PdF MU Brno Učitelství 1. stupně ZŠ Školský management Strategie rozvoje třídy Student: Typ studia: PS Skupina: Ročník: Školní rok: Základní škola: I. Kde jsme nyní? Úkoly: 1) Mé pojetí výuky: Charakterizujte své pojetí výuky: · Jak plánujete výuku, jaké metody nejčastěji používáte, jak vnímáte kázeň, jak řešíte problémy, jak hodnotíte, jaký jste typ učitele….(opřete se o teorii pojetí výuky). Jde o Vaše zamyšlení nad ustálenými způsoby jednání, přístupy, požadavky ve výuce (bez ohledu na předmět). 2) Sebeanalýza: Proveďte analýzu svých pozitiv (silné stránky) a negativ (slabé stránky) v roli učitele (v čem jste dobrá/ý, co naopak nejde, kde jsou slabá místa). 3) Strategie seberozvoje: popište oblasti a způsoby svého plánovaného rozvoje. 4) Strategie rozvoje třídy: charakterizujte ji, uveďte rovněž počet a typy žáků se SVP. 5) Strategie rozvoje vybraného žáka: zvolte si 1-2 dva žáky se SVP, nebo nadané: popište typ jejich postižení, obtíže, projevy… Strategie rozvoje třídy 1) Strategické cíle rozvoje třídy Definujte pro třídu jako celek 2-3 cíle (vyjděte z charakteristiky třídy), které byste si mohli stanovit na období září – prosinec. 2) Realizace strategických cílů rozvoje třídy Zvolte a popište strategie, jak těchto cílů dosáhnete – u třídy jako celku. 3) Autoevaluace zvolte metody, jimiž byste vyhodnotili, zda-li jste cílů dosáhl/a či nikoliv Strategie rozvoje vybraného žáka Připravte individuální vzdělávací plán, nebo plán osobního rozvoje (pro žáky s problémy v chování) pro vybraného žáka: a) Základní charakteristika žáka: b) Formulujte strategické cíle osobního rozvoje vybraného žáka c) Období, pro něž cíle stanovíte d) Konkrétní pojmenování požadovaného stavu (co bude žák umět, dělat na konci stanoveného období) e) Strategie výuky, které budete uplatňovat: metody, organizace, pomůcky Doporučení k praxi: Na souvislé praxi: 1) Požádejte učitele o ukázku tematických plánů, prostudujte si jejich obsah. Požádejte, zda-li Vám poskytnou ke kopii třeba jednu stranu, nebo si poznamenejte jeho strukturu. 2) Vyzkoušejte si kooperativní aktivity ve výuce. 3) Optejte se, jakým způsobem přijímají učitelé a děti nového žáka do třídy. 4) Pokud vznikne nějaká problémová situace ve třídě, zaznamenejte si ji ( i její řešení).