Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU ¡ ….vlastními slovy vysvětlit, co je to pojem ¡ ….uvést, do které složky učiva pojmy náleží ¡ …. svými slovy vysvětlit rozdíl mezi opěrnými, novými a rozšiřujícími ¡ ……na konkrétním příkladu učiva rozlišit pojmy opěrné, nové a rozšiřující ¡ ¡ ….vlastními slovy vysvětlit co je to „pojmová mapa“ ¡ …odůvodnit význam pojmové mapy ¡ …popsat mechanismus tvorby pojmové mapy ¡ …sestavit pojmovou mapu pro konkrétní biologické téma Po absolvování semináře bude student schopen…. POJMY v základní stavební kameny kurikula v „kategorie věcí či myšlenek, které mají společné nejdůležitější vlastnosti“ (Pasch, 1998) v grafickým vyjádřením vlastností, hierarchie a vztahů mezi pojmy je pojmová mapa v v z hlediska složek učiva jsou součástí vědomostí (spolu s fakty a generalizacemi) v jejich vytváření patří ke kognitivním výukovým cílům Příklady pojmů v přírodopise: buňka, pletivo, tkáň, epitel, orgán, Australopithecus afarensis, Homo habilis, Homo erectus, Homo sapiens atd. Ø opěrné: žákovi známé z dřívějších hodin nebo předmětů jsou základem pro nové učivo Ø nové (nově vytvářené): náplň probíraného tématu Ørozšiřující: pro zvídavé žáky, k rozšíření učiva Typy pojmů v didaktice: Příklad: učivo o buňce v 6. ročníku Opěrné pojmy: buňka, rostlina, živočich, organismus, dýchání, fotosyntéza Nové pojmy: plazmatická membrána, cytoplazma, jádro, chloroplast, mitochondrie, bičík, slizové pouzdro, buněčná organela, polopropustnost, vakuola, prvok, bakterie Rozšiřující pojmy: prokaryotická buňka, ekaryotická buňka Učební úloha: 1. Přečtěte si okopírovaný text z učebnice pro ZŠ. 2. Vypište z něj pojmy. 3. Rozhodněte, zda se jedná o pojmy opěrné, nové nebo rozšiřující. = hierarchicky uspořádaná, grafická reprezentace vztahu mezi vybranými pojmy -hierarchická struktura: horní část mapy: obecné pojmy spodnější části mapy: specifičtější pojmy -propojení pojmů: spojnice + popis vztahu nad spojnicí -Z typy: 1) strukturované (pevný seznam pojmu je uspořádáván do schematické struktury) 2) nestrukturované (dle klíčového pojmu jsou hledány další související pojmy, které jsou následně hierarchicky je uspořádávány a propojovány) Pojmová mapa: KONCEPTUALNI M Zdroj: http://www.e-profess.cz/data/KONCEPTUALNI%20M.jpg Pojmová mapa ¡- ujasnění vztahů mezi pojmy ¡=> zpřesnění, pochopení tématu ¡- grafické znázornění hierarchické struktury => lepší zapamatování ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Literatura: ¡FISCHER, Robert: Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování.2. vyd., Praha: Portál, 2004, 176 s., ISBN: 80-7178-966-6 (brož.). Proč pojmovou mapu vytvářet? - pouze stromová (strukturní) pojmová mapa = grafické vyjádření struktury učiva vytvoření myšlenkové mapy: 1)myšlenkový proces: volba centrálního pojmu (sinice) rozbor vztahů mezi dílčími pojmy 2) grafické zpracování: - pojmy, jejich vlastnosti nebo příklady v buňkách (kruhy, čtverce, ovály atd.) - vztahy mezi nimi jsou znázorněny spojnicemi, šipkami a „spojovacími slovy“ Myšlenková mapa: ¡Zdroj: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-metody/metody-2 myslenkova_mapa_fisher Zdroj: http://performancepyramid.muohio.edu/Differentiated-Instruction/Literacy.html concept_map (1) elizabeth_concept_map Zdroj: http://blogs.ubc.ca/projectportfolio/2005/06/21/concept-map-from-the-biol-321-project/