Zadání seminární práce předmětu ZS1MP/ZS1MK_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1 V našem vzdělávacím systému stále přetrvává (navzdory snahám mnoha pedagogů) transmisivní přístup ve vzdělávání, kdy jsou žákům předávány již hotové závěry různých „autorit“. V dobách, kdy jediným vzdělancem široko daleko byl učitel a svět se během jedné generace příliš nezměnil, byl tento přístup dostačující. V současnosti však žijeme v „informačním světě“, kdy jsme zavaleni spoustou faktů a informací a nezbytnou dovedností pro přežití je umět se orientovat právě v informacích, vybírat ty relevantní, porovnávat je mezi sebou vyvozovat vlastní závěry. Práce s informacemi by měla obecně probíhat ve třech krocích: 1) Sběr informací, ideálně z primárních zdrojů, tedy na základě pozorování, pokusů a měření. Vždy to ovšem není možné, a proto je nutné využívání dalších zdrojů – mapy, publikace, informační letáky, webové stránky úřadů. 2) Získané informace často nemají žádnou výpovědní hodnotu a je nutné s nimi pracovat – třídit je, porovnávat mezi sebou informace z různých zdrojů apod. Takto se informace dostávají do určitého kontextu a teprve pak je možné přistoupit k jejich interpretaci. 3) Interpretace informací a vyvozování závěrů je nedílnou součástí práce s informacemi, která velmi často při práci ve škole zcela chybí. Dovednosti získávat, třídit a interpretovat informace mohou procvičovat již žáci 1. stupně, ovšem na takové úrovni, která je jim přiměřená a v prostředí, které je jim známé. Jako ideální se tedy nabízí region bydliště. Vzdělávací oblastí, která k tomu poskytuje ideální prostor je právě Člověk a jeho svět. Z tohoto důvodu bylo jako téma vaší seminární práce zvoleno právě Regionální portfolio. Materiály z Regionálního portfolia jsou však jen zdroje informací, které umožňují žákům poznávat region bydliště. Aby došlo k jejich dalšímu využití ve vzdělávání, je nutné dále s nimi pracovat. Zadání seminární práce: a) Vyberte si z každého semestru jednu součást vašeho portfolia – celkem tedy 4 různé materiály. b) Navrhněte je každému z materiálů jednu učební úlohu. Součástí úlohy by mělo být: a. CÍLOVÁ SKUPINA (konkrétní ročník), FORMA PRÁCE (hromadná samostatná, hromadná frontální, skupinová, párová) b. KOGNITIVNÍ CÍL UČEBNÍ ÚLOHY (tedy to, co na úrovni vědomostí by se žáci díky úloze měli naučit) c. DOVEDNOSTÍ CÍL UČEBNÍ ÚLOHY(kterou konkrétní dovednost si žáci při práci na úloze osvojí či procvičí) d. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY (které pomůcky jsou potřeba pro provedení úlohy) e. VLASTNÍ POPIS UČEBNÍ ÚLOHY (nezapomeňte, že součástí úlohy by měl být sběr, třídění a interpretace informací) c) Učební úlohy včetně příloh (např. pracovních listů) vytiskněte a v závěru semestru přineste ke kontrole včetně použitých materiálů z portfolia. Termíny kontroly sem. Prací budou uvedeny v ISu.