2013 KURIKULUM I Předškolní vzdělávání v ČR a EU Proměny a trendy v kurikulární realitě Obsah: 1. Kurikulární politika státu (Koncepce výchovy a vzdělávání) 2. Související strategické dokumenty 3. Vzdělávací politika v rámci EU 4. Profesní asociace Proměny a trendy v kurikulární realitě 1. 5. 2004 - vstup ČR do EU Základní pojmy a principy:  Čtyři svobody - pohyb osob, zboží, služeb a kapitálu.  Evropská dimenze v kurikulu a vzdělávání učitelů – výchova evropského občana; chápaní rozdílů, shodností; odpovědnost za budoucnost Evropy; sdílení společných hodnot; vzájemná tolerance, vstřícnost; kultivace vztahu k Evropě; flexibilita a mobilita pracovníků, uplatnění na mezinárodním trhu práce (Maastrichtská smlouva, čl.126) Proměny a trendy v kurikulární realitě Principy vzdělávací politiky: 1. Subsidiarita (rozhodování probíhá na nejnižší možné úrovni). 2. Participativnost (spoluúčast co nejširších partnerů). 3. Spravedlivost. Proměny a trendy v kurikulární realitě Příležitosti:  Využití vnitřního trhu EU  Zahraniční investice  Strukturální fondy  Sociální a kulturní spolupráce  Osobní mobilita Rizika:  Harmonizace legislativy  Imigrace  Byrokracie  Omezení státní suverenity Proměny a trendy v kurikulární realitě Související strategické dokumenty: 1. Zelená kniha, 1993 2. Bílá kniha EU, 1996; 3. České vzdělávání a Evropa, 1999 Definuje 4 pilíře vzdělávání: - Učit se poznávat - Učit se jednat - Učit se žít společně - Učit se být Proměny a trendy v kurikulární realitě Související strategické dokumenty: Bílá kniha ČR, 2000 Definuje 5 strategických cílů: 1. Kvalita vzdělávání (důraz na evaluační prostředí) 2. Spojení se sférou práce (vzdělávací obory) 3. Druhá šance – celoživotní vzdělávání 4. Jazyky 5. Investice (do vzdělávání -% HDP) Proměny a trendy v kurikulární realitě Související strategické dokumenty: Lisabonská smlouva, 2000 Cílem vzdělávání je zvýšení konkurenceschopnosti: 1. ICT ve vzdělávání 2. Klíčové kompetence 3. Profesionalizace vzdělávání učitelů 4. Otevřené učení (zvýšení přitažlivosti) 5. Jazykové vzdělávání (3 jazyky) 6. Podpora mobilit a evropské spolupráce Proměny a trendy v kurikulární realitě Související strategické dokumenty: Strategie 2020 schválená 9. 7. 2014:  Snižovat nerovnosti ve vzdělávání.  Podporovat kvalitní výuku a učitele jako její základní předpoklad.  Odpovědně a efektivně řídit vzdělávací systém. Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016 – 2018 – strategické cesty:  Čím dříve, tím lépe  Inkluze je přínosem pro všechny  Vysoce kvalifikovaní odborníci  Podpůrné systémy a financování  Spolehlivá data Karierní systém učitelů, jehož podkladem je standard učitele. MŠMT a EU Zahraniční aktivity ministerstva zahrnují zejména spolupráci a koordinaci záležitostí souvisejících s členstvím v EU v oblastech:  vzdělávání  odborné přípravy  výzkumu, vývoje  vysokého školství  mládeže a sportu  profesních kvalifikací. Vzdělávací politika v rámci EU  Společná pro státy EU jsou pouze určitá doporučení, deklarace a společné úpravy(např. vzájemné uznávání kvalifikací). Vzdělávací politika v rámci EU Dochází ke sjednocování základních mantinelů – prosazují se sdílené priority a principy ve vzdělávání jako např.  princip akontability (zodpovědnost vzdělávací instituce za důsledky i kvantitu a kvalitu svých služeb)  rovnosti šancí, multikulturality, evropské dimenze, demokratičnosti, subsidiarity,  zaměstnatelnosti, evropského plurilingvismu; informační a komunikační technologie (ICT), enviromentální výchova, výchova k aktivnímu evropskému občanství, atd. Zintenzivňuje se snaha o vetší transevrovskou prostupnost jednotlivých druhu a stupňů škol. OECD OECD Organizace pro hospodářskou spolupráci  mezivládní organizace 34 ekonomicky nejrozvinutějších států na světě, které přijaly principy demokracie a tržní ekonomiky. vznikla v roce 1961 (zakládací dokument byl podepsán 14. prosince 1960) transformací Organizace pro evropskou hospodářskou spolupráci (OEEC), která byla původně zřízena roku 1948 k administraci poválečného Marshallova plánu. OECD  Zabývá se také oblastí školství (Výbor pro vzdělávací politiku OECD) - sbírá data podle stanovených ukazatelů a vyhodnocuje je.  Vydává zprávy pro členské státy (pro ČR leden 2012).  Zpráva je kvalitní koncepční materiál, který se zabývá klady a nedostatky systému školství v zemích a navrhuje kroky k nápravě.  Koordinuje a zabezpečuje různé projekty (např. PISA). Předškolní vzdělávání a OECD Projekt: Předškolní vzdělávání a péče o děti  funguje jako síť pro získávání informací, tvorbu analýz a pro setkávání odborníků v této oblasti  je řízen přímo Výborem pro vzdělávání OECD Předškolní vzdělávání a raná péče se stává politickou prioritou v mnoha zemích. Výzkumy ukazují, že přináší řadu výhod, včetně sociálních a hospodářských. Děti, které získaly dobré základy pro učení v raném dětství, budou mít lepší výsledky ve svém dalším životě. Předškolní vzdělávání a OECD Projekt "Podpora kvality vzdělávání a péče v raném dětství (vydaná publikace)  poskytuje stručné přehledy výzkumů, mezinárodní srovnání a příklady osvědčené praxe z různých zemí.  může být využit pro sledování trendů v předškolním vzdělávání a péči v zemích OECD, ke srovnávacím analýzám a hodnocení kvality tohoto stupně vzdělávání v ČR.  Zároveň poskytuje náměty k diskusi o kladech a záporech národní politiky a může napomoci k řešení problémů preprimárního vzdělávání v naší zemi. Systémy předškolního vzdělávání v rámci EU  Velmi různorodé.  Společné jsou jim však i přesto obecné trendy a také již výše zmíněné společné principy, které se uplatňují ve všem zemích, ovšem podoba a míra jejich uplatňování a realizace je různá.  Odlišnosti se týkají především vztahu preprimárního vzdělávání k primárnímu, rozdílného pojetí a délky tohoto vzdělávání, míry účasti dětí na různých preprimárních programech, kvalifikace učitelek (pecovatelek/u) a očekávání rodičů týkajících se úlohy preprimárního vzdělávání. Systémy předškolního vzdělávání v rámci EU . • Jsou většinou samostatnými institucemi, jen výjimečně jsou připojeny ke školám (např. Dánsko) nebo integrovány do primárního vzdělávání (např. Nizozemí, Irsko). • Součástí formálního školského systému jsou např. v ČR (jesle nikoli, jsou zdravotnickým zařízením), ve Finsku, Francii, Německu aj. Systémy předškolního vzdělávání v rámci EU . Rozlišit lze tři základní typy institucí: a) poskytující převážně péči, které převládají pro děti ve veku do tří let, v některých zemích však až do školního veku. b) Instituce neškolského typu jako centra denní péče, herní skupiny apod. V některých zemích existuje pouze tento typ pro celý předškolní věk. c) Školy (podobně jako v ČR). V původní patnáctce EU jsou méně časté než v nových postkomunistických zemích. Často jsou určeny pouze pro poslední předškolní rok a někdy bývají přímo ke školám přirazeny. • Zařízení školského typu spadají zpravidla pod ministerstvo školství a učitelé zpravidla musí mít pedagogickou kvalifikaci. • Neškolská zařízení jsou v kompetenci spíše jiných ministerstev (např. sociálních věcí, zdravotnictví) a v některých zemích není po jejich pracovnících pedagogická kvalifikace požadována. Systémy předškolního vzdělávání v rámci EU Obecné cíle vzdělávání jsou v podstatě shodné - vybavit dítě dovednostmi a poznatky a připravit ho pro život ve společnosti. Rozdílné jsou způsoby realizace těchto cílů.  Školský model – skupinky dětí podle věku, třídy. Např. Francie, Španělsko, Řecko, SR, Velká Británie, Maďarsko, Polsko. Převažuje v zemích EU v předškolním roce.  Rodinný model – skupinky dětí věkově smíšené jako v rodině. Např. Finsko, Švédsko, Dánsko, Německo.  Obě možnosti – podle volby rodičů či zřizovatelů. Např Belgie, Itálie, Portugalsko, Nizozemí Systémy předškolního vzdělávání v rámci EU Hlavní rozdílnosti:  ve většině zemí vznikaly později než u nás, byl výraznější podíl soukromé služby  ve vztahu preprimárního vzdělávání k primárnímu,  v pojetí a délce tohoto vzdělávání,  v míře účasti dětí na různých preprimárních programech,  v kvalifikaci učitelek (pečovatelek/u),  v očekávání rodičů týkajících se úlohy preprimárního vzdělávání. Systémy předškolního vzdělávání v rámci EU Základní faktory efektivity preprimárního vzdělávání bývají uváděny  délka (čím déle, tím lépe) a zároveň kvalita vzdělávacího programu v kombinaci s podporou tohoto vzdělávání ze strany rodičů  celková vzdělávací kultura dané země  jako klíčová se ukazuje rodinná výchova - nejprve vliv matky, potom především vliv sociokulturního prostředí rodiny. Preprimární institucializované vzdělávání pomáhá nejvíce rozvoji dětí ze socioekonomicky a sociokulturně znevýhodněného prostředí. V současnosti jsou rodinná výchova a preprimární institucionální výchova pojímány jako vzájemně se doplňující formy. Systémy předškolního vzdělávání v rámci EU  Určeny jsou většinou dětem od 3 - 6/7 let, výjimečně i mladším (např. Belgie, Francie od 2 let) či starším dětem (např. Finsko, Polsko do 7 let).  Účast na vzdělávání je nepovinná s výjimkou Lucemburska (od 4 let), v Severním Irsku je zavedena povinná školní docházka do primární školy již od 4 let, ve Francii v sociálně problémových oblastech je prosazována účast dětí v preprimárních institucích již od 2 let.  Předškolní vzdělávání nemá vždy a ve všech zemích podobu na jakou jsme zvyklí u nás. Rada institucí funguje jen několik hodin denně (obvykle max. 5) a zbývající čas se o dítě stará rodina nebo jiné zařízení fungující jako opatrovna a dozor. Systémy předškolního vzdělávání v rámci EU V délce vzdělávání jsou velké rozdíly.  Nejkratší je např. v Řecku, Finsku, Portugalsku  Nejdelší (dvojnásobné oproti předchozím zemím) např. ve Francii, Belgii či Maďarsku. Míra účasti na preprimárním vzdělávání je v EU podobně jako v dalších vyspělých státech poměrne vysoká. Systémy předškolního vzdělávání v rámci EU Podmínky pro předškolní vzdělávání jaké máme v ČR (zahrady, hřiště, herny, ložnice, školní jídelny, doba péče atd.) jsou v zemích EU spíše výjimečné. Systémy předškolního vzdělávání v rámci EU Základní trendy:  co nejvíce rozšířit předškolní vzdělávání (u nás školským zákonem)  zajistit dítěti právo na místo v MŠ (zákonem je zavedeno např. ve Finsku některých zemích Německa a Rakouska)  zvyšovat vzdělání učitelek - dnes však jsou vyspělé země, kde učitelky nemusí mít odpovídající vzdělání (př. Itálie, Švýcarsko), resp. to není povinně předepsané. OMEP  mezinárodní, nevládní organizace vytvořená za účelem vzdělávání a péče o děti do 8 let (předškolního věku).  založena v roce 1948 v Praze. Záměr byl vytvořit organizaci pro zlepšování vzdělávání a celkové situace dětí na celém světě, bez ohledu na jejich rasu, pohlaví,…  aktivně se podílel na vzniku Ústavy práv dítěte, kterou vytvořily Spojené národy 20. listopadu 1989  spolupracuje se světovými organizacemi jako např. UNESCO a UNICEF  působí na všech kontinentech (členy je přes 60 zemí).  v Evropě má 22 členských zemí (Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Německo, Řecko, Island, Irsko, Izrael, Litva, Lotyšsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rusko, Slovensko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Británie, Turecko) a 2 přípravné výbory (Kypr, Ukrajina) Asociace předškolní výchovy APV  je dobrovolným zájmovým sdružením občanů i právnických osob, působícím na území ČR. (vznikla roku1991)  zabývá se především pedagogickopsychologickými, zdravotními, sociálními, etickými a etickovýchovnými aspekty výchovného působení na dítě v předškolním období.  usiluje o zlepšení informovanosti učitelské i rodičovské veřejnosti a spolupracuje s dalšími partnerskými organizacemi u nás i v zahraničí.  prostřednictvím svých zástupců v poradních orgánech a v komisích MŠMT se podílí na přípravě legislativních materiálů pro předškolní výchovu Děkuji za pozornost