LOGOPEDIE (logos-slovo, paidea- výchova) výchova vzdělávání komplexní péče o osoby s NKS prevence zabývá se patologickou stránkou komunikačního procesu Logoped absolvent VŠ magisterského studia na PdF má ukončené studium SZZ z logopedie a surdopedie Logopedický asistent absolvent bakalářského nebo nižšího stupně studia na PdF pracuje pod vedením logopeda Profil VŠ kvalifikovaného logopedického asistenta prevence NVŘ korekce odchylek artikulace dle diagnostiky a doporučení logopeda podíl na maximalizaci logopedické intervence u dětí s NKS Logopedická intervence – složitý multifaktoriální proces realizovaný na třech úrovních: diagnostika terapie prevence Logopedická prevence primární sekundární terciární Logopedická prevence – primární: předcházení ohrožujícím situacím v celé sledované populaci A) nespecifická – všeobecně podporuje žádoucí formy chování (např. propagování správné péče o řeč dítěte všeobecně) B) specifická – zaměřená proti konkrétnímu riziku, ohrožení určité NKS (např. předcházení koktavosti) Logopedická prevence – sekundární: orientuje se na rizikovou skupinu zvláště ohroženou negativním jevem (např. předcházení poruch hlasu u hlasových profesionálů, retardaci řečového vývoje u dětí v kojeneckých ústavech) Logopedická prevence – terciární: zaměřuje se na osoby, u kterých se NKS již projevila Systém poskytování logopedické intervence v ČR rezort MŠMT rezort zdravotnictví rezort práce a sociálních věcí Rezort školství mládeže a tělovýchovy třídy pro děti s vadami řeči při běžných MŠ („logopedické třídy“) MŠ logopedické třídy pro žáky s vadami řeči při běžných ZŠ („logopedické třídy“) ZŠ logopedické MŠ pro sluchově postižené ZŠ pro sluchově postižené ZŠ praktické ZŠ speciální SPC PPP Rezort zdravotnictví logopedické poradny (ambulance) při poliklinikách logopedická pracoviště při lůžkových odděleních privátní logopedické ambulance rehabilitační stacionáře denní stacionáře při zdravotnických zařízeních LDN lázeňská zařízení Rezort práce a sociálních věcí zařízení sociálních služeb, v nichž je v rámci komplexní péče poskytována i logopedická intervence (Domovy pro osoby se zdravotním postižením) Narušená komunikační schopnost (NKS) - některá rovina (několik rovin) jazykových projevů působí vzhledem ke komunikačnímu záměru jednotlivce interferenčně Při vymezení NKS je třeba zohlednit jazykové roviny: foneticko-fonologickou morfologicko-syntaktickou lexikálně-sémantickou pragmatickou Základní kategorie NKS: 1. vývojová nemluvnost 2. získaná orgánová nemluvnost 3. získaná psychogenní nemluvnost 4. narušení zvuku řeči 5. narušení fluence (plynulosti) řeči 6. narušení artikulace 7. narušení grafické stránky řeči 8. symptomatické poruchy řeči 9. poruchy hlasu 10. kombinované vady a poruchy Poruchy vývoje řeči do 1 roku fyziologická nemluvnost pokud se řeč nevyvíjí do konce 2 – 3 roku – prodloužená fyziologická nemluvnost pokud dítě nemluví, nebo mluvní projev není na takové úrovni, jaká odpovídá věku dítěte – opožděný vývoj řeči Opožděný vývoj řeči prostý na podkladě sluchových vad na podkladě mentálního defektu na podkladě anomálií mluvidel při poruchách CNS Příčiny vzniku opožděného vývoje řeči nepodnětné prostředí disproporce mezi požadavky kladenými na dítě a jeho možnostmi citová karence nedostatek mluvních podnětů Příčiny vzniku opožděného vývoje řeči nedostatky zrakové a sluchové percepce perinatální problémy, nedonošenost dědičné vlivy nadužívání masmédií Na co je třeba se zaměřit u dítěte s OVŘ? Spolupráci s rodinou – vytvoření podnětného prostření Kvalitní řečový vzor Rozvoj slovní zásoby Rozvoj sluchové percepce Rozvoj zrakové percepce Rozvoj motoriky Vývojová dysfázie Specificky narušený vývoj řeči projevující se: ztíženou schopností neschopností naučit se verbálně komunikovat (podmínky pro rozvoj řeči jsou přiměřené) Charakteristika vývojové dysfázie: specifický řečový vývoj aktivní slovní zásoba se rozvíjí velmi pomalu děti mívají „vlastní slovník“ agramatická řeč nesrozumitelná řeč nerovnoměrné rozložení celkových rozum. schopností porucha F.S., nedokonalá diferenciace zvuků řeči Příznaky v hloubkové struktuře řeči: nesprávný slovosled odchylky ve frekvenci výskytu slovních druhů nesprávné koncovky vynechávání slov omezení slovní zásoby redukce stavby věty na dvou – nebo i jednoslovné Příznaky v povrchové struktuře řeči: poruchy rozlišování distinktivních rysů hlásek výrazně patlavá až nesrozumitelná řeč záměny či redukce hlásek, slabik ve slovech Příznaky v dalších oblastech. nerovnoměrný vývoj diskrepance mezi verbálními a nonverbálními schopnostmi narušení zrakového vnímání narušení sluchového vnímání narušení paměťových funkcí narušení pravolevé orientace chybné vnímání časových vztahů narušení motorických funkcí nízká úroveň kresby Kresba chlapce 5,8 – „Máma“ Kresba chlapce 5,1 – „nákladní auto“ Kresba chlapce 6,1 – „Já“ Kresba dívka 7,7 Terapie dítěte s vývojovou dysfázií: týmová spolupráce (logoped, foniatr, neurolog, pediatr, psycholog) zaměření se na celkovou osobnost dítěte, nezdůrazňujeme složku řeči rozvíjení jednotlivých schopností a dovedností nelze cvičit izolovaně Koktavost (Balbuties) „Syndrom komplexního narušení koordinace orgánů, účastnících se na mluvení, který se nejnápadněji projevuje charakteristickým (tonickým, klonickým) přerušováním plynulosti procesu mluvení“ Balbuties multifaktoriální syndrom výskyt častější u mužů (3:1, 4:1) cca 5% populace je ohroženo koktavostí Vznik koktavosti – participace 3 vzájemně se prolínajících skupin etiologických faktorů: dispoziční činitelé orgánové odchylky patopsychosociální vlivy Kompletní klinický obraz koktavosti: neplynulost nadměrná námaha tenze (pocit vnitřního „tlaku“) Na základě symptomů můžeme stanovit: vývojová dysfluence incipientní koktavost (neplynulost a nadměrná námaha) fixovaná koktavost Breptavost (tumultus sermonis) porucha plynulosti řeči extrémně zrychlené tempo řeči Symptomatologie breptavosti: mnoho nejrůznějších symptomů nekonstantní příznaky symptomy kolísají v závislosti na komunikační situaci Symptomatologie breptavosti: extrémní zrychlení tempa řeči opakování a vynechávání slabik narušená artikulace narušené dýchání poruchy hlasu dysmuzie narušené koverbální chování motorická instabilita Logopedická intervence u jedinců s breptavostí: musí být dostatečně dlouhá často se vyskytují recidivy výsledky je třeba po určitém čase kontrolovat zredukování tempa řeči zkvalitnění celkového procesu artikulace nácvik koncentrace Mutismus Mutismus neschopnost mluvení z psychických příčin bez organického postižení centrální nervové soustavy Název mutismus z lat. mutus = němý získaná ztráta řeči na funkční bázi Elektivní mutismus u dětí předškolního a mladšího školního věku riziko vzniku zvyšuje úzkostnost, přehnaná stydlivost obavy z cizích lidí Hlavní diagnostická linie při stanovení dg. Elektivní mutismus: normální nebo téměř normální chápání jazyka kompetence v mluvním vyjadřování, dostatečná pro sociální komunikaci disponování důkazem, že jedinec v některých situacích normálně nebo téměř normálně hovoří projevy min. 4 týdny Poruchy zvuku řeči huhňavost palatolalie Huhňavost (rhinolalie) – patologicky změněná nosovost zavřená – patolog. snížená nosovost (adenoidní vegetace, polypy, zduřelá sliznice v dutině nosní a nosohltanové) otevřená – patolog. zvýšená nosovost (rozštěp patra, proděravění patra….) Palatolálie vývojová vada řeči důsledek orgánového defektu NKS – příčina: rozštěp patra rozštěp – vrozený orgánový defekt Palatolálie – narušená rovina: foneticko-fonologická (porucha nazality, artikulace, srozumitelnosti řeči) morfologicko-syntaktická a lexikálněsémantická (OVŘ) pragmatická (psychosociální důsledky) Orofaciální rozštěpy: poškození embrya ve 4.- 9. týdnu těžké kongenitální vady porušení vývoje střední třetiny obličeje Týmová spolupráce: pediatr plastický chirurg ortodont foniatr ORL logoped psycholog pedagog v MŠ, ZŠ