Pedagogická diagnostika PS 2014 Doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. Obsahové vymezení Seminář Rozsah Samostudium a domácí příprava Úkoly k předmětu a zkoušce Uvedení do předmětu, motivace Požadavky k ukončení předmětu, Teoretická východiska – základní pojmy – definování PD Prekoncepty studentů – ped.diagnostika Požadavky k výuce a ukončení předmětu Seznam literatury Ukázka materiálů v ISu Definice PD Historie PD, přístupy PD 2 17.9. 22.9. Zadat prostudovat literaturu + historii; DÚ vyhledat ve svém portfoliu všechny nástroje PD, které studenti již použili během studia. Vypracovat odpovědi na PL k základním pojmům PD. Teoretická východiska předmětu Cíle Typy pedagogické diagnostiky Diagnostický proces - fáze Chyby v diagnostickém procesu 2 24.9. 29.9. DÚ: a) prostudovat tematiku typů inteligence a stylů učení + připravit si otázky pro rozhovor ke stylům učení žáka. Diagnostický rozhovor Druhy, zásady, otázky, vedení rozhovoru a příprava na rozhovor s žákem 2 1.10. 6.10. DÚ: a) připravit si rozhovor ke stylům učení a preferovanému typu inteligence. Cíl: porozumět tomu, jak se žák učí. b)Vyhledat ve svém portfóliu nějaký pozorovací arch, systém, + své zápisky z nestrukturovaného pozorování z asistentských praxí. Rozhovor s žákem, vyhodnocení. Návrh opatření ke strategiím výuky a IVP. Pozorování Metoda, postup, druhy, Pozorovací systémy, nástroje; ukázky pozorování z DÚ a jejich analýza 2 8.10. 13.10. DÚ: zhotovení pozorovacího nástroje: vytvořte záznam pro strukturované pozorování vybraných jevů ve třídě – vytvoření vlastního pozorovacího záznamového archu. Jeho vyhodnocení a reflexe. Předložení pozorovacího nástroje, jeho vyhodnocení a reflexe v seminární práci u zkoušky. Dotazník, škály Analýza dotazníků z DÚ Tvorba dotazníku ve skupině 2 15.10. 22.10. DÚ: Vytvoření vlastního dotazníku k diagnostice či převzetí již hotového nástroje Dotazník, jeho vyhodnocení a reflexe v sem. práci. Praxe - Pozorování, rozhovor, dotazník: splnění prvních tří úkolů SP a) Praktická zkušenost s již probranými diagnostickými metodami 2 22.10. 27.10. samostudium DÚ: předložení prvních tří úkolů sem. práce na následujícím semináři. Diagnostika procesu a vzdělávacích výsledků, hodnocení a sebehodnocení; ústní a písemná Typy, formy hodnocení, průběh, výsledek, funkce hodnocení 2 3.11. 5.11. DÚ: nastudovat z publikace Kratochvílová: Systém hodnocení a sebehodnocení žáků typy, formy, průběh, výsledek, funkce hodnocení Analýza způsobu hodnocení v dané třídě (pozorovací arch) Kritéria a indikátory k jednomu výstupu nebo kompetenci Portfolio - analýza Diagnostika procesu a vzdělávacích výsledků, hodnocení a sebehodnocení; ústní a písemná zkouška Kritéria, indikátory, kombinované hodnocení, pilíře komplexního hodnocení Slovní hodnocení 4 10.11. 12.11. DÚ: vytvořit kritéria a indikátory ke klíčové kompetenci nebo jednomu výstupu. DÚ: prohlédnout si ve třídě portfolio, analýza práce učitele a žáka s portfoliem. Portfolio a jeho diagnostická hodnota Portfolio v praxi uč. 1. stupně ZŠ: Druhy, tvorba, vyhodnocení portfólia, jeho diagnostická hodnota. 2 24.11. 26.11. DÚ: Zpracování analýzy práce učitele s portfoliem DÚ: Nastudovat si položky didaktického testu. Zpracování analýzy práce učitele s portfoliem Didaktický test Konstrukce testu a jeho prezentace, příprava testu pro daný ročník 2 1.12. 3.12. DÚ: příprava vlastního didaktického testu Konstrukce testu a jeho vyhodnocení Diagnostika školní zralosti + spolupráce s PPP a SPC Školní zralost – vymezení, diagnostika, legislativa Funkce OPPP a SPC a spolupráce, Ukázky podkladů pro IVP 2 8.12. 10.12. DÚ: a) připravit si rozhovor ke stylům učení a preferovanému typu inteligence. Cíl: porozumět tomu, jak se žák učí. b) Prostudovat IVP Rozhovor s žákem, vyhodnocení. Návrh opatření ke strategiím výuky a IVP.