce s vedením školy ØSpolupráce s třídními učiteli nadaných žáků – sledování klimatu třídy, začlenění nadaných žáků do třídního kolektivu n f) Průběžná a dlouhodobá péče o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi nAktivity pro žáky ØDoučování – speciální kroužky ØVe větších školách speciální třídy pro děti se SVP nebo oddělená výuka některých předmětů ØVyužívání speciálních pomůcek a výukových programů nAktivity pro rodiče ØZapojení rodičů do aktivit školy ØOsvěta pro rodiče – besedy, informace na webové stránky, články do místního tisku ØStanovení konzultačních hodin nAktivity pro učitele ØPodpora jednotného přístupu k řešení problémů ØSpolupráce s asistenty pedagoga Ø Ø g) Metodická podpora učitelům při aplikaci nových poznatků a dovedností ØZprostředkování novinek v oblasti legislativy, přístupu k řešení různých problémů – pravidelné vstupy na pracovních poradách a pedagogických radách, semináře pro učitele ØMetodická podpora pro jednotlivé oblasti v bodech a - f