Ontogeneze řeči Stadia vývoje řeči * * přípravná (preverbální období) * * * * vlastní vývoj řeči * * * * Přípravná stadia – osvojování si aktivit, na jejichž základě vznikne řeč * * mluidla První verbální projev - křik křik Od 2.-3 týdne vroz. výrazový pohyb – úsměv, mezi 2-3 měs. reakce úsměvem na úsměv * * úsměv Křik * * cca od 6. týdne dostává křik citové zabarvení * * nejdříve nespokojenost, mezi 2.-3. měs. libé pocity – měkký hlasový začátek * * hlas. projevy v tomto obd.- BROUKÁNÍ S tímto obd. se prolínají začátky žvatlání * * * pudové žvatlání – dítě opakuje při tvorbě hlasu sání i polykací pohyby * * napodobující žvatlání – 6.-8. měs. Kolem 10. měsíce – stadium rozumění řeči * * dítě nechápe obsah slov * * * slyšené zvuky asociuje s vjemem, představou konkrétní situace (paci, paci…) Vlastní vývoj řeči mimino-lžička Stadium emocionálně-volní * * dítě vyjadřuje pocity…. * * používá první slova – jednoslovné věty * * první slova- jednoslabičná, víceslabičná * * slovní označení spojuje s konkrétními osobami, věcmi Stadium asociačně-reprodukční * výrazy, které dítě slyšelo ve spojitosti s určitými jevy přenáší na jevy podobné * * reprodukuje jednoduché asociace * * zůstává spojení výrazu s konkrétním jevem * * prostřednictvím řeči se učí dosahovat drobné cíle Stadium logických pojmů * * kolem 3. roku * * označení, úzce spjatá s konkrétními jevy se prostřednictvím abstrakce stávají slovem s určitým obsahem * * osvojování si náročných myšlenkových operací * * fyziologické obtíže ve vývoji řeči Intelektualizace řeči * přelom 3. a 4 roku * * dítě vyjadřuje své myšlenky obsahově i formálně dostatečně přesně * * nárůst slovní zásoby * * rozlišování pojmů abstraktních a konkrétních * * zpřesňování gramatiky holka knížky