12. Autodiagnostika n= sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti) n n Další pojmy nSebehodnocení = nejčastější pojem používaný v praxi, často vnímaný jako synonymum sebereflexe > Profesní sebereflexe n nSebereflexe dává možnost podívat se na sebe vlastníma očima s vědomím všech problémů a vlivů, které vnější pozorovatel nemusí ani postihnout. nSebereflexe umožňuje ujasnit si vlastní postupy ve vztahu k výsledkům vzdělávání, uvědomovat si svoje specifika = to vše s vědomím možností v řešení problémových oblastí, ale také posunů ve vlastní práci nSebereflexe by nemělo ustrnout v sebeobhajování zjištěného stavu, ale měla by vždy ukazovat cestu řešení problémů. od Jarky obrázek husy Sebereflexe •Neuvědomělá (spontánní) •Záměrná • Fáze sebereflexe •1. fáze – startovací: vychází ze zájmu učitele či jeho motivace k reflexi vlastní práce. •2. fáze – shromažďovací: zaměření na detaily své práce, posouzení její efektivity. •3. fáze – interpretační: v této fázi jde o vyvození závěrů ze zjištěných informací. •4. fáze – projektovací: plánování další pedagogické činnosti na základě výsledků sebereflexe. Význam sebereflexe -zabraňuje ve stereotypnosti práce -umožňuje učiteli ověřovat nové metody -naučit se předvídat možné důsledky -přispívá k neformálnímu a systematickému sebevzdělávání -stimuluje profesní růst učitele Co ovlivňuje úroveň sebereflexe •ochota jedince zabývat se sám sebou •ochota a připravenost ke korekci vlastních postojů •osvojení si sebereflektivních technik •charakter sebepojetí •úroveň ideálního já •dostatečné množství a charakter podnětů k sebereflexi CO hodnotit? •Školní vzdělávací program (RVP PV) -zásady pro realizaci TVP •Pracovní náplň •Směrnice – platový předpis •Kompetenční model • - - • CO hodnotit? •Způsob plánování (situační učení, období, spolupráce učitelek, zapojení dětí, rodičů….) •Individualizace (vedení záznamů o dětech) •Využívání metod a forem práce (metoda prožitkového a kooperativního učení, individuální a skupinová práce) •Prolínání spontánních a řízených činností •Okruhy a typy využívaných činností • • Jak se hodnotit? •NÁSTROJE: •- Sebereflektivní deník -Sebereflektivní rozhovor -Videonahrávky -Dotazník (formulář) -Diskuse (ped. rady, neformální) -Hospitace ředitelky -Vzájemné návštěvy s kolegyněmi •KRITÉRIA - Kritéria pro sebehodnocení učitelky •MANUÁL obsahující kritéria: •Plánování na třídě – spolupráce s kolegyní, využívání situačního plánování, východiska pro plánování, volená motivace (kritéria) •Individualizace – častost záznamů o dítěti, způsob zápisu, plánování individuálního přístupu, přehodnocování výsledků u dítěte, úroveň dětí •Prožitkové učení – jak daří realizovat znaky při práci ve třídě (kritéria) •Komunikace a interakce s dětmi – jak se mi daří používat partnerský přístup a komunikaci (kritéria) •Spolupráce – s kolegyní na třídě, s rodiči, základní školou, případně dalšími partnery •Další vzdělávání – absolvované, přínos a využití v práci s dětmi •Shrnutí – co se mi v práci daří, co se mi nedaří a co bych potřebovala (z dalšího vzdělávání, osobně pro svůj rozvoj apod.) • Nástroje •Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA (projekt Začít spolu) •Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy PORTFOLIO •osvědčení o absolvování dalšího vzdělávání •záznamy ze samostudia •sebehodnocení z předcházejících let •hospitační záznamy •fotodokumentace z akcí, které realizoval •videonahrávky •příspěvky do tisku •další materiály dokladující úspěchy učitele Osobnostní růst •Plánování ve spolupráci s ředitelkou MŠ: •další vzdělávání (semináře) •časopisy •samostudium – zpravidla četba odborné literatury •Další (návštěva kolegyně, VTI…)