Výtvarná lekce – IMAGINAČNÍ HODINA 1. Charakteristika účastníků: techniky vhodné pro širokou věkovou skupinu (od dětí až po dospělé). U dětí by byla témata orientována více do pohádek, na kladné a záporné postavy zatímco u dospělých by se šlo více do existencionálních témat. 2. Vnější podmínky práce (prostředí, pomůcky): Běžné artefiletické pomůcky: papír formátu A4, tužka, popřípadě pastelky 3. Sledované cíle - rozvíjet u KL tvořivost přes vytváření nových originálních představ - učit je vnímat obrazy a možnosti, které mohou či nemusí nastat - otevřená možnost projekce vzpomínek, myšlenek, přání - hledání nových řešení problémů - odkrývání vědomé i nevědomé roviny „já“ - umožnit KL zvědomit si své skryté prožitky, zaznamenat a zachytit je v čase 4. Volba strategie Imaginační hodina by měla za cíl udržet jakési kontinuum mezi relaxační technikou a následnou výrazovou hrou. První technika by cíleně aktivizovala KL a snažila se nabudit jeho pozornost, abych se mohl lépe soustředit na následující úkol, u kterého bude zapotřebí jeho aktivní účast. 5. Vstupní činnost – řízená imaginace s výkladem symbolů KL by byl vyznán k zaujmutí příjemné polohy s možností zavřít oči, následně by byl provázen příběhem, který by byl složen z různých symbolů (př. forma autotestu, výkladu pohádky). Po ukončení provázením imaginací by následovalo výtvarné zachycení symbolů (u autotestu by zobrazovali jednotlivé objekty, u pohádky by si KL mohli volit nad tím, kterou část příběhu zachytí). Navazovala by krátká rozprava a reflexe. 6. Výrazová hra – rekonstrukce příběhu Druhá část hodiny by směřovala k příběhu se skrytou symbolikou s existenčním problémem. Byl by vybrán takový příběh, který evokuje emocionálně silné téma (Př. Oskar a růžová paní – E.E.Schmitt) U příběhu by šlo o jeho dokreslení, prokreslení detailů a doplnění jeho pokračování nebo naopak KL by bylo předloženo celé jeho znění a mohl by napsat jeho jinou verzi podle sebe. 7. Prostor pro distanc – úklid pomůcek, shromáždění prací na jedno místo. 8. Reflektivní dialog Poselství příběhu, jaké jsou hlavní postavy, jak na ně působilo celé téma a jaké má vyústění příběh. Závěrem by došlo k odtajnění skrytých částí a reflexi emocí KL. 9. Dokončení, uzavření tématu Ošetření KL, aby nedošlo k otevření vnitřního konfliktu, který by zůstal nedořešen.