Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti fyzikální a chemická část Josef Trna, Eva Trnová PdF MU©2013 Warming Vzdělávací a výchovné cíle •Postoje •Dovednosti •Vědomosti • •Plnění klíčových kompetencí RVP ZV •Plnění očekávaných výstupů RVP ZV Klíčové kompetence RVP ZV •kompetence k učení •kompetence k řešení problémů •kompetence komunikativní •kompetence sociální a personální •kompetence občanské •kompetence pracovní 5 Vzdělávací oblasti •Vzdělávací obsah základního vzdělávání je v RVP ZV orientačně rozdělen do devíti vzdělávacích oblastí. Jednotlivé vzdělávací oblasti jsou tvořeny jedním vzdělávacím oborem nebo více obsahově blízkými vzdělávacími obory: •Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk) •Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace) •Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) •Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) •Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) •Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) •Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) •Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) •Člověk a svět práce (Člověk a svět práce) 5.4 ČLOVĚK A JEHO SVĚT Cílové zaměření vzdělávací oblasti •Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k: •utváření pracovních návyků v jednoduché samostatné i týmové činnosti •orientaci ve světě informací a k časovému a místním propojování historických, zeměpisných a kulturních informací •rozšiřování slovní zásoby v osvojovaných tématech, k pojmenovávání pozorovaných skutečností a k jejich zachycení ve vlastních projevech, názorech a výtvorech •poznávání a chápání rozdílů mezi lidmi, ke kulturnímu a tolerantnímu chování a jednání na základě společně vytvořených a přijatých nebo obecně uplatňovaných pravidel soužití, k plnění povinností a společných úkolů •samostatnému a sebevědomému vystupování a jednání, k efektivní, bezproblémové a bezkonfliktní komunikaci i v méně běžných situacích, k poznávání a ovlivňování své jedinečnosti (možností a limitů) •utváření ohleduplného vztahu k přírodě i kulturním výtvorům a k hledání možností aktivního uplatnění při jejich ochraně •přirozenému vyjadřování pozitivních citů ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí •objevování a poznávání všeho, co jej zajímá, co se mu líbí a v čem by v budoucnu mohl uspět •poznávání podstaty zdraví i příčin nemocí, k upevňování preventivního chování, účelného rozhodování a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví a bezpečnosti i zdraví a bezpečnosti druhých MÍSTO, KDE ŽIJEME •Očekávané výstupy – 1. období •Žák vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě)rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost • •Očekávané výstupy – 2. období •Žák určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam LIDÉ KOLEM NÁS •Očekávané výstupy – 1. období •Žák rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům • •Očekávané výstupy – 2. období •Žák vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)rozlišuje základní rozdíly mezi jednotlivci, obhájí při konkrétních činnostech své názory, popřípadě připustí svůj omyl, dohodne se na společném postupu a řešení se spolužáky rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města) LIDÉ A ČAS •Očekávané výstupy – 1. období •Žák využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti •pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije •uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost • •Očekávané výstupy – 2. období •Žák pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy •využívá archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek •rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik •srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik •objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů ROZMANITOST PŘÍRODY •Očekávané výstupy – 1. období •Žák pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích •roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě •provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů • •Očekávané výstupy – 2. období •Žák objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka •vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období •zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí •porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy •zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat •založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ •Očekávané výstupy – 1. období •Žák uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví •dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných •chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné dítě •uplatňuje základní pravidla účastníků silničního provozu •reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech • •Očekávané výstupy – 2. období •Žák využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života •rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození •účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob •uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události •předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek •uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou •ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc •uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku Vzdělávací obsahy •Adekvátní vzdělávacím cílům •Ve Fy a Ch: • - Zkoumání vlastnosti těles (měření) • - Zkoumání vlastností látek • - Astronomie Vzdělávací technologie •Všechny metody s důrazem na pozorování a experiment •Všechny formy a důrazem na skupinovou výuku •Všechny druhy prostředků s důrazem na jednoduché pomůcky z každodenního života