Kvalitativní metody v geografii *HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 408 s. ISBN 978-80-262-0219-6. *BERRY, Rob (ed.). Thinking Geography. Macmillan Humanities VELS Level 6. Australia, 2006. 336 p. *Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 374 s. ISBN 9788024601397. *Gavora, P. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. 2. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007. 229 s. ISBN 9788022323178. *Strauss, A.,Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. ISBN 80-85834-60-X. *The SAGE handbook of qualitative geography. Edited by Dydia DeLyser. Los Angeles [i.e. Thousand Oaks, Calif.]: SAGE, 2010. xii, 431 s. ISBN 9781412919913. *Qualitative methodologies for geographers : issues anddebates. Edited by Melanie Limb - Claire Dwyer. London: Arnold, 2001. xv, 303 s. ISBN 0-340-74225-9. Literatura *Výzkum – proces vytváření nových poznatků. Systematická činnost, která je vedena snahou zodpovědět kladené výzkumné otázky a přispět k rozvoji daného oboru. *Metodologie – zabývá se systematizací, posuzováním a navrhováním strategií a metod výzkumu. *Analýza – rozdělení celku na komponenty a zkoumání, jak tyto komponenty fungují jako relativně samostatné prvky a jaké jsou mezi nimi vztahy. *Syntéza – složení částí do celku a popis hlavních organizačních principů, jimiž se celek řídí v závislosti na jeho částech. Pár obecných pojmů Konceptuální mapa myšlení *Předpokládá se, že lidské chování můžeme do jisté míry měřit a předvídat. Využívá náhodné výběry, experimenty, strukturovaný sběr dat pomocí testů, dotazníků nebo pozorování. *Základní kvantitativní metody: *Statistické šetření *Experiment *Oficiální statistiky *Strukturované pozorování *Obsahová analýza * * Kvantitativní metody *Negativní definice (Glaser, Corbinová 1989): jakýkoliv výzkum, jehož výsledků se nedosahuje pomocí statistických metod nebo jiných způsobů kvantifikace *Uplatnění v sociálních a humanitních vědách *Reakce na jednostranný postoj, kdy se za hodnotný výzkum považoval pouze kvantitativní (měřitelné vlastnosti objektů) *Metody kvalitativního výzkumu se stále vyvíjí * Kvalitativní metody *Pozorování *Texty a dokumenty *Interview *Dotazník *Audio a video záznamy *… Metody kvalitativního výzkumu Kvantitativní Kvalitativní Úloha výzkumu přípravná prostředek ke zkoumání interpretací aktérů Vztah výzkumníka k subjektu odstup těsný Postoj výzkumníka k jednání vně situace uvnitř situace Vztah teorie a výzkumu potvrzení, falzifikace teorie často vzniká Výzkumná strategie silně strukturovaná slabě strukturovaná Platnost výsledků zobecnění kontextuální porozumění Data tvrdá, spolehlivá bohatá, hloubková Zaměření makro mikro Rozdíly mezi kvantitativní a kvalitativním výzkumem *Přednosti: *Slova, obrazy a vyprávění se používají pro zesílení významu čísel *Čísla slouží ke zvýšení přednosti slov, obrazů a vyprávění *Výzkumník může odpovídat na širší a komplexnější výzkumné otázky *Vede ke zvýšení obecnosti výsledků *Zápory: *Těžko proveditelné jedním výzkumníkem (čas, peníze, rozsah) * Smíšený výzkum Model vztahů výzkumného projektu *Schopnost navrhovat hypotézy *Potřeba předvídat budoucí jevy na základě znalostí *Tendence k zobecňování *Možnost vyjádřit úvahy textem *Používání deduktivního a induktivního myšlení *… * * Rysy vědeckého myšlení a uvažování v běžném životě *Případová studie – podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů *Etnografický přístup – popis kultury nějaké skupiny lidí *Fenomenologický výzkum – porozumění, jak jedinci vnímají určitou zkušenost *Narativní výzkum *Zkoumání dokumentů *… * Základní přístupy kvalitativního výzkumu *Pozorování – při zkoumání toho, co lidé dělají na veřejných místech *Interview, dotazník, deník – při zkoumání toho, co lidé dělají v soukromí *Interview, dotazník, postojová škála – pokud nás zajímá, co si lidé myslí, co cítí, čemu věří *Standardizované testy – když určujeme schopnosti osob *Náčrt – pokud zachycujeme určitý stav krajiny * * Výběr metody Primární zdroje dat Pozorování *Základní dovednost geografického zjišťování *Pozorováním poznáváme krajinu kolem nás a procesy, které se v ní odehrávají *Pro pozorování je nutné předem stanovit oblast a čas, po který ji budeme sledovat *Při pozorování je nutné dělat si záznam, co jsme viděli (písemný, fotografie) *skryté x otevřené *zúčastněné x nezúčastněné *v umělé situaci x v přirozené situaci *sebe samého x někoho jiného * * * * * Pozorování *Topografický, panoramatický, pochodová osa *Slouží pro záznam geografických prvků v krajině * *Postup kresby panoramatického náčrtu: *Zhotovení kostry, zakreslení několika nejdůležitějších bodů a míst, pokud možno pravidelně rozložených. Do této kostry pak můžeme vyznačovat další podrobnosti. *Doplnění linie terénu (např. za sebou jdoucí hřebeny, obrysy lesů, osady, cesty, další místa výhledu apod.) *Zakreslení všeho, co je pro pozorovanou krajinu důležité k jejich identifikaci. Větší podrobnosti lze označit symboly a přidat je do legendy náčrtu. *Dokončení nákresu. * * * Náčrt Panoramatický náčrt Vytvoření kostry náčrtu. Doplnění kostry náčrtu liniemi terénu a hrubšími podrobnostmi. Doplnění náčrtu důležitými podrobnostmi. Dokončení náčrtu. Zpracováno podle: csopevneni.xf.cz/Prirucka/Prirucka-nacrt.htm Topografický náčrt * Náčrt pochodové osy Měření v terénu *Kvant. metoda, ale někdy nezbytná pro získání kvalitativní informace * *Počet *Vzdálenost *Výška *Rozloha *Rychlost *… * *Manuálně *Pomocí moderních technologií * * * *Nutná dovednost, citlivost, interpersonální porozumění a disciplínu *Pozornost je třeba věnovat hl. začátku a konci rozhovoru (začátek – uvolnění psychické bariéry a zajistit souhlas se záznamem, otázky neproblémové) *Typy otázek (Patton, 1990): *o zkušenostech a chování *o názorech a hodnotách *o pocitech *o znalostech *o vnímání *demografické a kontextové * Dotazníkové šetření *Navržení dotazníku *Cíl dotazníku *Vzorek respondentů – přesnost je úměrná počtu statistických jednotek *Rovnoměrné zastoupení výběrové struktury (např. muži/ženy) *Pilotní test *Revize na základě pilotáže *Aplikace dotazníku u zkoumané skupiny Příprava dotazníku *Uzavřené otázky (odpovědi jsou předem dány) *sémantický diferenciál *Otevřené otázky (odpovědi napsané respondentem) *Polouzavřené otázky * * * Dotazníkové šetření – kladení otázek *Osobně – nejvyšší návratnost, vysoká validita dat, ale nejnáročnější na čas, finance… *On-line aplikace – např. google docs, nízká návratnost, nízká validita dat *Telefonicky * * Dotazníkové šetření - realizace *SW pro organizaci a analýzu získaných dat *Čištění dat * *Provázanost jednotlivých kroků analýzy kvalitativních dat * * Dotazníkové šetření - vyhodnocení *Slouží k názorné organizaci a kompresi informací → usnadnění interpretace a závěrů *Tabulky *Bloková schémata *Vývojová schémata – prostředek pro studium rozhodovacích procesů *Grafy *Mapy (kartogram, kartodiagram, kognitivní mapa) *… * Dotazníkové šetření – zobrazení výsledků *Všechny výše uvedené metody vyžadují přímou práci v terénu Práce v terénu * P1100621.JPG P1140085.JPG IMG_0288.JPG P1090468.JPG P1100586.JPG G:\Foto\Skolni\2014-05-08 TP socio\IMG_0564.JPG P1100971.JPG D:\Foto\2014_07_14 Mobil\Fotografie-0051(2).jpg * = metodicky vedený rozhovor *Fáze: *1. úvodní - navázání kontaktu, navození atmosféry, určení tématu, času, účelu, ujištění *2. jádro rozhovoru – vlastní dotazování *3. závěr rozhovoru – shrnutí, uvolnění atmosféry, naladění na další spolupráci *Standardizovaný - předem dány otázky, musí být zachováno i přesné řazení, neboť i jiným pořadím kladení otázek lze ovlivnit (a případně i zkreslit) verbální chování respondentů. Výsledky z takovéhoto šetření jsou poměrně dobře srovnatelné *Nestandardizovaný - umožňuje zaznamenat širší souvislosti mezi zkoumanými fenomény. Předem daný jen záměr výzkumu, proto je možné otázky (a jejich formulaci či pořadí) měnit podle situace, což na druhou stranu znesnadňuje) srovnávat výsledky jednotlivých respondentů. Proto se používá přednostně při kvalitativním výzkumu na rozdíl od kvantitativního, který již ze své podstaty musí počítat právě s dobrou srovnatelností. * * Interview Pergler, Disman a kol.: Vybrané techniky sociologického výzkumu (Praha, 1969, I. vydání), kapitola Rozhovor *Nutné: *vhodně zvolit skupinu *pečlivá příprava *role moderátora *vysvětlení cíle skupiny, představení členů, popud k diskuzi *uvádění podnětových argumentů *na konec „metadiskuze“ – rozhovor o diskuzi * * Skupinová diskuze, interview, vyprávění *vychází z názvu mystické antické věštírny *technika je založena na předvídání budoucích výsledků – za účasti expertů v daném vědním oboru *technika využití subjektivních názorů skupiny lidí za účelem nalezení společného konsenzu *anonymní odpovědi – názory členů musí být získány formálními dotazníky *opakovaná a kontrolovaná odezva – interakce je zefektňována systematickými cvičeními řízenými několikerým opakováním, s pečlivě řízenou odezvou za každým kolem *statistická skupinová odpověď – názor skupiny je definován jako přijatelný průnik názorů jednotlivců v konečném kole * Delphi panel WILDEMUTH, Barbara M. Applications of social research methods to questions in information and library science. Westport, Conn.: Libraries Unlimited, 2009, s. 83. Fotografie Sekundární zdroje dat * *Který graf je správně? Proč? *směs objektivních znalostí (např. znalosti o poloze geografických objektů) a subjektivního vnímání prostoru (odrážející preference tvůrce mapy) *mapuje vztah lidí k (s) jejich prostředí(m), jejich znalost, prostorové preference, libost nebo nelibost, aktivitu, rytmicitu a prostorovou rutinu *umožňuje identifikování individuálních postojů, hodnot, vlastností, zájmů, znalostí a také významů, které lidé dávají určitým místům *vyjadřuje, jak lidé využívají prostor, jak si ho osvojují či přivlastňují, co pro ně znamená, jaké významy do něj vkládají a jak je interpretují apod. Mentální mapa Podle: Svozil, Hynek 2007; Osman 2010 *Podle Lynche (1960) paří mezi základní prvky mentální mapy: *uzly – body a významná místa ve městě, do nichž pozorovatel může vstupovat (křižovatky, místa střetávání, ohniska aktivit nebo místa výrazné změny na dopravní komunikaci); *oblasti – střední až velké části měst, které je pozorovatel mentálně schopen pojmout, a jejichž integrita je dána podobností určitého jevu, nebo jak říká Lynch jejich jednotným charakterem; *cesty – jakékoliv liniové trasy, cesty, dráhy, ulice, kanály, železnice, po nichž se obvykle, příležitostně nebo potenciálně pozorovatelé pohybují; *významné prvky – snadno rozlišitelné objekty jako jsou budova, znak, strom, obchod, které jsou v kontextu svého prostředí unikátní, snadno zapamatovatelné a mezi které pozorovatel přímo nevstupuje; *okraje – lineární prvky mentálních map, které nejsou pozorovateli přímo využívány, ale představují pro ně většinou neprostupné zlomy v jinak kontinuálním prostoru. * Základní prvky mentální mapy Ukázky mentálních map prostoru okolí Základní školy V Sadech v Havlíčkově Brodě očima žáků 9. ročníku. Zdroj: Žáci ZŠ V Sadech. In: Kletečka 2013. Tištěná a netištěná média *Název – přímý popis toto, o čem ve zprávě půjde *Abstrakt – stručný popis cíle, metod a výsledků *Úvod – určení zprávy nebo pojmenování účelu, předmětu a aspektů výzkumu; zdůvodnění výzkumu *Přehled dosavadních poznatků *obecný přehled literatury se vztahem k tématu výzkumu *rozbor literatury *prezentace teoretického rámce práce *Metody *Obecný popis výzkumných strategií a procedur *Popis sledovaných případů *Popis místa výzkumu *Diskuze sběru dat, organizace dat a analytických procedur * * Forma výzkumné zprávy (či BP/DP) – I. *Výsledky *Obecný popis výsledků *Objasněné propojení výzkumných otázek a výsledků *Diskuze, závěry *Analytické úvahy o výsledcích ve vztahu k dosavadním výsledkům jiných studií *Diskuze o hodnověrnosti a přenositelnosti výsledků *Důsledky a navržená opatření *Možnosti dalšího výzkumu, otevření nových otázek *Bibliografické citace *Přílohy Forma výzkumné zprávy (či BP/DP) – II. *Poučený (informovaný) souhlas – osoba se účastní studie pouze pokud s tím souhlasí *Zachování soukromí, ochrana dat *Představení cílů a okolností výzkumu *Citace *… Etika výzkumu *RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. *67632@mail.muni.cz