Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok Funkční dichotomie - -mluvenost/psanost -připravenost/nepřipravenost -monologičnost/dialogičnost -kontaktovost/nekontaktovost -explicitnost/implicitnost -modelovost (schematičnost)/nemodelovost -situační zakotvenost/nezakotvenost automatizace/aktualizace - Automatizace a aktualizace Automatisací tedy rozumíme takové užívání jazykových prostředků, a to buď isolovaných nebo vzájemně spojovaných, jaké je obvyklé pro určitý úkol vyjádření, totiž takové, že výraz sám nebudí pozornost, vyjádření po stránce formy jazykové se děje a je přijímáno jako konvenční. … Aktualisací naopak rozumíme užití jazykových prostředků takovým způsobem, že samo budí pozornost a je přijímáno jako neobvyklé, jako zbavené automatisace, disautomatizované, např. živá básnická metafora, na rozdíl od lexikalizované, která je automatisována. (Havránek, B. 1932) Jazykový standard „Standardní v určitém typu textu a/nebo jazykové formě jsou ty varianty prostředků, které v něm/ní nejsou marginální.“ (Cvrček, V. a kol. Mluvnice současné češtiny, Praha: Karolinum, 2010) Stylistika výrazových prostředků jazykových - příznakovost x nepříznakovost (neutrálnost) - prostředky stylově příznakové (zabarvené) x prostředky stylově nepříznakové (nezabarvené) - stylistická hodnota stálá x kontextová - - některé jazykové prostředky, a to i bez jejich konkrétního užití v kontextu, signalizují svou náležitost k některé z funkčních stylových sfér Stylistická diferenciace (klasifikace) slovní zásoby vychází z těchto kritérií: -příslušnost k funkčním stylovým vrstvám -příslušnost k útvarům národního jazyka (spisovnost, nespisovnost, prostředky polotvarů) národního jazyka (např. pronikání obecné češtiny do spisovné komunikace) -expresivita, popř. míra expresivity (slovo je samo o sobě expresivní; slovo se expresívní stane v přeneseném významu: letět na hodinu) -sociální omezení při užití slova v komunikaci (slang, profesionalismy, argot) -vztah k normě současného spisovného jazyka (umístění na jazykové ose) -jiné aspekty: frekvence, slovo domácí či přejaté - Styl publicistický -výrazně dynamický -základní funkce sdělná, ovlivňovací, získávací -publicistika mluvená; publicistika psaná -styl novinářský, styl žurnalistický, styl denního a periodického tisku (specifické podmínky na přípravu textů) -základní slohové útvary (žánry): zpráva, interview, glosa, komuniké, komentář, fejeton, sloupek, reportáž, úvodník… Stylová vrstva publicistická -daleko více než u jiných stylů dochází u publicistického k těsnému sepětí s dobou, se společenským děním, s politikou -vrstva spíše nehomogenní; mísení -1. zpravodajský styl; 2. analytický styl; 3. publicistický styl beletristický -používání prostředků automatizovaných (ustálené vazby, obraty, lexikální prostředky) i aktualizovaných Jazykové prostředky automatizované -slovní zásoba – publicismy -frazémy – lidová frazeologie, literární frazémy -opakující se obrazná vyjádření (lexikalizují se, mohou se stávat klišé) -zobecnění sdělení -některé typy nepravých vedlejších vět Jazykové prostředky aktualizované -frazémy, přísloví, rčení modifikovaná dle kontextu -nově utvořená obrazná pojmenování -pronikání výrazů typických pro jinou stylovou oblast -vyjádření emocionální, expresivní -vsuvky (parenteze) -nepravé věty vedlejší -pronikání jazykových prostředků z jiných útvarů a poloútvarů národního jazyka Titulky, podtitulky, mezititulky -osobité, tvůrčí -složí k orientaci -titulky statické x dynamické; konkrétní x neurčité - - -Titulky obsahující resumé následujícího textu (Letošní obilí vykazuje špatné parametry.; Krajem se hnalo tornádo s podtitulkem V Opatovicích odnášel vzdušný vír střechy a vzduchem létalo bláto, v Brně byly zatopené sklepy.) -tzv. teorie rozšířené pyramidy – v úvodu nejdůležitější informace, které se potom rozšiřují a doplňují X -titulky, které chtějí podat informace jen částečné, které by měly svou nedopovězeností přimět čtenáře k přečtení celého příspěvku (Pomocník na cesty.; Odpověď na kritiku.) Titulky Dynamit balkánské oblasti (titulek). Balkán je podoben sudu s výbušninou. Ten ale nemá jen jednu roznětku (podtitulek) Ligová ruleta se začíná znovu roztáčet Britský tisk spekuluje: Rowlingová píše detektivku Vláda: kontroly jsou legální Kapři: dobře placená brigáda Lékaři se zpovídají z obchodu s lidskou kůží x Lékaři kšeftovali s lidskými tkáněmi Postižený chlapec dostal část odškodného x Filip má pět miliónů! Zvýraznění prvního odstavce - -u některých zpravodajských či publicistických textů je charakteristické zvýraznění prvního odstavce (zvýraznění zamýšlené už při koncipování textu, ať už autorské, nebo redakční) -může se jednat o úvod či stručné shrnutí - - Mluvená publicistika -jak vysoce oficiální, tak bezprostřední a méně, „vázané“ -rozhlasová, televizní zpravodajství, komentáře, diskuze, besedy -přesahy do stylu řečnického i prostěsdělovacího -častá aktualizace prostředky nespisovnými (cédéčko, poslechovka), prostředky slangovými a profesními (eseróčko, rozhlasák, mančaft) -automatizace mluveného jazyka, např. užívání frazémů (A to byla hezká tečka za naším tématem.) a klišé (školství je školství; Poslanci hlasovali tak, jak hlasovali.; fráze „je to o tom“: Dnešní hokej byl o hokeji.) -parazitní slova, parazitní částice (no tak, takže, nicméně, prostě) - Pronikání hovorových, neformálních jazykových prostředků Majitelé lámou rukama nad ušlým ziskem. Úřady si chtějí posvítit na tzv. domácí hospody Vrchní soud dnes v odvolacím řízení pořádně přitvrdil. Polské politiky nadzvedl ze židle návrh zákona… Styl reklamy a inzerce -často podpořeno grafickou a neverbální složkou -základní funkce: přesvědčit adresáty, ovlivnit jejich rozhodování, případně manipulovat adresátem -snaha oslovit široký okruh adresátů, snaha o zapamatovatelnost, výstižnost -cílům reklamy je podřízen styl Do neznáma cesta je jako bez mámy dětství. Bílý Gamrinus – vitalita z Plzně. Obrazná pojmenování, stylistické figury. V únoru vyšší výplata a moře výhod. Nenechte si opět uplavat … vyšší výplatu. Ponořte se do toho a úlovek je váš. Nevíte si rady s vánočním dárkem? Věnujte předplatné deníku. Vyhrajte Vánoce s čokoládovou hvězdou. Nečekejte, až se Vás jaro zeptá! Kdo šetří, má … vše na co si vzpomene. Reklama spořitelny. Nejen čistota, ale lépe vypadající čistota! S Teslou mě baví svět. Nevaž se, odvaž se! Přijďte sami nebo s paní, vyberte si zdravé spaní! Nejnižší ceny, největší výběr, nejlepší servis. Inzerát - krátký útvar zpravodajského typu, funkce sdělná, ale i získávací a ovlivňovací - jazykově strohý, heslovitý; zkratky Gars. DB Líšeň, Jírová, příz., bez balk., kuch. linka, sed. vana, v atrak. prostř., výhl. na Brno, volný ihned. Cena …