KURIKULUM I ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Hana Sedláčková 2015/2016 ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Základní funkce řízení: 1. Plánování 2. Organizování 3. Personalistika 4. Vedení lidí 5. Kontrola ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Základem plánování je:  stanovit vize (dlouhodobé záměry) - koncepci MŠ = KAM chceme jít  analyzovat současný stav = KDE jsme  vytyčit cestu k stanoveným cílům = JAK se tam dostaneme ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Druhy plánů:  Dlouhodobý = vize ve ŠVP  Střednědobý = ŠVP, Roční plán  Krátkodobý = měsíční, týdenní plány (TVP) ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Tvorba ŠVP  Stanovení dlouhodobých záměrů  Analýza současného stavu MŠ  Zpracování dokumentu  Realizace ŠVP  Evaluace ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Organizování je důležitá a neopomenutelná součást řízení. Je nezbytné k němu přistupovat uvážlivě a zodpovědně poněvadž:  pomáhá hledat a stanovit co nejvhodnější postupy, včetně materiálního a personálního zabezpečení, pro vytvoření optimálních podmínek při naplňování zvolených cílů a záměrů;  směřuje k vytváření a stanovení rámcových pravidel, která zajišťují dobré fungování systému, školy;  umožňuje uspořádání života školy, které vytváří pedagogům prostor pro individualizaci vzdělávání, tedy respektování potřeb, možností a schopností jednotlivých dětí. ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY  Organizační struktura  Jasné vymezení kompetencí  Delegování pravomocí  Stanovení pravidel  Organizace dne v MŠ ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Kromě platných právních předpisů, kterými se MŠ musí řídit si vytváří vlastní dokumenty, řády a směrnice Statutární dokumenty, které vymezují postavení školy a její činnost.  Zřizovací listina vydaná zřizovatelem,  Zařazení do rejstříku škol a školských zařízení, ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Řády, které určují základní strukturu školy. Vymezují vnitřní uspořádání a pravidla fungování školy. Nejzásadnější jsou:  Školní řád  Organizační řád  Provozní řád ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Směrnice, které podrobněji stanoví a upřesňují činnost školy i pracovní postupy. Např.  směrnice pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání,  směrnice k úplatě za předškolní vzdělávání,  směrnice o poskytování informací,  směrnice k zajištění bezpečnosti dětí,  směrnice k dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků,  směrnice k provádění kontrolní činnosti,  směrnice pro hospodaření s majetkem,  směrnice pro oběh účetních dokladů. ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Personalistika:  Přijímání a propouštění zaměstnanců  Mzdová agenda  Personální agenda  Platový předpis (systém nenárokových složek) ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Vedení lidí:  Uspokojování potřeb (Maslow)  Motivace lidí  Kontrolní a hospitační systém  Jasná strategie, cíle (vedení porad)  Další vzdělávání ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Kontrola: Vyplývá ze:  Zákoníku práce  Školského zákona Je nástrojem pro přímé vedení lidí a pomáhá:  získat spolehlivou zpětnou vazbu  změnit věci, které nefungují  efektivně plánovat, zvyšovat kvalitu ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Povinná dokumentace - § 28 školského zákona:  rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku a o jeho změnách a doklady uvedené v § 147,  evidenci dětí, žáků nebo studentů (dále jen "školní matrika"),  doklady o přijímání dětí, žáků, studentů a uchazečů ke vzdělávání, o průběhu vzdělávání a jeho ukončování,  vzdělávací programy podle § 4 až 6,  výroční zprávy o činnosti školy, zprávy o vlastním hodnocení školy,  třídní knihu, která obsahuje průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu,  školní řád nebo vnitřní řád, rozvrh vyučovacích hodin,  záznamy z pedagogických rad,  knihu úrazů a záznamy o úrazech dětí, žáků a studentů, popřípadě lékařské posudky,  protokoly a záznamy o provedených kontrolách a inspekční zprávy,  personální a mzdovou dokumentaci, hospodářskou dokumentaci a účetní evidenci15) a další dokumentaci stanovenou zvláštními právními předpisy.16) ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Řízení MŠ by mělo být participační – týmové:  Povinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou jasně vymezeny.  Při vedení zaměstnanců ředitelka vytváří ovzduší vzájemné důvěry a tolerance  Zapojuje spolupracovníky do řízení MŠ, ponechává jim dostatek pravomocí a respektuje jejich názor.  Je vytvořen funkční informační systém, a to jak uvnitř mateřské školy, tak navenek. ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY .  Ředitelka vypracovává školní vzdělávací program ve spolupráci s ostatními členy pedagogického týmu.  Podporuje a motivuje spoluúčast všech členů týmu na rozhodování o zásadních otázkách školního programu. ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY .  Plánování pedagogické práce a chodu mateřské školy je funkční, opírá se o předchozí analýzu a využívá zpětné vazby.  Ředitelka školy vyhodnocuje práci všech zaměstnanců, pozitivně zaměstnance motivuje a podporuje jejich vzájemnou spolupráci.  Kontrolní a evaluační činnosti zahrnují všechny stránky chodu mateřské školy, jsou smysluplné a užitečné. Z výsledků jsou vyvozovány závěry pro další práci. ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY  Pedagogický sbor pracuje jako tým, zve ke spolupráci rodiče.  Mateřská škola spolupracuje se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy a samosprávy, s nejbližší základní školou, popřípadě i jinými organizacemi v místě mateřské školy a s odborníky poskytujícími pomoc zejména při řešení individuálních výchovných a vzdělávacích problémů dětí. ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Tvorba ŠVP:  ŠVP PV je dokument, podle kterého by se mělo uskutečňovat vzdělávání dětí v konkrétní MŠ. Měl by odpovídat reálným podmínkám MŠ a představu o vzdělávání dostatečně přizpůsobovat možnostem, potřebám a přáním dětí i jejich rodičů.  Musí být zpracován v souladu s RVP PV, odpovídat platným právním předpisům (školský zákon, vyhláška o předškolním vzdělávání, o školním stravování a další ).  Na tvorbě se spolupodílí celý pedagogický sbor, popř. i další zaměstnanci  Patří mezi povinnou dokumentaci MŠ (§28 školského zákona).  Vydává jej ředitelka mateřské školy  ŠVP PV je dokumentem veřejným. Musí být zveřejněn na přístupném místě v MŠ, aby bylo možné do něho nahlížet, pořizovat opisy , výpisy či kopie (§ 5 školského zákona).  Ředitelka je povinna ŠVPPV projednat se zřizovatelem. Děkuji za pozornost.