Rozvoj řeči u dítěte z hlediska lexikálně-sémantické roviny II čtení Individuální slovní zásoba dítěte * * se rozšiřuje nerovnoměrně * * mezi jednotlivými dětmi mohou být rozdíly * * různá úroveň vyspělosti CNS * * kvalita a kvantita stimulace okolí Jak probíhá osvojování pojmů? 1. fáze * * seznámení s novými pojmy za účasti přímého pozorování * * manipulace * * kontakt s okolím dítě telefon 2. fáze * * * zpřesňování pojmů * * zapojování do širších souvislostí výraz obličeje-dítě 3. fáze * * aktivizace * * uplatňování pojmů v aktivním řečovém projevu holka lupa U dětí předškolního věku * * systematické objasňování významu slov * * podporujeme potřebu dítěte aktivně pojmenovávat předměty a jevy v okolí Dítě by mělo být schopno užívat: * synonyma (slova stejného výrazu, nestejně znějící) * * homonyma (souzvučná slova stejné formy, různého výrazu) * * vztah nadřazenosti pojmů * * vztah podřízenosti pojmů Nadřazené pojmy – významové kategorie: * * rodina – maminka, tatínek, bratr, sestra…. * zvířata – pes, kočka, králík, slon, opice… * mláďata * potraviny * ovoce * zelenina * sport…. Podřízené pojmy – významové kategorie: * * stůl, židle, pohovka, postel… - nábytek * kladivo, vrtačka, šroubovák… - nářadí * kytara, klavír, flétna, saxofon…- hudební nástroje * * Synonyma – slova stejného výrazu, nestejně znějící: * * kluk – chlapec, hoch… * moc – hodně, velmi, dosti… * jídlo – pokrm, potrava, strava * běžet – utíkat, chvátat, pádit… * mluvit – povídat, vyprávět, hovořit, říkat… Homonyma – souzvučná slova stejné formy, ale různého výrazu: * * ucho – sluchový orgán, ucho u hrníčku * koruna – platidlo, na stromě, královská * list – na stromě, v knize, papíru * klíč – na zamykání, návod k něčemu, nářadí Antonyma – významově protikladná slova * nový – starý * krátký – dlouhý * čistý – špinavý * velký – malý * rovný – křivý * prázdný – plný * vysoký – nízký * silný - slabý rvp zájem o čtení