Experiment v přírodovědné výuce Přednáška 2014 Experiment - pokus •Nejčastější otázky: •1)Jsou pojmy experiment a pokus synonyma? •2) Co je to pokus? •2) Co je to experiment? Experiment - pokus •Experiment (česky též vědecký pokus) je soubor jednání a pozorování, jehož účelem je ověřit (verifikovat) nebo vyvrátit (falzifikovat) hypotézu nebo poznatek, které něco tvrdí o příčinných vztazích určitých fenoménů. Pokus je hlavní nástroj empirického rozšiřování vědeckého poznání. • •Školní experiment je činnost žáků nebo učitele, při které je aktivně a relativně samostatně poznávána studovaná skutečnost prostřednictvím ovlivňování podmínek a následného vyhodnocení průběhu nebo výsledku.[ Je využíván při realizaci badatelsky orientované výuky • Experiment - pokus •Naše pojetí - synonyma ALE! •Přednost má experiment •Pokus – vžité použití i v jiných souvislostech: - - - pokus o podvod •- sport – nový pokus… Základní rozlišení •Jiné cíle: •Vědecký experiment – cíl objevení •nových zákonitostí •Školní experiment – vzdělávací proces – výstup •- objasnění a zdůraznění důležitých vlastností jevu; -předvést složitý přírodní děj ve školních podmínkách - zjednodušení jevu výrazně ulehčuje osvojení učiva; -motivace Klasifikace experimentů: •Podle zaměření -Demonstrační -Žákovský • Podle provedení •- Reálné (pravé pokusy) - Myšlenkové • Podle logické povahy •- Kvalitativní •- Kvantitativní • Podle didaktické funkce •- Heuristické (objevitelské) - Ověřovací (verifikační) •- Motivující - Ilustrační (expoziční) •- Uvádějící přírodovědný problém - Aplikační (použitelné v praxi) •- Historické - Opakující a prohlubující (fixační) •- Kontrolní (diagnostické) Zásady •Vědecký experiment - plánovitý, opakovatelný a tím i ověřitelný. •Školní experiment – jiné zásady – souvisí s cílem • Zásady školního experimentování • Zásady školního experimentování •Vědecká správnost •Transparentnost •Názornost •Přiměřenost •Bezpečnost •Estetičnost •Efektivita • Fáze realizace •Přípravná •Realizační •Hodnotící Přípravná fáze •Cíl – proč jej dělá – výstup •Myšlenková příprava - určení podstaty pokusu •– vědeckost – zda je to opravdu správně •-určení způsobu realizace chemického pokusu -určení způsobu začlenění do výuky - zda mají žáci potřebné vědomosti a dovednosti – návyky… •Materiální příprava – pomůcky + pokyny - vhodné vše nachystat s předstihem. Realizační fáze •Cíl •Organizace práce - návody •Transparentnost – sledovaný jev •Přiměřenost – čas, vědomosti •Efektivita •Aktivizace žáků při demonstračním pokusu Hodnotící fáze •Hodnotící fáze začíná ukončením pokusu – zjistil žák to, co jsme očekávali? •Žák by měl udělat závěr toho, co viděl a spojit s informacemi, které slyšel. •Možnost diskuse Žákovský versus demonstrační •Podle PISA převažují ve výuce demonstrační pokusy. •Více pozornosti je však věnováno žákovským pokusům. •Důvod – aktivita žáka - aktivní konstrukce poznání. •Je však žák při každém ŽP aktivní??? •Mladší žáci – význam manipulace s předměty. •Starší žáci – smysluplná činnost. Žákovský x demonstrační pokus •Výhody Nevýhody •Hlavní VÝHODY demonstračního pokusu: -časově i finančně méně náročný; -správné provedení – podpora pro ŽP; -učitel může ovlivnit zaměření pozornosti žáků na významný děj nebo objekt, který by žáci při ŽP; opominout; -řízení pozorování a komentování - žáci si vytváří správné představy; -učitel může efektivněji než u ŽP kontrolovat, zda žáci vyvozují správné závěry ze zjištěných faktů. • •Největší NEVÝHODA DP – malá aktivita žáků •Aktivizace: •1) Ž se mohou podílet na návrhu aparatury nebo postupu při demonstračním pokusu. -Skupinová práce - každá skupina navrhne vlastní postup pro realizaci určitého pokusu. -Při diskusi jednotlivých skupin může učitel korigovat nesprávné názory a ověřit například, zda žáci znají názvy a správnou funkci jednotlivých chemických pomůcek a nádob. • • •Další zdroj informací – studijní text