P1010002.JPG P1010002.JPG Umění a dětský výtvarný projev P1010002.JPG Dětský výtvarný projev má společné kořeny s následujícími uměleckými směry Romantismus, symbolismus Kubismus (Picasso) Abstrakce (Kandinsky, Kupka, Mondrian) Surrealismus Dadaismus (Duchamp) Tradice evropského a mimoevropského ezoterismu postmoderna P1010024.JPG P1010012.JPG P1010024.JPG P1010002.JPG Zájem o dětský výtvarný projev v první polovině 20. století projevovali 1.teoretikové: a) oblastí estetiky a dějin umění b) výzkumníci - psychologové 2. výtvarní umělci 3. výtvarné skupiny P1010002.JPG A)Teoretikové z oblasti estetiky a dějin umění -Gustav Britsch a teorie o konvergenci výtvarné výchovy s duchovním pojetím výtvarné formy. Teorie výtvarného umění (Der Bildenden Kunst 1930) Východiska, analogie: -Heinrich Wölflin, Theodor Lipps, Max Vervorn –teorie vcítění se do umělecké formy, ideoplastická a fyzioplastická forma, reprodukce x intuitivní zobrazení, umělecké tvarosloví a psychologie vnímání. -Otakar Hostinský, V.V. Štech (studium umělecké tvorby)– umění ovlivňuje přímo život Pozn.:G. Britsch – profesor mnichovské akademie umění, poukazoval na to, že právě umění nám skýtá příležitost zakoušet jednotu a celistvost bytí, v jednotlivých etapách umění nejde o postup od nižšího k vyššímu, ale o ucelené stejně hodnotné spirálově řazené epochy, stejně tak je tomu i s „vývojem“ dětského umění. Mezi jeho vývojovými fázemi a uměleckými epochami existují jisté analogie. P1010002.JPG B)Výzkumníci a psychologové (empirický výzkum) (zabývali se analytickým a komparativím zkoumáním dětských prací převážně kreseb, sledovali pravidla vývoje DVP a typologii DVP, diagnostika, testy a kvantivativní přístup) Ebenezer Cooke (1885) Corrado Ricci (1887) Cyril Burt (1921) Georg Kerschensteiner (1905) František Čáda (sebeprojekce dítěte prostřednictvím symbolu) –geneze kresby Otakar Chlup – výzkum duševních projevů u dětí méně schopných (1925) R. Čermák a L. Ondrůjová P1010002.JPG Pedagogičtí experimentátoři Experimentální výtvarná pedagogika Tvůrčí didaktika, vnímání dítěte jako svébytného autora, dětský expresionismus (pedocentrismus), intuitivní metody v iniciaci dětského výtvarného projevu (20. a 30. léta 20. století). Franz Cizek – Vídeň Ladislav Švarc, Bohuslav Havránek – Dům dětství v Krnsku Bauhaus – na úrovni vyššího školství, Johannes Itten P1010002.JPG 2.Umělci spříznění s antropologickými kořeny dětské výtvarné tvorby (art brut, performel, tachismus) Vasily Kandinsky (Blaue Reiter) Paul Klee (Blaue Reiter) František Kupka- psychofyzická energie Jean Dubuffet, Gabrielle Münter (Blaue Reiter), Juan Miró, Paul Picasso, Josef Čapek, Václav Špála, Skupina CoBrA a další. P1010002.JPG František Kupka – vitální psychofyzická energie jako zdroj tvorby - - umění jako odraz kosmického mýtu - tvorba jako dialog s přírodou - analogie dynamismu organických zákonů přírodních a zákonů geneze umělecké tvorby - tvorba jako taková je symbolickým pokračováním pohybu kosmických sil -Kupka reflektoval svoji tvorbu teoreticky, -v roce 1910 přerušuje malbu a píše knihu Tvoření v umění výtvarném P1010003.JPG duchovno 50001.JPG duchovno 50001.JPG Jackson Pollock, Ohne Titel, 1943.JPG Jackson Pollock, Bez názvu, 1943 P1010002.JPG 3. Skupiny (výtvarné, spolky, školy) - Bauhaus - Cobra -INSEA - P1010002.JPG Duchovní pojetí výtvarné formy, tvorby a výtvarné pedagogiky Hlubinná psychologie (Anton Ehrenzweig) Návaznost na fenomenologii a kulturu duše Skrytá návaznost na ezoterické tendence v umění Návaznost na romantismus, symbolismus a surrealismus P1010002.JPG Dětská duše a její projev se staly tehdy staly prestiží badatelů a upoutaly i pozornost umělců. Franz Cizek prý konzultoval své pojetí spontánního výtvarného projevu např. s Gustavem Klimtem a jinými významnými umělci vídeňské secese a expresionismu. Cizkova škola zaujala také Johannese Ittena, který tehdy ve Vídni studoval (druhé desetiletí 20. stol.) a pak vyučoval a později některé Cizkovy metody uplatnil během svého působení v přípravném kurzu na výmarském Bauhausu. Jiří David P1010002.JPG Metody charakterizující intuitivní přístup ve výtvarné pedagogice -iniciace tvorby mýtem, vlastním příkladem, mimovýtvarným podnětem (hudbou, pohybem, meditací, vyprávěním, zážitkem atd.) - psychologizace vyjadřování -individuální přístup -respekt jedinečnosti a neopakovatelnosti díla -nezasahování do procesu tvorby - P1010002.JPG iniciace tvorby mýtem P1010049.JPG P1010031.JPG P1010023.JPG P1010045.JPG P1010002.JPG iniciace mimovýtvarným podnětem (hudbou, pohybem, meditací, vyprávěním, zážitkem atd.) P1010011.JPG P1010001.JPG P1010018.JPG P1010033.JPG P1010002.JPG psychologizace vyjadřování P1010029.JPG P1010031.JPG P1010014.JPG P1010028.JPG P1010002.JPG individuální přístup, respekt jedinečnosti a neopakovatelnosti díla, nezasahování do procesu tvorby P1010018.JPG