Koncepce estetické výchovy v kontextu publikací zahraničních autorů Německo, Rakousko •Návaznost na současné umění •Rozšířené vnímání, rozšířená pedagogika •Autentická a neautentická informace, smyslová a duchovní výchova •Dílna (Werkstatt) namísto klasické výuky •Environmentální výchova •Estetická racionalita •Hlubší vztah k výchově minorit •Muzejní pedagogika •Autoři zkoumající dětský výtvarný projev Estetická racionalita •Otto Gunter, profesor Erziehungswisseschaftliche Fakultät, Univesität Hamburg • •Východisko pojetí EV je Leibnizovo pojetí esteticky smyslového poznání, estetické ztotožňuje s poznáváním Leibniz – třístupňový model poznání •1. Dunkle – tmavé •2. Klare - jasné •3. Deutliche – významné •Tmavé znamená intuitivní a emocionální projevy, Jasné – znamená indentifikaci subjektivní představy o světě nalezené skrze artefakt, Významné pak znamená, že představa je uvedena do souvztažného. •Jelikož estetický poznatek vychází z temnosti emocionálního a teprve pak vede k jakési jasnosti, je závislý na ontogenezi bytí. •Estetické přichází k racionalitě přes plnost bytí. •Jde o jistý typ racionality zahrnující tajemnost, nekonečnost bytí – spíše fenomenologické pojetí než karteziánské pojetí racionality – nový typ estetické racionality Estetická zkušenost jako modus racionality •Estetická výchova není předmětem okrajovým •Estetická zkušenost je základem kognitivně orientovaného vzdělávání Smysl estetické výchovy •Rozvíjení estetických reakcí mezi žáky a učitelem, mezi hudbou, výtvarným a tanečním uměním, literárními a vědeckými texty •Produkce tvorby •Reflexe tvorby vlastní a umělecké Procesuální charakter estetických vztahů •Intersubjektivní porozumění •Rozvíjení procesů – vnímání, sbírání, dělání, mluvení, rozumění, srovnávání, hledání souvislostí •Popření teze, že kognitivní způsoby učení jsou namáhavé a estetické způsoby odlehčující • Cíl všeobecného vzdělávání •Estetika jako základ orientace ve světě •Estetická racionalita zvnějšňuje mnoho zašifrované významy, nezabývá se artikulací jednoznačného významu •Nové formy výtvarného vyjádření – objekt, instalace, performance otevírají široké „interpretační prostory“ Umění v amerických školách •Základní přísptup vyplývá z pohledu Američanů na umění – umění představuje nezastupitelný způsob lidského vyjadřování a proto je nutné je zpřístupňovat je všemi možnými způsoby •Vnímání umění je třeba se učit – je potřeba se naučit vidět Americký model programů v estetické výchově •Vliv veřejného mínění o umění – public perceptions about art •1. podpora umělecké výchovy je získávána všemi možnými způsoby – sponzorství kultury •Modelové programy – směřují do praxe •Profesionální vývoj výchovy uměním •Báze znalostí – informatika – vliv na utváření programů Strategie legitimity oboru estetická výchova •Vstup do politiky •Státní legislativa – rodiče, komunity •Ministerstva, univerzity, specialisté Profesionální vývoj amerických škol •Teachers teach as thay were taught •Post secondary education •Service education •Workshops •Theorie – history, criticism, aesthetics, •philosophy • Vývoj a databáze zahrnuje •Počet lidí zabývajících se uměleckou výchovou •Druhy umělecké výchovy poskytované ZŠ – elementary school •Záznam umělecké výchovy poskytované ZŠ •Kolik postsekundárních institucí nabízí uměl. výchovu •Kurzy pro učitele •Vysoké školy Organizace a instituce •The Rand Corporation – výzkumná organizace zahrnutá do Getty Center for Education in the Arts – nabízí mimo jiné jednoleté studium umělecké výchovy v amerických školách • • • „…art establishes the basic human truths which must serve as the touchstone of our judgment“ • • John F. Kennedy Rudolf Arnheim Visual Thinking, Bildendes Denken •Nově zavádí pojem vizuální – obrazové myšlení •Obrazové myšlení -původně magické myšlení – obraz je základem logiky života (přírodní národy), dění lze ovlivnit přáním, toto myšlení staví do nového kontextu současnosti • • Definice vizuálního myšlení •Vizuální myšlení – obrazově názorné myšlení je proces operace s obrazy, které vystupují ve formě vjemů a představ. •Arnheim pokládá vnímání za tvořivý proces a uznává rozdíly ve vnímání a myšlení jen tehdy, je-li problém postaven jako příjem a zpracování informací: tvrdí, že již vizuální percepce je vizuální myšlení. Victor Lowenfeld •Creative and Mental Growth •With W.Lambert Brittain, The MacMilan Company, 1947, New York, 1947,52,57,64,67 •The Meaning art for Education • •To ability to learn ivolves intelectual but so social, emotional, perceptual, phycical, psychological interaction of the child with his environment •Creative action - constantly with present konwledge most be provided by teacher •The ability to see, feel, smell, taste •The man (child) learns through five senses – but except for the arts the senses are ignored •the individual´s sensibilities – for spiritual life – to cooperate with the society (mental illnesses) •Education of human being´s (regardless of nationality, religion, race ect.) • The importance art for creativity •Research into creativity to teach toward creativity is to teach toward the future • Factors – of creativity process •Sensitivity •Flexibility •Originality •Redefine, reorganize •To abstract •To synthesize •To organize • • The frame of reference (in the child´s mind) needs to be extended •Extension – first principle of art education at the stage of his development The importance of creative activity in elementary education •Self expression (substance, life, masks) •Self adjustment (the expressing by child´s own means) •The singificance of self – identification throuhg art •Self – identification in teaching, selfidentification with art experience • Selfidentification through art in teaching •1. teachers subordinate to needs of the child – individual •2. teacher must be aware of child´s physical and psychological need´s Selfidentification with the art medium •1. art-medium must conform with the child´s own desire •2. art medium must become an inseparable from experience Self Appreciation •The relate of the appreciation – on the reaction of the pupil •The subject matter concrete or abstract •The means of expression - not to select the right branch, to identify with art media is better something to say about the behavior of materials and elements of design under various condition •Social adjustment – concern of art education – to effect an both - the individual society Perceptual growth •Cultivation of our senses, visual, auditory and taste experiences, tactile and pressure sensations •Perciving the space – visually and nonvisually (moving in the space) Social growth •First step in social growth is made by facing one´s own experiences •To identify not only with myself but with the needs of others •Social responsibilities and conscientiousness •Social participation • • Aesthetic growth •Our whole personality is affected by aesthetic principles •Creative products of children increase sensitivity to total integration of all experiences concerning thinking, feeling and perceving Creative growth •Man creats, animal doesn´t – to document oneself