Vidět brusiče skla při práci, to je zajímavá podívaná. Drží broušený předmět, třeba vázu, pevně v rukou a opatrně, přitom však jistě ji přitlačuje k hraně rychle se otáčejícího brusu. Brusný kotouč smí vnikat do skla jen tak daleko, jak mu brusič dovolí. Jeden zářez následuje za druhým, sledován soustředěným pohledem brusiče. Do poslední chvíle však není jisté, zda celá práce nebyla marná. Stačí třebas poslední rýha, kdy malou nepozorností citlivost prstů selže. Všechna námaha dlouhých hodin, všechna zručnost a umění byly marné, broušený kus se musí zahodit. 1. a) V textu se nachází několik slov odvozených od téhož slova základového. Vypište je. b) Připište k nim další slovo/slova z textu, která mají stejný kořen. Kořen v nich podtrhněte. c) U slov brus, brusný a broušený proveďte slovotvornou analýzu. slovo základové slovo slovotvorný základ formant alternace slovotvorný způsob slovotvorný postup onomaziologická kategorie slovotvorná kategorie Brus Brusný broušený 2. Najděte další dvojici lov se stejným kořenem. 3. Vypište z textu názvy vlastností pojmenované podstatným jménem. 4. a) Vypište podstatná jména slovesná – názvy dějů a výsledků děje. b) Proveďte jejich slovotvorný rozbor slovo základové slovo slovotvorný základ formant alternace slovotvorný způsob slovotvorný postup onomaziologická kategorie slovotvorná kategorie 5. Proveďte morfematický rozbor/rozbor stavby slov citlivost zručnost broušený nepozornost 6. Všimněte se v textu slova rýha. Přečtěte si text následující: Na svém hmatu jsou závislí i umělci, rytci a malíři. Ostrými rydly vyhlubuje rytec opatrně jemné i širší rýhy do měděné nebo ocelové desky. Vidíte v textu slova, která by se slovem rýha mohla významově souviset? Zkontrolujte si svoje tvrzení podle etymologického slovníku. 7. Která z následujících slov jsou skutečně slovotvorně příbuzná? rýt, ryjec, boryt, rytina, rydlo, rýč, rytíř, rytmus 8. Všimněte si slovesa vnikat. Dokážete v něm určit předponu, kořen a další složky? (Pozor, bezpředponová varianta se dnes neužívá. Podle čeho ale poznáte, že sloveso má předponu?) 9. Jsou následující slova tvořena předponami, nebo příponami? Následovat, přitlačovat, soustředěný, zahodit 10. a) Co mají společného slova: pevně, opatrně, rychle, jistě? b) Kterým dalším slovním druhem může být slovo jistě? 11. Určete čas, vid, třídu a vzor následujících sloves. Pozor, ne vždy můžete určit všechny kategorie. drží přitlačuje vnikat následuje sledován selže 12. a) Vypište podstatná jména rodu mužského a přiřaďte je ke vzorům b) vypište podstatná jména rodu ženského a přiřaďte je ke vzorům. 13. a) Ve větě Jeden zářez následuje za druhým zářezem. přepište číslovky číslicí. b) Které z následujících zápisů jsou chybné? ve 20. letech minulého století, v 90-ti případech ze sta, mohu vám prodat jen 2. knihy, 12-letá dívka, 6lůžkový pokoj, 5tidenní pobyt 14. Vypište z textu částice 15. Podtrhněte místa, na kterých dochází k asimilaci znělosti nebo k její neutralizaci (ztrátě). Drží broušený předmět, třeba vázu, pevně v rukou a opatrně, přitom však jistě ji přitlačuje k hraně rychle se otáčejícího brusu. Brusný kotouč smí vnikat do skla jen tak daleko, jak mu brusič dovolí. 16. V textu podtrhněte slova, která nemají vlastní přízvuk. Opatrně by ho přitlačil k hraně rychle se otáčejícího brusu. Brusný kotouč by měl vnikat do skla tak daleko, jak jsme mu dovolili.