10. Diagnostika rozvoje dítěte a vzdělávacích pokroků ve vztahu k RVP PV v Požadavky RVP PV v Úloha diagnostiky při sledování n vzdělávacích pokroků dítěte v MŠ v Příklady některých nástrojů pro diagnostickou činnost Požadavky RVP PV nPojetí záměrů a cílů v RVP PV – cíle jako záměry a jako výstupy – vztah klíčových kompetencí a n očekávaných výstupů – Úloha diagnostiky při sledování vzdělávacích pokroků dítěte v MŠ nDiagnostika podporuje: –individualizaci vzdělávání v duchu osobnostního pojetí vzdělávání –rozpoznání vzdělávacích potřeb dětí –porozumění dítěti a možnostem jeho rozvoje –přizpůsobení vzdělávací nabídky potřebám dětí –vhodnost, variabilitu a pestrost nabízeného vzdělávacího programu n nDiagnostika není cílem, ale prostředkem nk poznání dítěte. Pomáhá za předpokladu, že je: –systematická a dlouhodobá –komplexní –objektivní –dokumentovaná s využitím vhodných a odpovídajících nástrojů –pružně využívána k další práci s dítětem Příklady některých metodických materiálů používaných v MŠ: n- Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV – Oregonská metoda v programu n Začít spolu n n- SUKY (RoK) v MŠ, evaluační nástroj používaný v programu MŠPZ n n RVP PV nJe nutné, aby vzdělávací působení pedagoga vycházelo z pedagogické analýzy – z pozorování a uvědomění individuálních potřeb a zájmů dítěte, ze znalosti jeho aktuálního rozvojového stavu i konkrétní životní a sociální situace a pravidelného sledování jeho rozvojových i vzdělávacích pokroků. Metodika na podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy nVznikla na pomoc tomu, aby učitelky mohly nděti lépe poznat, spolehlivěji sledovat jejich vývoj i učení nnabízet jim aktivity, které je posouvají nvolit odpovídající přístupy a metody n všímat si každého jednotlivého dítěte, rozpoznat individuální vzdělávací potřeby dítěte a přizpůsobovat jim jeho vzdělávání, zachytit problémy v počátcích a včas je řešit n Co je obsahem metodiky 1.Část popisuje, jak můžeme získávat poznatky o dítěti a dozvídat se o jeho osobnosti a individuálních potřebách 2.Část pojednává o komplexním a systematickém sledování projevů dítěte, o pravidelném a opakovaném hodnocení jeho vývojových i vzdělávacích pokroků, o vedení záznamů 3.Část přináší strukturovaný soupis vybraných dovedností předškolního dítěte rozvedených do vývojových řad zachycujících postupná stadia rozvoje 4.Část se zabývá interpretací diagnostických poznatků a jejich využitím v pedagogické činnosti Přílohy nArchy pro diagnostický a pedagogický záznam (podrobné, orientační, komplexní, dílčí, pro předškoláky, pro přípravnou třídu) n nNáměty pro samostatnou cílenou diagnostickou činnost n nCD – program, archy Vývojové řady dovedností a osobnostní charakteristiky n nDiagnostický prostředek, s jehož pomocí lze snadno a spolehlivě sledovat a hodnotit vzdělávací pokroky dítěte nPětistupňové škály cílových dovedností RVP PV nUpozorní, čeho si všímat ve vývoji i v osobnostních projevech) nRozvíjí dovednost pozorovat nProhloubí znalosti z vývojové psychologie UKÁZKA nZná hlavní části těla – na výzvu je dokáže ukázat nHlavní části těla pojmenuje, ale často chybuje nUmí pojmenovat hlavní části těla, event. i detaily hlavy a obličeje nUmí pojmenovat i dílčí části těla nBezpečně pojmenuje nejen viditelné části těla, ale zná i některé vnitřní orgány Oregonská metoda n – klade důraz na hodnocení vývoje n sociálního a citového (vliv teorie n L. Vygotského) – zahrnuje 10 oblastí vývoje - 60 n sledovaných položek; u nás je známá n zkrácená verze – 35 (vliv H. Gardnera) – použita pětistupňová škála (frekvence n sledovaného jevu + stupeň pomoci n dospělého) n SUKy (RoK) v MŠ n – je vytvořen v návaznosti na modelový n program Kurikulum podpory zdraví v MŠ n (M. Havlínová, E. Vencálková a kol., 2006) n – je určen MŠ, které jsou v síti MŠPZ, nebo n podle uvedeného modelového programu n pracují n n SUky MŠ n nSUk je zkratka pro sdružený ukazatel, jenž vznikl sdružením a zobecněním vždy několika ukazatelů dosaženého vzdělání (viz tabulky v Kurikulu PZMŠ). RoK v MŠ nZkratka „rozvoje kompetencí“