3. Diagnostický proces, etapy, chyby a možná zkreslení •Přístupy v minulosti: -Diagnostika se týkala vzdělávaného jedince (dítě, žák, student). -Určené metody (zkoušení, prověřování), v MŠ nebyla diagnostika jmenovanou povinností. -Zaměření převážně na kognitivní složku osobnosti, v MŠ zúžena na přípravu dítěte na vstup do MŠ. -Diagnostika sledovala normativní účely (sledovala odchylky od normy – chyby, nedostatky). •Současné přístupy (souvisí s evaluační činností školy): •Předmětem je vše, co souvisí se vzděláváním (dítě, učitel, podmínky…). •Diagnostikují učitelé, ale i rodiče… •Diagnostikuje se celá osobnost (ne jen kognitivní složka). •Sleduje se nejen minulost, ale pozitivní perspektiva. Diagnostický proces, etapy, chyby a možná zkreslení 1.Etapy diagnostické činnosti. 2.Cíle pedagogické diagnostiky v podmínkách školy. 3.Předmět diagnostikování. 4.Chyby v diagnostické činnosti. 1. Fáze a etapy diagnostického procesu • –Vstupní – výsledkem je vstupní diagnóza –Průběžná – výsledkem je průběžná diagnóza –Výstupní – výsledkem je výstupní diagnóza • Etapy: 1.Přípravná - plánování diagnostického procesu (proč, koho, kdy, jak často a jakým způsobem diagnostikovat). 2.Realizační – sběr dat (dobrý průběh závisí na přípravě. 3.Zpracování údajů – uspořádání, třídění, analýza. • 4.Vyhodnocení a interpretace dat – formulování diagnostického nálezu (pozor na kauzální atribuci). 5.Finální etapa – formulace prognózy, opatření. Součástí je „sdělení” diagnózy a prognózy. 6. • 2. Cíle pedagogické diagnostiky v podmínkách školy •Zjistit, posoudit a zhodnotit vývojové kroky přibližující ke vzdělávacím očekáváním. •Zjistit vhodnost vzdělávacího programu. •Zjistit dovednosti učitelek. •Rozhodnout o pedagogických postupech. • •Cíle vycházejí ze smyslu diagnostiky: •Zjistit, kde se dítě nachází ve svém vývoji, co tento vývoj ovlivňuje. Poté připravit podmínky pro jeho optimální vzdělávání. •ANAMNÉZA – co předcházelo současné situaci. •DIAGNÓZA – vyjádření současného stavu. •RETROGNÓZA – co mělo vliv a s jakým. efektem na rozvoj dítěte, jak reagovalo (pedagogické působení). •PROGNÓZA – vyjádření předpokladů k dalšímu vývoji (rozvoji dítěte). 3. Předmět diagnostikování • Rodina •Podnětnost.. •MŠ •Pozice ve skupině, komunikace hra Osobnost dítěte: bio – psycho - sociální jednotka pohybový rozvoj Koncentrace pozornosti, vnímání, sluchová a zraková percepce, paměť, fantazie, myšlenkové operace Cyklický diagram Postoje, názory, sebepojetí temperament Vyjímečné předpoklady 4. Chyby v diagnostické činnosti •VNĚJŠÍ PŘÍČINY – nedostatečná příprava pedagogů, absence diag. systému ve školním vzd. programu. • VNITŘNÍ PŘÍČINY – unáhlené závěry z neúplných informací, obecné, nekonkrétní závěry, neznalost příslušných souvislostí , nesprávné použití termínů. – –Haló efekt - vliv prvního dojmu, přecenění nějaké vlastnosti, nápadnost projevů, setrvačnost pověsti. –Golemův efekt - negativní očekávání učitele, sebesplňující předpověď. –Pygmalion efekt - pozitivní očekávání, upevňování žádoucího chování. –Efekt pořadí - působení předcházejícího hodnocení na následující. •Centrální tendence – tendence k průměru (nejistota, nízká erudice, nedostatečná zralost osobnosti). •Logická chyba – vyjadřuje, že některé charakteristiky se objevují společně (kdo lže ten krade). •Posuzovací tendence – mírnost, vlastní zkušenosti… •Projekční chyby – projekce vlastních problémů, chyb do posuzovaného. Prevence chyb: -Přistupovat k diagnostice jako k nezbytnému předpokladu vzdělávání. -Vytvořit „systém“ diagnostikování. -Porovnávat svoje hodnocení s kolegyněmi. –Orientačně používat kritéria hodnocení. –Znát chyby. –Používat více diagnostických postupů.