Dejme dětem prostor ke hraní Eva Nováková •předpokladem je ponechat volbu vlastního námětu, cíle i prostředků, tj. zachovat volnou hru •podstatná je schopnost dospělého pozorovat a vnímat spontánní činnosti dětí •dítě potřebuje „přiměřenou“ pomoc a podporu dospělého • •volná hra může být využita k rozvoji předmatematických představ •sledovat věci, které děti zajímají, motivují a vhodně na ně navázat (např. upravit podmínky…) • • volná hra-činnosti, kde si dítě volí •námět, chce něco prozkoumat, zkoušet, ověřovat, vytvářet •hračky, předměty •místo ke hře, jeho úpravu, ztvárnění Evidence údajů ze života a okolí dítěte, jejich třídění podle daného kritéria. •Dítě jmenuje různé aktivity a zaznamenává je (symbol kolečka, čárky). •Není zřejmá reprezentace typických vlastností. „Co jsme dělali minulý týden?“ D: Jeli jsme autem. A: To udělám velký kolo, protože jsme jeli víc a dál. •snaha o postihnutí významných znaků skutečnosti • • D: Hladily jsme klokana. A: To ne, ale hladili jsme Maxe. •snaha upravit informaci tak, aby byla zcela korektní a „zařaditelná“ •aktivita hlazení klokana asociuje hlazení psa •A: Klokana jsme nehladili. Máš další čárku. • • • D: Pekli jsme dort. A: Jasný. Dám velikánský kolo. Ještě dort nazdobím. •vyjádření podstatných vlastností objektů (velký, narozeninový-nazdobený) • • D: Stavěli jsme sněhuláka. A: To jo. Já toho sněhuláka namaluju. Trochu ho naparádím. D: Letěli jsme letadlem. A: Ne, to jsme nedělali. Zaznamenávání docházky • učitelka třídí skupinu přítomných dětí (SV, L) • dítě přijímá téma a částečně i způsob záznamu –námětová hra Manipulativní činnosti - MagFormers •vytváří řady – dílky stejného nebo různého tvaru nebo barvy (rytmizace) • C:\Users\Michal Novák\Documents\Fotky\od_7-2012_dále_vše\únor_2014\P1330314.JPG • tvoří rovinné obrazce (užití osové či středové souměrnosti) C:\Users\Michal Novák\Documents\Fotky\od_7-2012_dále_vše\únor_2014\P1330319.JPG • „vyplňuje část roviny“ C:\Users\Michal Novák\Documents\Fotky\od_7-2012_dále_vše\únor_2014\P1330322.JPG • vytváří „modely těles“ •od druhého dílku opouští prostředí roviny •vytváří síť tělesa a poté ji „zvedne“ • C:\Users\Michal Novák\Documents\Fotky\od_7-2012_dále_vše\únor_2014\P1330349.JPG C:\Users\Michal Novák\Documents\Fotky\od_7-2012_dále_vše\únor_2014\P1330350.JPG • • • • Děkuji za pozornost.